Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 5328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eldor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av värmepump
« skrivet: 13 september 2011, 13:40:51 »
Är igång med konvertering till vattenburen värme. Har installerat 9 st.
Thermopanel dubbel och trippel radiatorer (9860 W). Framöver tillkommer
ca. 15 kvm. golvvärme i våtutrymmena. Borrhålet är 231 m. (205 m.
aktivt). Funderar på Bosch compress, nya CTC, Thermia Diplomat Optimum
eller G2. Huset är beläget i Norrbotten mellan Luleå och Haparanda.
Bostadsdelen är på 135 kvm. och garaget 35 kvm. Har ej bestämt vilken
typ av element till garaget dvs. med eller utan fläkt. Elementen i
bostaden, samt dess rör har en volym på ca. 100 l. sedan tillkommer
garage och framtida 15 kvm. golvvärme. Skulle även behöva råd om
eventuell volymförstorar tank och storlek pÃ¥ värmepump               (överdimensionera ?)
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 13 september 2011, 15:46:33 »
Nu skriver du inget om husets ålder eller tidigare värmebehov men mellan tumme och pekfinger så ska en 7-8 kW värmepump räcka (om det inte är en gammal dragig kåk?).
Vill du kunna köra värme på golven på sommaren så bör du satsa på 200 liter volym- eller arbetstank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eldor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 13 september 2011, 17:13:33 »
Tack för ditt svar Carl N. Byggår 1978, 3 glas fönster från samma år, 25000 kwh/år med kallt garage. Skulle gissa på 30000 kwh med varmt garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 september 2011, 20:28:59 »
OK, jag gjorde 2 kalkyler, en på 8 kW och en på 10 kW, och försökte få till det så att borran blev drygt 200 m aktiv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 september 2011, 23:20:19 »
Om det skiljer 300kwh mellan 8 och 10 så hade jag valt 10 i ditt fall.
Då har du marginal samt att du kanske kan säkra ner?

Merkostnaden för en 8 och en 10 är ganska liten. 3 000? Varför betala till ett elbolag något man kan betala till sig själv.

Jag ska räkna lite jag också :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #5 skrivet: 13 september 2011, 23:31:44 »
har räknat på kalix, 30mwh, 21 grader inomhus. Årsmedeltemp 0,7 och DUT -32

8kw täcker till -20 med KB in på -1,7
10kw täcker till -27 med KB in på -2,7

Givet att jag har räknat med 170m2 och alltså inkluderat garaget med 21 grader på dessa 30 000kwh så kan det ju vara så att du i 10kw fallet faktiskt slipper spets helt och hållet. Eller åt minstonde har möjlighet att anpassa värmen där vid behov. Ett separat garage drar ju mer även om det är isolerat som huset då beräkningsprogrammet utgår från att det är EN huskropp om 170 m2.

När man börjar prata golvvärme och fläktkonvektorer så sätts begrepp såsom 20l / kw något ur spel. Om du inte är ute efter fördelarna med en flödesutjämnande arbetstank (och dess eventuella nackdelar) så hade jag nog testat helt utan tank inledningsvis. Förberett för en tank utifrån ett dragnings och utrymmesperspektiv. Och helt enkelt utvärderat hur det blir utan tank.

Vill du köra med golvvärmen aktiv när värmen i övrigt är av så är det precis som Carl N skriver en fördel med en arbetstank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad eldor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump
« Svar #6 skrivet: 14 september 2011, 11:19:15 »
Tack för era svar och beräkningar. Uppgav tyvärr förbrukning inklusive hushÃ¥llsel, - 6000 kWh?. Mitt effektbehov bör dÃ¥ bli ca. 8,5 kW Tycker att det blir lite förvillande dÃ¥ man pratar om värmepumps storlek, tex mellan CTC och Thermia värmepumpar. CTC 308 ger 7,88 kW,  Thermia 8 ger 7,2 kW enligt EN 14511 BOW 45.Tror ni att Bosch Compress 9 (8,2 kW enligt EN 14511 BOW 45) skulle bli perfekt till mitt hus ? Bosch 11:an ger 9,9 kW. Vilken storlek om jag väljer CTC eller Thermia ?, samt behov av hur mycket vattenvolym, bÃ¥de vid normal och överdimensionering. Garaget är byggt ihop med garaget. Hoppas pÃ¥ svar dÃ¥ jag tänkte beställa pump under veckan.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #7 skrivet: 14 september 2011, 12:23:47 »
Mina effektangivelser avser inte faktiskt effekt utan en thermia 8kw pump respektive 10kw pump. Utan att stoppa in alla värden i beräkningsprogrammet igen kan man väl grovt säga att mitt tidigare värde för 10kw pumpen i stället gäller för 8kw pumpen, om du drar 6000kwh mindre. Grovt. 

