Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sms-styrning som inte svarar  (läst 3457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Sms-styrning som inte svarar
« skrivet: 22 november 2014, 22:41:29 »
Jag har en Ecoheat 300 med sms-styrning på landet. Vanligtvis så fungerar sms-styrningen väldigt bra. Men jag får oftast problem när det varit ett större strömavbrott i byn. Då vägrar sms-styrningen att svara. Lösningen är då att be en vänlig granne att resetta sms-styrningen genom att slå av och på strömmen till styrningen. Jag får en känsla av att när värmepumpen och sms-styrningen återstartar efter ett strömavbrott så kommer sms-styrningen igång snabbar och försöker kommunicerar med värmepumpen som inte svarar och då lägger sms-styrningen av. Är det någon som har en lösning??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sms-styrning som inte svarar
« Svar #1 skrivet: 22 november 2014, 23:08:02 »
Hej!
Hur många radiatorpumpar har du kopplat till din värmepump?
Det finns en utgång till radiatorpump #2 som kanske inte används?
Sätt dit en vanlig hona och låt denna försörja din SMS-styrning, troligen kommer strömmen till radiatorpump #2 inte igång förrän värmepumpen kommit igång ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Sms-styrning som inte svarar
« Svar #2 skrivet: 22 november 2014, 23:30:03 »
Jag hade problem med att 4G routern i stugan ibland hängde sig och man fick skicka dit nån att starta om. När Verisure lanserade sina Smartpluggar till larmet satte jag en sådan till routern och även en till loggern, som även om den varit otroligt stabil har slutat skicka data ett par gånger.

Nu kan jag via larmet starta om routern och/eller loggern om nÃ¥t inte funkar.  Larmet har ju bÃ¥de mobil och internetanslutning sÃ¥ det har hittills alltid funkat.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Sms-styrning som inte svarar
« Svar #3 skrivet: 23 november 2014, 12:11:47 »
En sån här kanske? http://gsm-start.se/sv/fjarrstyrda-relaer-brytare/fjarrstyrt-gsm-rela-ac
DÃ¥ kan du starta om sms-styrningen med telefonen.
Jag fann mycket kul till mig också på den hemsidan :)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!