Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla (Bergvärme IVT 8,8Kw pump)  (läst 6839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla (Bergvärme IVT 8,8Kw pump)
« Svar #15 skrivet: 07 november 2016, 10:27:33 »
Hej
Vi bor i ett hus med två plan och den skall sitta på plan 2 där det är öppen planlösning. ytan är cirka 60 kvadrat som vi skulle önska få ner tempen på sommaren på. totala ytan är 128 kvadrat och de skadar inte om denna ytan också får lite kyla.

du missförstod mig när jag satt att den var billig. jag menade att de fanns ingen anledning för mig att välja en mindre. Jag har räknat ut att för min yta, tror jag räkna på 68 kvadrat skulle en 5-5,5 kw räcka men just för ljudnivån gick jag direkt på den största.

Ok, jag förstår.

Det är svårt att räkna ut vilken kyleffekt man behöver. Precis som för uppvärmning beror det av många faktorer. Polarpumpen uppger på sin hemsida tumregeln 70W per kvadratmeter. Men vilken typ av hus avser man, hur välisolerat och var i Sverige (eller Europa för den delen) behöver man den effekten?

Med Polarpumpens dimensionering skulle du alltså behöva 4.8kW för dina 68 kvm. Det verkar ligga nära det du räknat ut. Öppen planlösning talar för att din kyla når ut till hela utrymmet vilket är bra. Om det är öppen trapp ner till det undre planet så kommer dock kylan att rinna ner där på gott och ont. Jag tror att du har gjort ett bra val av konvektor med tanke på den stora yta du vill kyla.

En konvektors märkeffekt är som sagt specad vid köldbärare 7/12 (utan etanolinblandning). Det är standarden för större kylanläggningar som drivs med riktiga kylaggregat. Med passiv frikyla kommer du aldrig att uppnå detta därför att hålet varken är kallt nog eller klarar kyleffekten. Det finns även här tumregler (här på forat) att ett hål klarar att kyla 20-40W per meter djup. När man närmar sig ett behov uppemot 4-8kW så skulle man alltså ligga på gränsen vad som är möjligt och hur stora konvektorer, och ledningar man än väljer så blir det inte bättre.

Vad jag vill säga är att din konvektor på nominellt 7.6kW inte alls kommer att ge 7.6kW. Men det är ändå ett rimligt bra val eftersom du med en större konvektor i viss mån kan kompensera för att du ligger nära begränsningar i borrhålets karakteristik och dessutom som du säger kanske kan minska behovet av fläktvarvtal. Att välja ännu värre konvektor hade dock inte hjälpt särskilt mycket då du ändå kommer att ligga nära hålets begränsning.

Pen
« Senast ändrad: 07 november 2016, 13:51:40 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad HenrikN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla (Bergvärme IVT 8,8Kw pump)
« Svar #16 skrivet: 07 november 2016, 21:29:55 »
Ok, jag förstår.

Det är svårt att räkna ut vilken kyleffekt man behöver. Precis som för uppvärmning beror det av många faktorer. Polarpumpen uppger på sin hemsida tumregeln 70W per kvadratmeter. Men vilken typ av hus avser man, hur välisolerat och var i Sverige (eller Europa för den delen) behöver man den effekten?

Med Polarpumpens dimensionering skulle du alltså behöva 4.8kW för dina 68 kvm. Det verkar ligga nära det du räknat ut. Öppen planlösning talar för att din kyla når ut till hela utrymmet vilket är bra. Om det är öppen trapp ner till det undre planet så kommer dock kylan att rinna ner där på gott och ont. Jag tror att du har gjort ett bra val av konvektor med tanke på den stora yta du vill kyla.

En konvektors märkeffekt är som sagt specad vid köldbärare 7/12 (utan etanolinblandning). Det är standarden för större kylanläggningar som drivs med riktiga kylaggregat. Med passiv frikyla kommer du aldrig att uppnå detta därför att hålet varken är kallt nog eller klarar kyleffekten. Det finns även här tumregler (här på forat) att ett hål klarar att kyla 20-40W per meter djup. När man närmar sig ett behov uppemot 4-8kW så skulle man alltså ligga på gränsen vad som är möjligt och hur stora konvektorer, och ledningar man än väljer så blir det inte bättre.

Vad jag vill säga är att din konvektor på nominellt 7.6kW inte alls kommer att ge 7.6kW. Men det är ändå ett rimligt bra val eftersom du med en större konvektor i viss mån kan kompensera för att du ligger nära begränsningar i borrhålets karakteristik och dessutom som du säger kanske kan minska behovet av fläktvarvtal. Att välja ännu värre konvektor hade dock inte hjälpt särskilt mycket då du ändå kommer att ligga nära hålets begränsning.

Pen

Hej

jag ska dra nytta av det du skrivit och dra minst 28 cu och sen får jag se med pump. kan bli så att jag kör med den stora wilo pumpen bara för att ha känslan "att jag gjort som man ska".

målet är egentligen inte max effekt utan målet är lite kyligare klimat på så stor yta som möjligt till så bra komfort som möjligt vad gäller bullrande fläkt hastighet. min önskan är att jag kan ha den på absolut lägsta fläkthastighet och de räcker gott och väl.

kommer köra med riktigt kärl.

mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!