Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla loss och installera om  (läst 3888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppla loss och installera om
« skrivet: 02 augusti 2011, 12:31:51 »
Hej.

Jag skall lägga plattor under pumpen och måste koppla loss den för att komma åt under.
Är det något jag måste tänka på?
Tänkte göra så här.
1. Stänga av pumpen
2. Stänga av vattenflödet
3. Bryta strömmen.
4. Koppla loss alla rör och ström utomhus
5. Flytta pump
6. Lägga plattor
7. Flytta tillbaka pump
8. Installera rör och el igen
9. Öppna vattenflödet
10. Slå på elen igen
11. Starta pumpen
12. Lufta av systemet

Saknar jag något?
Pump: Ehp 8aw

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2011, 12:38:20 »
Funkar säkert men går det inte att hänga upp den så du slipper koppla loss allt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2011, 12:41:52 »
Det blir nog bra. Hur mycket kan du krana av? På VB-returen borde det sitta ett smutsfilter som går att stänga. Har du nån kran även på VB-ut? Annars kan det vara bra att ha lämpliga prylar redo att plugga anslutningarna med när du lossar dom. Det är dumt att tappa ur för mycket vatten ur systemet...
Tänk även på att sänka trycket via avtappningen innan du öppnar systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2011, 12:44:56 »
@smurfen:
VP'n väger runt 150 kg och har ingen benställning som en del andra fabrikat. Så det är dels svårt rent praktiskt att hänga upp den och dels svårt att komma åt att jobba under den upphängda pumpen.
Men det är ingen dum ide...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2011, 12:57:50 »
@smurfen:
VP'n väger runt 150 kg och har ingen benställning som en del andra fabrikat. Så det är dels svårt rent praktiskt att hänga upp den och dels svårt att komma åt att jobba under den upphängda pumpen.
Men det är ingen dum ide...

Ja hänga upp 150 kg är väl inget problem räcker ju med ett spännband till den vikten borde ju då att lägga ett par plankor under pumpen om den är plan under och sen lyfta i spännbanden en planka på ett par arbetsbockar fixar ju 150kg med lätthet. Men det går naturligtvis att koppla ur den men gillar inte dubbeljobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2011, 12:58:15 »
Du behöver lufta innan du startar och du behöver elektriker till elen, men utöver det är det väl inget orimligt...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2011, 14:31:16 »
Elen fixar jag själv och tömmning av hela värmesystemet kommer inte behövas. Jag har kra ar på rören så jag skall nog slippa att tömma allt.
En klåpare har installerat den från början så jag behöver tyvärr ansluta liftningsnipplar.
Att hänga upp blir lite svårt tror jag.

/tack för hjälpen!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2011, 14:57:14 »
Glöm inte att lufta av VP'n med nippeln högst upp på värmeväxlaren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2011, 15:13:40 »
Ingen ställning Purjo?   Därför den är sÃ¥ billig dÃ¥ :)   Eller finns det kanske andra orsaker till det ;D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2011, 15:34:55 »
Den behövs inte. I botten pÃ¥ pumpen sitter det ett kondensvattentrÃ¥g med avlopp. Hela trÃ¥get värms av hetgasen vid den ordinarie avfrostningen. Pumpen är med andra ord gjord för svenska förhÃ¥llanden, till skillnad frÃ¥n andra fabrikat där man behöver köpa till extra trÃ¥g och värmare  8)
Jag kanske skall börja jobba som säljare Ã¥t Bosch/IVT  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Koppla loss och installera om
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2011, 16:32:55 »
Blir ganska dyrt bökigt om man ska ringa elektriker som kommer och lägger lös pumpen, sen komma tillbaka och lägga fast den..

Detta får man göra själv, tex byta uttag och strömbrytare mm, men ej dra ny ledning..

Men skulle nog med Smurfat, gillar inte heller onödigt arbete, livrädd..! Försöka spela upp den eller dyligt medans arbete pågick...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!