Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 02 augusti 2012, 21:10:37 »

Det förklarar ju varför det blivit hål i statorn också.
På stora motorer är det inte jätteovanligt att det skjuter bort en bit av statorn om det smäller, med de säkringar som behövs då.
På "normalsäkrade" småmotorer är det annars ovanligt.

En teori:
En tråd i ett spår har legat lite lös så den har kunnat vibrera lite.
Detta har i sin tur med tiden gnott bort isolationen så det blivit kortslutning på nåt varv med överström som följd.
När du vände riktning så vibrerarde inte tråden riktigt likadant så den klarade sig från kortslutning ett tag, för att tillslut göra kortslutning på riktigt.
Sedan med lite extrastora säkringar så blev det varmt, spårisolationen smälte, och så small det mot jord i spåret.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 augusti 2012, 20:11:06 »

Man har ju hört råd om att byta smältsäkringen till ett spik, men det har jag alltid uppfattat som ett skämt.
Däremot vet jag folk som har mixtrat med säkringarna för att få lägre taxa men då byttes smält-tråden i ex en 16A till en från en 20A, (men det vet jag inget om för det kan äventyra min behörighet). :-X
Att inte elleverantören reagerat är lite skumt, de trodde kanske han startat bränneri eller nåt, ::) för att få en kortsluten motor att gå måste kostat på. :o
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 02 augusti 2012, 17:18:05 »

Ska man se positivt på saken så fick han ju i alla fall ut maximal drifttid på den kompressorn!
Undrar hur bra COP var den sista tiden...  ::)
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 augusti 2012, 08:39:55 »

Det där hade han säkert fått lära sig i något forum.  ;)
*roflmao* förhoppningsvis inte här... troligen flashback, där kan man lära sig alla möjliga farliga saker
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2012, 08:09:54 »

Det där hade han säkert fått lära sig i något forum.  ;)
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 augusti 2012, 08:06:34 »

Mysteriet med den våldsamma burn-outen har (delvis) fått sin förklaring.

någon månad innan värmepumpen lämnade in för gott så började säkringarna gå ibland, det blev irriterande för kunden så han kom upp med den briljanta ide'n att "trimma" säkringarna lite.
Han pillade ur tråden ur säkringen och satte dit en hållbarare tråd, typ koppartråd  :::_)
Då började huvudsäkringen gå ibland, så han gjorde likadant där..

Värmepumpen gick i stort sett helt osäkrad  :o
när kompressorn rasade så slocknade hela kvarteret..

Totalt livsfarligt, tur att inte huset brann upp.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 27 juli 2012, 07:10:19 »

Tack ska du ha för att du spiller tid med syfte att ge oss en förstaklassig underhållning. tummenupp
Kan bara instämma i kören, konstigt att den gått alls. Den kan inte varit billig i drift. Hela statorn är ju en samling elektromagneter, måste dragit med sig mängder med filspån runt. Jag ser ingen självklar anledning till att den gick på ena hållet och inte det andra, så jag köper era teorier om det. Sc:,h
Varsogod!   I aim to please   :) 
hade jag skurit upp den för tre år sedan hade nog felet varit lättare att hitta, nu har alla orginalfelkällor blivit pulveriserade..

Intressant att den gått så länge,  de burn-outer jag sett hittils har bara varit som ett svart hål någonstans på lindningen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 26 juli 2012, 23:45:12 »

Tack ska du ha för att du spiller tid med syfte att ge oss en förstaklassig underhållning. tummenupp
Kan bara instämma i kören, konstigt att den gått alls. Den kan inte varit billig i drift. Hela statorn är ju en samling elektromagneter, måste dragit med sig mängder med filspån runt. Jag ser ingen självklar anledning till att den gick på ena hållet och inte det andra, så jag köper era teorier om det. Sc:,h
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 26 juli 2012, 10:02:44 »

Hehe.. Ta med den till en motorverkstad och be att de lindar om statorn så går den säkert 20 år till!!  tummenupp

Känns ju inte helt otroligt att en bit av järnkärnan hade lossnat och kilat fast sig första gången den "rasade"?
När kompressorn sedan fick snurra åt andra hållet så släppte så att säga låsningen och den gick ett tag till (d.v.s. flera år).
Skrivet av: cougar
« skrivet: 26 juli 2012, 06:57:49 »

Det är/var en maneurop kolvkompressor.
Oljan var helt svart och det låg massor av metallpartiklar i botten av tråget, det sitter en magnet där och den såg ut som en igelkott.
Det luktade elbrand i hela verkstaden när jag öppnade den.
Hela insidan av kompressorn var täckt med ett "nät" av sot
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 26 juli 2012, 04:48:40 »

Fy f*** vad det ser ut - det är ett under att den har gått så länge som den har gjort ändå.
Hur såg och luktade oljan??

är det en rotary-kompressor ??

...det är väl egentligen bara en sådan eller kolvkompressorn som kan byta rotation utan allt för stor smärta.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 25 juli 2012, 12:46:01 »

rotorn verkar skadad på ett ställe, på mitten av rotorn sitter det "klump" som består av ihopnitade plåtar och på ett ställe är det som om en plåt har fallit bort... det KAN ha med problemet att göra om den biten farit omkring därinne  dontknow
Jag rättar mig själv på en gång.
Jag antar att den skadade delen heter STATOR!?... inte rotor.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 25 juli 2012, 12:42:59 »

smart, jag bifogade fel bild, här är den jag refererade till..
Skrivet av: cougar
« skrivet: 25 juli 2012, 12:41:15 »

Det var skitsvårt att få en bra bild på skadan, men jag bofogar det jag fick till..
Där vid skruvmejselspetsen har det lossnat en rad med "plåtar" som avtecknar sig som en repa
Skrivet av: cougar
« skrivet: 22 juli 2012, 10:29:01 »

bilder kommer!
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 22 juli 2012, 00:39:48 »

