Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och placering  (läst 2034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips och placering
« skrivet: 04 augusti 2015, 08:51:39 »
Under pågående konvertering till vattenburet och bergvärme har vi valt till frikyla från leverantören och önskar få lite hjälp utifrån tilltänkt placering, konvektor mm. Och ni i detta forum har hittills levererat mycket bra svar och synpunkter så hoppas någon kan hjälpa även i denna fråga.
Konvektor: Innova Invert 4kw, infälld takmonterad, blåser åt fyra håll.
Slangar: 20mm
Placering: Se bild. Placering tänkt för att kunna nå hela våningen på bästa sätt.

Frågor:
* Räcker 4kw eller kommer det bli för klent utifrån inritad placering? Vad kan jag förvänta mig i kylförmåga?
* Tankar finns på att eventuellt komplettera med ytterligare en konvektor framöver. Behövs grövre rör? Bör placering göras annorlunda utifrån detta?
* Är placering vettig eller förslag på annan plats.
* Synpunkter på vald modell av konvektor? Finns bättre alternativ?

Tack på förhand!

Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och placering
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2015, 22:16:46 »
Jag skulle sätta aggregatet närmare sovrummen, det är där man vill ha kylan, för att kunna sova på nätterna.
Min FST34 ger ungefär 4 kW på högsta fläktläget, det låter en del då, finns en större variant så är mitt tips att gå upp en storlek.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips och placering
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2015, 22:30:01 »
Ja en placering utanför soveummen har också varit aktuellt och kanske är vettigast. Då finns möjligheten att bygga på med en till enligt skiss senare.
Men ska jag ha två så måste det projekteras rätt direkt med rören.
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Tips och placering
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2015, 16:42:19 »
Håller med om att du borde placera den närmare sovrummen. Framgår inte hur stora rummen är men jag tror inte att du kommer bli nöjd med kyleffekten om du vill ha det svalt men om du nöjer dig med att sänka ett par grader så kanske det kan gå. Som jämförelse så har jag 3,3 per rum på ca 15 kvm men då kan jag få det svalt med rullgardinerna uppdragna i söderläge. Tänkt på grova rör så du slipper köpa en stor pump.
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!