Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite annorlunda frikyla pÃ¥börjad.  (läst 3831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« skrivet: 03 juni 2016, 01:00:05 »
Hej. Med två små tvillingar blir det inte många minuter över. Idag lyckades jag dock på flera stycken, efter varandra :)

Ett eller två 16kw utedelar skall få bli grunden i systemet. Skruvade bort kompressorn som säkert väger 50kg! Så aggregatet blev mer hanterbart. Kopplade det emot tappvatnet som test. 22 grader ute, 15 efter batteriet. Vattnet var 9 grader in och även det 15 grader ut. En grov mätning och beräkning visade 8-10kW kyleffekt. Frågan är vad borrhålet kommer hålla. Just nu håller det -2.1 då bvp gått 24/7 sedan några veckor.

Batteriet skall stå i pannrummet på bottenvåningen. Den kylda lyften skall tryckas upp i skorstenschaktet och sedan kommer det det mynna ut på ca 3,5 meter över golv på ovanvåningen. Tyvärr är det väldigt nära trappan men förhoppningsvis kan jag få fart på luften så den skickas in i vardagsrummet innan den sugs ner i trappan och ner i pannrummet.

Kan det bli problem med för kall luft? Jag räknar med att luften kommer vara fuktig, efter tidigare erfarenhet i min ungdom med en bilkylare kopplad till köksblandaren för att kyla ett 25m2 hus. Jag tänker mig att kanske klä väggarna i schaktet med något vattentåligt. Förhoppningsvis sätter sig fukten där och rinner ner i pannrummet och ner i golvbrunnen. Vad tror ni?

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2016, 06:31:25 »
Tja, risken finns nog att det kommer att rinna vatten där kalluften rinner nedåt i huset.
Jag skulle inte ge mig på det där.
Vad tror du händer med skorstenen?

Kanske om du hade en styrning utifrån rumsluftens kondenseringspunkt (temp + Rh = hur kall luft du kan trycka ut innan det blir kondens)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2016, 08:27:29 »
Kondensen av luften du kyler blir på batteriet så det är inget problem därefter. Däremot kommer ju röret/schaktet kylas så risken för kondens ligger på utsidan av detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2016, 08:57:10 »
Nja, inte bara där, även ytor som kyls av den utströmmande luften kan bli så kalla att det kondenserar på t.ex golv eller trappor (där kalluften rinner ned) om det är varmt i huset och hög relativ luftfuktighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2016, 09:40:48 »
Nja, inte bara där, även ytor som kyls av den utströmmande luften kan bli så kalla att det kondenserar på t.ex golv eller trappor (där kalluften rinner ned) om det är varmt i huset och hög relativ luftfuktighet.
Det har du nog rätt i, min tanke var att det ställe där det inte kommer att kondensera är insidan på röret/schaktet så huruvida den tål fukt eller inte är ointressant.
All annan yta som kyls ner där omgivande varm luft kan komma i kontakt riskerar ju fukt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2016, 10:05:55 »
Jag har t.o.m haft fuktdroppar hängande i taket (laminat) i ett av våra rum när vi tvärt fått väldigt fuktigt inne...
Sökte som en tok på vinden efter läckage, men där var det kruttorrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2016, 11:59:27 »
Skorstenen skall tas bort och bara själva schaktet blir kvar.

Har kört igång det i källaren nu och jag kan inte se någon kondens förutom på inloppsröret innan det går in i batteriet. Känns som luftflödet är så kraftigt att en kondensbildning skulle blåsas bort men det är bara spekulation.

Skall prova att sätta en gipsskiva precis framför och se om det blir kondens på den. I så fall kanske jag får sätta isolering i schaktet med en vattentålig yta framför, tex plast. När luften väl lämnar schaktet kommer det blandas med säkert 25 grader även när det är svala 22 inne. Efter att ha känt mer på luftflödet tror jag inte det blir några problem att skicka in det ordentligt i vardagsrummet. Utblåset blir snarare på 4 meters höjd och rummet har en öppen planlösning med kök och hall och är nog på 80m2.

I ytterhörnet är schaktet och utblåset kan göras på båda sidor precis under taket. Andra bilden är tagen från andra hållet och där ses hörnet till höger. Man ser lite av rummet det kommer blåsas in i och lite av anledningen till behovet av kyla.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2016, 12:20:06 »
Angående fultigheten inne så visar frånluften 25 grader och 33%. Tilluften har jag stängt av men smhi säger 26 grader och 50% ute. Nu har vi dörrar öppna dygnet runt så det är korsdrag. Vet inte hur det påverkar fukten inne. Med stängda dörrar kylan igång och ftx istället blir det fuktigare eller torrare tro?

Kom på att schaktet redan är isolerat på två sidor, de som syns på bild. Alla innerväggar i huset är isolerade. Schaktet består således av två lager gips, plåtregel samt 70mm isolering, ett yttre lager gips. De två andra sidorna är i ett sovrum och består enbart av två lager gips, den ytan slulle kanske behövas isoleras. Men om jag räknar rätt så skall det till väldigt låga temperaturer för att kondens skall uppstå med den fuktighet jag har. Uppskattningsvis kommer luften aldrig bli så kall som 10 grader.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 12:52:03 av putte82 »
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2016, 12:50:54 »
Luften du blåser in i schaktet torkas när den kyls, så det borde inte vara nån risk för kondens där. Risken är att schaktets väggar kyls så att du får kondens på utsidan av det. Hur är schaktet konstruerat? Är det isolerat?
Iofs finns det en viss risk att det blir kondens i schaktet när kylan stängs av och rumsluft börjar cirkulera där, men det borde man kunna undvika genom att köra fläkten en stund efter att kylan har stängts av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Lite annorlunda frikyla påbörjad.
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2016, 23:07:33 »
Körde igång det aningen provisoriskt idag. Blåste genom schaktet men tog ut luften genom en vindsstege då jag inte haft tid att göra hål i väggen. Batteriet var även bara kopplat på kallvattnet.

Men det fungerade utmärkt! Ingen kondens förutom från kondenshålet på batteriet så det är enkelt att samla upp. Effekten var ca 8kW och utluften var runt 15 grader. Det bästa av allt var att det blev bara 23.5 grader inne som högst trots att jag satte igång det kl 9-10 när det redan var 23 grader. Brukar bli 25+ även med öppna dörrar och korsdrag.

Nu är det 20.4 inne och så svalt har vi inte haft inne i år trots att vi haft öppna fönster och dörrar hela nätterna ibland och 10 grader ute. Har nu sänkt vattenflödet så blåser 17 grader luft nu. Ska bli intressant att se hur mycket det stiger i morgon när solen tittar fram. Kommer vara stor skillnad om husets stomme är 20 grader i morgon när solen tittar fram. Märks tydligt när jag stänger dörrarna för natten och det stiger 2-3 grader inne på några timmar trots svalt ute och ingen sol.

Nu kommer jag sova gott(om dom små tillåter)!
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!