Bilder ! ;-)

nyfiken
Skrivet av: cougar
« skrivet: 21 juli 2012, 10:14:19 »

Kompressorn inhämtad och jag skar upp den igår kväll.
Det var den mest omfattade burn-outen jag sett, lindningen är nästan helt borta och hela kompressoinsidan är täckt av svart sot-ludd.
rotorn verkar skadad på ett ställe, på mitten av rotorn sitter det "klump" som består av ihopnitade plåtar och på ett ställe är det som om en plåt har fallit bort... det KAN ha med problemet att göra om den biten farit omkring därinne  dontknow

Skrivet av: cougar
« skrivet: 10 juni 2012, 12:00:03 »

Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
Värmepumpen är bytt, kompressorn står hos kunden.
Jag ska plocka hem den när jag har vägarna förbi så ska jag se om felet går att spåra när den skärs upp...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 10 juni 2012, 00:32:45 »

Megga = mäta överslag, isolationsprovning.
Vill minnas att det var ett företag med namnet Megger som uppfann en mätare som resistansmätte med högre spänning, runt 500V tror jag.
De var i stort sett de enda tillverkarna i början så Megger blev mer eller mindre synonymt med överslagsprovning.

Aha, Ok, tack!
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 09 juni 2012, 23:32:23 »

Megga = mäta överslag, isolationsprovning.
Vill minnas att det var ett företag med namnet Megger som uppfann en mätare som resistansmätte med högre spänning, runt 500V tror jag.
De var i stort sett de enda tillverkarna i början så Megger blev mer eller mindre synonymt med överslagsprovning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 juni 2012, 23:09:06 »

En oinsatt fråga..:
Megga?  ???
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 maj 2012, 14:52:00 »

Märkligt. Och nu har den rasat på riktigt, går det fortfarande inte att mäta fram felet?
Har du provat köra den direkt, utanför vilkoren?
Det kan ju vara som Rickard är inne på och att den lägger sig rätt när den står stilla, men då skulle den vä dragit mer ström än normalt.
Har du meggat kompressorn? Kan ju ha med överslag vid höga startstömmar att göra.
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
NU går det lätt att mäta, det är överslag till jord på alla faser..
Jag har inte meggat den, det skulle antagligen ha löst gåtan för tre år sedan  :)
Om jag får förtroendet att byta värmepumpen så ska jag skära upp den gamla kompressorn och redovisa  tummenupp
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 maj 2012, 14:48:31 »

Jag kan tänka mig att ett dåligt lager gjort att motorn när den varit i drift kastat så pass mycket att det blivit kortis mellan stator och rotor, och att den ändrade riktningen gjorde att rotorn "kastade" lite annorlunda så att det aldrig tog emot statorn.
I övrigt har jag inga uppslag.

Såg för övrigt att Terrawatt tar in sina gamla pumpar i inbyte, eller uppgraderar dem om man vill det.
Kan vara värt att kolla, men en så gammal maskin kanske inte alls passar för dagens utrustning med avseende på växlare o.s.v....
Det boerde låta och vibreramer om kompressorn om lagren var så slitna  dontknow
därför är jag inne mer på att det är något elektriskt...

Den här Terrawattpumpen är så pass gammal(rostig) så jag tror inte den är lämplig att renovera, annars är måtten detsamma på de gamla och de nya.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 07 maj 2012, 08:46:25 »

Märkligt. Och nu har den rasat på riktigt, går det fortfarande inte att mäta fram felet?
Har du provat köra den direkt, utanför vilkoren?
Det kan ju vara som Rickard är inne på och att den lägger sig rätt när den står stilla, men då skulle den vä dragit mer ström än normalt.
Har du meggat kompressorn? Kan ju ha med överslag vid höga startstömmar att göra.
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 maj 2012, 07:19:46 »

Jag kan tänka mig att ett dåligt lager gjort att motorn när den varit i drift kastat så pass mycket att det blivit kortis mellan stator och rotor, och att den ändrade riktningen gjorde att rotorn "kastade" lite annorlunda så att det aldrig tog emot statorn.
I övrigt har jag inga uppslag.

Såg för övrigt att Terrawatt tar in sina gamla pumpar i inbyte, eller uppgraderar dem om man vill det.
Kan vara värt att kolla, men en så gammal maskin kanske inte alls passar för dagens utrustning med avseende på växlare o.s.v....
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 maj 2012, 07:12:16 »

Bakgrund:
En terrawatt med maneurop kolvkompressor, en riktigt gammal vp med R22.
Kunden felanmälde att säkringarna gick ibland, vi var där och felsökte men hittade inget fel (lindningar OK och drog normalt med ström.)
Kompressorkontaktorn var bränd så den byttes, men felet kvarstod.
Säkringarna gick oftare och oftare och tillslut så gick säkringarna direkt när värmepumpen försökte starta.
 perfekt, tänkte jag då måste ju kortisen gå att hitta, men det gick inte att mäta någon kortis  dontknow
När jag monterade tillbaks tamparna till kompressorn så växlade jag två tampar, och vips, kompresorn fungerade  :o :o
Kunden ville ju inte kosta på någon ny kompressor på en 20 år gammal värmepump, så han skulle låta pumpen gå så länge den gick och köpa en ny anläggning ist.
Han fick en offert på en ny värmepump sedan har jag inte hört något(detta hände 2009) ....... förren nu i helgen, nu har kompressorn rasat på riktigt.
Den har alltså snurrat 3 år efter "reparationen"
VAD kan ha hänt med kompressorn så den bara funkar åt ett håll?
Det finns ju ett gäng här som är riktigt vassa på el, några förslag?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!