0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funkar plus prisol som kondens isolering ?
Det enda jag tänker på är konvektorn, jag har en FST 34 som ger 4 kW max i kyleffekt, vilket jag upplever som lite klent när det är som varmast ute.Men facit i hand skulle jag tagit en storlek större.Nu kyler jag hela övervåningen på 90 m2, skulle jag kyla ett mindre utrymme skulle den säkert kyla effektivare.Fundera dock på om du inte ska ha den större T4:an?
Det enda jag tänker på är plusprisolen, den 22-mm rullen är ganska otymplig och det är svårt att få den snygg om den hänger synligt. Dyr är den också, men hårda kopparrör är inte mycket billigare.
vet inte heller om det spelar någon roll egentligen
Fick hem cirkulationspumpen Wilos Yonos Pico. Fantastiskt vad liten den var jämfört med min stora Brinepump. Tyvärr fick jag en pump med 15 istället för 25 dimension på anslutningen men enligt databladet är det ingen skillnad på pumpkurvorna (märkligt). Det stör mig dock att jag har kört 22 rör hela vägen och sedan får den här strypningen där den som minst behövs. Någon som har synpunkter på detta? Det är ytterst knöligt för mig att byta. Isåfall enklare att rea bort den på ebay och köpa en ny.Sedan kunde jag inte låta bli att räkna lite. Jag har ca 300kg vatten i mitt system varav det mesta i kollektorslangen som mäter 40mm. Hur lång tid tar det för denna lilla pump att få upp denna koloss till vattencylinder i marchfart med en pumpmotor som maxar på 35W? Ungefär som att dra igång en bil med en leksaksmotor. Med min första konvektor:0.16 l/s, 1.3 m/s, 240 J, 7sMed ytterligare en konvektor som jag planerar senare:0.27 l/s, 2.2 m/s, 720 J, 21sOm den skulle driva brinen för VP (vilket den i o f s aldrig ska):0.48 l/s, 3.8 m/s, 2190 J, 60 sDetta förutsatt att pumpen har 100% verkningsgrad under hela startförloppet vilket den absolut inte har - tvärtom är den troligen väldigt dålig under driftsförhållandena i starten. Med endast aningen luft i systemet så får jag för mig att den rent av kaviterar under förloppet vilket i längden är skadligt eller hur?Ingenting för ett on/off system med alltför hög takt alltså.
Jag har provat att grada plasten vid anslutningen och skruvat olika hårt
Den elastiska upphängningen med Armafix förvärrar säkert ljudledningen. ............ Det jag själv har i åtanke är att kapa av en bit kopparrör och ersätta det med en halvmeter armerad slang av EPDM som jag isolerar. Kommer detta att fungera som ljuddämpare?
Standard Ljud dämpare till bilar brukar vara uppbyggd av olika kammare och nån typ av absorbator/dämp ull skulle man bara ändra diametern lät det antagligen väl högt.
Infogar en flödesbild på min anläggning för tydlighetens skull. Shunten är för framtida bruk men jag kan handshunta redan nu.@Sanntos: Jag har alltså redan separat pump för konvektorslingan och endast den går när jag kyler. Men vid mina ljudexperiment är den avstängd medan däremot värmepumpen arbetar och den ordinarie brinepumpen är igång (för att värma tappvarmvatten). Det räcker med att öppna en enda av ventilerna AV1 eller AV2 för att oljudet ska fortplantas. I och med att endast en ventil är öppen så kan inget tjuvflöde dras förbi konvektorn.
Hej Fåglum "Jag söker alltså med ljus och lykta efter en backventil med lägre tryckfall och som kan monteras i ett rör med flödet uppifrån och ner."
(strömning måste vara nerifrån och upp)
Visst borde det fungera!Det är sjukt ointuitivt tycker jag, men.....
Har du funderat på något så banalt som en kran eller magnetventil styrd från frikylan om du inte hittar någon lämplig rörsträcka alls för klaffventiler ?
@Hastings:Vore snällt om du kunde kolla upp om du har flöde uppifrån och ned - annars tänkte jag ge upp att hitta någon. Är ventilen oisolerad så att du kan ta ett kort? Jag hittade denna på ebay.de:http://www.ebay.de/itm/Messing-Ruckschlagklappe-1-2-2-IG-IG-Ruckschlag-Klappen-/331509197721?var=&hash=item4d2f7ceb99:m:mN-gtBH1ClOxyt9VbD8jqYgPå sprängskissen ser det ut som om det möjligen skulle kunna vara en fjäder som spretar ut från klaffens axel. Men det finns inga data överhuvudtaget så det blir att köpa grisen i säcken isåfall (fast den är ju väldigt billig så det är inte hela världen).Lundagrossisten har en mycket snarlik ventil som klarar horisontell och vertikal montering men det visar sig att den inte heller klarar flöde uppifrån och ned när man väl hittar databladet:http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11926.html
@HastingsVerkar vara en bra modell du hittat. Vilket spann har den mellan högsta och lägsta luftflöde? Hittar inte data vid en hastig skummning.
@HastingsDu tror den är onödigt stor? Övertyga mig för jag vill verkligen att du har rätt Jag vill gärna inte råka ha för små konvektorer då det skiljer så lite i pris mellan storlekarna i slutändan.Sen håller jag med dig att man ska behöva köpa på sig en massa extra styrning. Kommer inte riktigt ihåg. Är din installerad i tak i ett sovrum? Berätta gärna mer om din setup. Kan du hålla 20 grader vid 2018 värme?
”@R2: Komplettera gärna med en jämförelse med en "lågväggsmodell" av Carisma - det är ju mer relevant och kanske har den lika litet varvtalsspann.”Förstod inte fullt ut. Vad ska jag komplettera?
Håller du med Pen?Jag försöker dock greppa lite vad du menar med MIN fläkthastighet och kondensering/"fuktiga lakan"?
Måste tänka lite.Då ökat luftflöde borde ge ett mindre deltaT på luftsidan. Med andra ord varmare luft ut från konvektorn. Ökad kondensering minskad RF på utgående luft.Hmm. Det går ju lite i mot det i ditt exemple att vid 50 l/s på luftsidan där du kondeserar 8,9 g/min och inget vid 100 l/s.
Måste tänka lite.Även funderar lite på contact factor och fläktens hastighet som en funktion för utgående lufttemperatur.
Eftersom tråden nu har vaknat till liv så kan jag komplettera den med min sista (?) ändring. Som väl redan nämnts så installerade jag en vanlig backventil i stället för en klaffbackventil. Det var i viss mån av bekvämlighet och brist på fantasi hur jag skulle få till ett horisontellt parti rör att placera den på.Som ett ytterligare led i att minska ljudet som spreds via köldbäraren till konvektorn så meckade jag om rördragningen i våras och satte in en klaffbackventil och då blev det ytterligare lite bättre. Det blev en rätt märklig U-krök runt en dummy bypass-ventil som endast har som funktion att mekaniskt hålla uppe rören ovanför. Samtidigt passade jag på att placera om expansionskärlet så att det blev en viss avluftningseffekt genom att bubblor kan stiga uppåt för att fastna vid luftventilen i kopplet.Om någon undrar varför det sitter en rak klämringskoppling på rakan till höger så är det för att kunna sära hela ovanpartiet från underpartiet om man nu vill göra något annat ingrepp senare. Presskopplingar är fantastiska när man monterar men en mardröm vid ombyggnader och reparationer.