Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skum tillskotts reglering rego 603  (läst 5405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Skum tillskotts reglering rego 603
« skrivet: 12 december 2012, 13:25:08 »
Nja, jag begriper inte riktigt hur dom tänkt. Jag har en optima 1000 med rego 603 och extern elkassett från värmebaronen. En EK 15 med 7 stycken 2.1 kW steg. Tillskotts timern är inställd på två timmar. Det fungerar fin fint ner till 10 minus då min vp stannar. Sen igår kväll har ute tempen pendlat mellan ca 9 och 12 minusgrader.
Nu till problemet.
När det blir kallare än 10 minus stannar vp. Eltillskottet fortsätter att gå och stegar upp ännu mer så klart. Men sen helt plötsligt blir det lite varmare ute. Vp startar igen och tillskottet kopplas ur. Tillskott timern börjar räkna ner från sina 120 min. Sen helt plötsligt vid sol uppgången i morse blev det kallt igen. Vp stanna och tillskottet fortsatte.

Detta gör att jag aldrig kommer ikapp och framledningen har legat ca 10 grader under bör hela natten och fram tills nu. Det gör ju givetvis att temperaturen inomhus sjunker sakteliga hela tiden.

Varför fungerar det så?
Jag skulle ju vilja att när det blir varmare än 10 minus och vp startar igen så ska ju inte tillskottstimern börja räkna ned på nytt.
Detta blir ju en ond cirkel när ute tempen varierar runt 10 minus. Jag kommer ju aldrig ikapp så som det är nu om jag inte sänker tillskotts timern. Men det ska ju inte behövas tycker jag.
Eller vad säger ni?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 22:10:31 »
Sätt timern på noll eller något annat, som passar dig.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 22:52:47 »
Jo det fick jag ju göra nu. Men det ska ju inte behövas. Jag har fått för mig att utegivaren sitter för nära vp. Så fläkten kyler utegivaren. Jag var ute ikväll ( ja, min fru tyckte jag var dum i huvudet) och flyttade ute givaren flera meter ifrån vp och 2.5 meter upp på väggen. Lite halv provisoriskt för det var kallt som f-n om fingrarna. Men det var nog det som var problemet. Nu är ute tempen stabilare. Just nu 14.5 minus utanför Malmö.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #3 skrivet: 21 december 2012, 22:10:13 »
Måste tyvärr medela att du har en av IVTs första lösningar med Optima, iaf var det den första jag stötte på.
Hela den lösningen känns som ett labb-försök.

Denna lösningen lider av samma problem som uppstår när du kopplar in effektbegränsare via strömtransformatorer. Rego styrningen ger bara en blockering till tillskottet så länge den inte har behov av stöd, när sedan tillskottet tillåts gå in så börjar elpatronens elektronik sin instegning av effekt. Regon har dock ingen aning om vilken effekt som nyttjas, ja den vet inte ens om elpatronen alls kopplar in någon effekt. Skulle då temeperaturen uppnås så blockeras elpatronen omedelbart och framledningen sjunker. Väl under börvärdet igen så startar instegstimern i elpatronen igen från noll effekt.

Precis samma sak för man då man använder strömtransformatorer för att skydda en för klen avsäkring till värmepumpen, eftersom arr IVT valt en digital signalingång istället för en analog 2-10V som de större elpannorna och reglerutrustningarna jobbar med.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #4 skrivet: 21 december 2012, 22:29:12 »
Jag har strömbegränsare. Men nu är dom visserligen kopplade på elkassetten. Så den sköter det själv. Kassetten har en del inställningar som jag ändrat nu till det bättre. Men precis som du säger så när regon är nöjd bryts all tillskott bort. Jag hade hellre velat att den skulle stega ner en patron åt gången. Då hade den kunnat ligga och pendla i effekt kring börvärdet. Så gör väl dom nyare 290 pannorna? Men just problemet med pendlande ute temp löste sig för mig. Nu har jag gjort en proffsigare installation av utegivaren 2.5 meter en bra bit ifrån vp fläkten. Nu har det ju inte varit så kallt igen så den stannat så jag vet inte om det blivit bättre. Annars tycker jag inte styrningen verkar så dålig. Har visserligen inte pillat på så många andra reglersystem.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #5 skrivet: 22 december 2012, 12:05:32 »
290 pannan och liknande är ju en komplett panna så där vet ju regon om hur många steg som är inkopplade, alltså är den inte av och på, utan har iaf några steg att styra med själv.

Med tillräckligt knåpande och byggande av elektronik etc kan du med säkerhet komma fram till något, frågan är om det finns någon hyffsat enkel metod att "lura" systemet på. Jag minns inte vilka in och utgångar regon har i detta fallet, men värmebaronens produkter är ju lite mer klyftiga och byggda för integration med andra system så där finns lite fler valmöjligheter.

