Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av takkasset  (läst 2534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
Montering av takkasset
« skrivet: 26 juni 2016, 00:09:41 »
Hejsan.

Var uppe på övervindan idag, några år sedan sist, och tittade lite närmare på installationen av tak-kasetten.
Kondensisoleringen glipar lite så det får man väl fixa men jag funderar lite över om det finns regler hur installationen ska göras med tanke på ångbarriär etc.
Vad jag kan se verkar det bara vara ett hål genom plasten och det får mig att fundera på om det på vintern smiter ut massor med uppvärmd fuktig luft den vägen från övervåningen in till det oisolerade vindsutrymmet och kondenseras där.
Har sett antydningar till istappar..

Å andra sidan är inte takluckan till vindsutrymmet särskilt ångspärrad..

Haré
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Montering av takkasset
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2016, 08:59:00 »
Nja, takluckan är ju ett hål i barriären, men den bör vara tätad med lister mm.
Takkassetten bör ju också sitta med lister mot kanterna och sen är väl den tät i sig uppåt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Montering av takkasset
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2016, 07:09:14 »
Man bör bygga en ångtät låda uppåt i vindsutrymmet och montera kassetten i lådan.
Lådan ska vara isolerad, kassetten ska ju sitta monterad på rätt sida av klimatskalet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Montering av takkasset
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2016, 07:32:34 »
Nu var det ju några år sedan jag installerade vår kasset, men om jag inte minns fel så reglade jag upp en fyrkant som var enligt bekrivningen (kottlade mellan två takstolar) och plastade mot dessa reglar. (innan jag installerade innertaket)
Kassetten hade en tätning som tätade mot plasten.
Ovanpå lade jag ca 400 mm isolering lösa skivor så det skall vara någorlunda enkelt att komma åt för service uppifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!