Bra vattenvolym ger möjlighet till vettiga gÃ¥ngtider. Du bör ligga mellan 14-25l /kw vilket inkluderar rör och allt. Sätter man en tank för att öka volymen skapar det sÃ¥ att säga en viss tröghet i systemet. Har man problem med knäppningar kan även detta försvinna med hjälp av tanken. Flödet över VP är samma som över radiatorerna.   

Övereffekt, beroende på hur mycket vi talar om, och beroende på värmesystem, kan behöva en arbetstank.
Då kan du ha olika flöde över VP och radiatorer och ändå bli av med effekten. Flexibiliteten ökar men du behöver ha en extra CP som kostar lite extra i inköp och drivström.

Det behöver inte vara så att du behöver en tank. Du kan välja att testa utan först.

8an ser ju onekligen ganska bra ut helt plötsligt. Personligen gillar jag att ha marginaler. Och jag betalar hellre till mig själv än elbolaget. Tror man på stigande elpriser kan så lite som 2-300 kwh spets motivera en storlek större VP.
« Senast ändrad: 14 september 2011, 12:26:43 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmepump
« Svar #8 skrivet: 14 september 2011, 13:49:19 »
Nibe 10 kW, Bosch 9 eller Thermia 8 är nog de som passar bäst om du vill testa köra utan volymtank.
Om du ändå tänkt sätta in en volymtank kan du välja en storlek större värmepump och klara dig helt utan tillskott.
Det ger lite mindre eltillskott och rimligen lite längre livslängd då prylarna får färre driftstimmar/år.

Och som Rinnan skriver, vill du kan du ju alltid sänka tempen i garaget en aning när det blir 40°C kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #9 skrivet: 14 september 2011, 14:40:33 »
-40, jesus. Kan man gå ut då?

ok 30 men där går ju gränsen, både + och - :)

En tanke från en ickeröris... man kan sätta garaget på returen. Typ parallellkopplat på returen. Huset får vad det begär och garaget får det som blir över?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmepump
« Svar #10 skrivet: 14 september 2011, 20:10:02 »
Varför inte, det borde gå göra en dubbel bypass så man lägger om när det knäpper till och blir kallt, men jag vet inte om det förändrar just nåt, blir väl samma sak om man bara stryper flödet ordentligt till garaget. (större systemdeltaT och högre COP)
Termostater är som vanligt ingen optimal lösning då det skulle ge ständigt föränderliga flöden/deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmepump
« Svar #11 skrivet: 14 september 2011, 20:29:47 »
En tanke från en ickeröris... man kan sätta garaget på returen. Typ parallellkopplat på returen. Huset får vad det begär och garaget får det som blir över?

Hmmm....det som blir över.....berätta gärna hur det skulle fungera.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #12 skrivet: 14 september 2011, 20:34:40 »
Som varandes ickeröris och som till på köpet ställer fråga blir det ju stört omöjligt att göra
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmepump
« Svar #13 skrivet: 14 september 2011, 20:49:35 »
Som varandes ickeröris och som till på köpet ställer fråga blir det ju stört omöjligt att göra

Nu förstÃ¥r jag hur du fick ditt svarta bälte.  ;)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump
« Svar #14 skrivet: 14 september 2011, 21:14:56 »
hahah ja precis!

Men när jag tänker som jag tänker. Så blir det lätt fel :P

Om man skulle göra som jag säger så är det precis som jag nämner, i första steget :), så vi kan inte ta värme från övriga huset givet att vi sitter 100% på returen. Men sekunden efter, när väl detta returvatten kommer till värmepumpen så är resultatet det samma som om den varit kopplad normalt eller? För då har returen sänkts vilket gör att framledningen sänks vilket gör att garaget har fått sitt och det har garaget fått genom att ta från den tillgängliga totalen, dvs från övriga huset.

Alltså har vi inte uppfunnit en evighetsmaskin eller något sådant :)

Och min fråga kan avskrivas som något som på sin höjd skulle kunna användas som ett grepp om man utan minishuntar och övrigt vill kunna värma ett golv med lite lägre temp än övriga huset? Eller är inte ens detta ett korrekt antagande?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!