En tanke som dök upp var ifall man kunde få värmebaronen att tro att den kopplar in effektstegen, men så länge inte regon kallar på värme så blockeras kontaktorerna i elbaronen. Elkasseten har om jag minns rätt möjlighet att gå som fristående enhet med utegivare och kurva, kanske kunde man nyttja det för att hålla framledningstemp under en viss ute-temp, kvarstår dock att se till att den lirar med växelventiler, om nu inte systemet har by-pass, fast då måste man säkerställa att cirk-pumpen går. Ja det är en del parametrar att ta hänsyn till ;), men omöjligt bör det inte vara.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 09:59:56 »
Kan detta även vara problemet med min likadana installation? Hur har du ställt in din elkasset?
Vad som händer här är att när tempen sjunker under -10 så skall ju elkassetten stå för allt värme/varmvatten producerande vilket den inte klarar av på långa vägar. Nyss när jag tittade så skulle den höja värmevattnet från 27 grader till 54 grader. Vilket den aldrig kommer klara av för så fort varmvattnet sjunkit nån grad så priorieras det. Så det är kallt och skönt här hemma kan jag lova med -22 på kvicksilvret och fisljumna element :(
Sen har jag en annan fråga. När systemet skall upp till 65 grader för legionella dödande, skall inte detta ske tillsammans med utedelen, om det inte är under -10 vill säga? Här så stängs den av så kör den hela höjningen på elkassetten, vilken tar hur lång tid som helst.

Med vänlig hälsning
P
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2013, 12:28:51 »
Hej PeM,
Regon från 2006 borde väl likna någotsådär Rego 800, jag fick installerat 2009. Om VV prioriteras hela tiden, blir det ofta problem med värmen. Därför går den förhoppningsvis att ställa in hos dig på så sätt, att efter en VVkörning värmen får gå en inställbar tid. Annars får man helt enkelt sätta ner starttempen för VV under en tid.
Elpatronen du har borde ju också vara på minst 12-15kW. Och en sådan borde driva upp tempen utan vidare. Det är kanske också inte klokt, att köra 65grader VV, när det är -22°C.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2013, 14:20:19 »
Jo bara för att förtydliga så kör vi ingen vv spets när det är under -10 :)
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2013, 18:49:14 »
El kassetten är på 14.7 kW. Det finns 7st 2.1 kW steg. Det kräver egentligen 25 A säkringar. Jag har 20 A huvudsäkring så alla stegen kan inte kopplas in. Mina strömbegränsare är kopplade till elkassetten och inte på rego systemet. Det finns en fördröjning i kassetten som står på två timmar. Den har jag ställt ner till noll timmar. Har du boken på kassetten annars kan jag maila den? Vad har du för huvudsäkring storlek?
Min fungerar perfekt nu tycker jag. Jag har aldrig kallare än 15 minus där jag bor och det brukar klara sig med 10-12 kW effekt. Jag tror boven är timern i kassetten som gör att du inte får ut mer än ca 6.4 kW.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2013, 18:53:41 »
Hej PeM,
Regon från 2006 borde väl likna någotsådär Rego 800, jag fick installerat 2009. Om VV prioriteras hela tiden, blir det ofta problem med värmen. Därför går den förhoppningsvis att ställa in hos dig på så sätt, att efter en VVkörning värmen får gå en inställbar tid. Annars får man helt enkelt sätta ner starttempen för VV under en tid.
Elpatronen du har borde ju också vara på minst 12-15kW. Och en sådan borde driva upp tempen utan vidare. Det är kanske också inte klokt, att köra 65grader VV, när det är -22°C.
Man kan inte ändra tiderna för vv i rego 603. Den prioriterar alltid vv. Men det tycker inte jag spelar så stor roll. Tar oftast bara 5-10 min och ladda min beredare. Och den är stor. 500 liters tank med 300 liters beredare.
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 18:59:33 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2013, 19:05:46 »
Angående legionella körningen så fungerar den så här. Din vv temp är original satt till 45 grader. Låt den vara på det annars bryter pumpen på hög retur i slutet av laddningen. Den slutar värma beredaren när GT3 är uppe i 47.5 grader om du inte pillat på vv temp inställningen. Vp går upp till GT3 ställer sig på 47.5. Den stannar då och sen tar tillskottet över upp till 65 grader på GT3. Jag vet att det tar tid med vår uppsättning. Jag har kollat det vid några tillfälle och det tar hos mig ca 45 minuter.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2013, 20:59:20 »
Det lustiga med Legionella körningen här är att när jag stod och tittade på den sist så var vv temp 34 grader och det var bara några minusgrader ute och det var endast elkassetten som körde. Så det som du säger låter som att det är så den borde fungera, men här är det en helt annan fråga :)

Det är även väldigt intressant att din laddar vv så fort som den gör, vi har en 300l beredare och det tar lååång tid att ladda upp den. Ska försöka ta lite tider när det finns möjlighet.

Vad håller du för framledning när det är under -10 och det bara går på el? Har vi tur kommer vi lite över 30 grader och när det är kallt behöver vi ligga runt 45.

Vilken temp har du din kassett inställd på, så att vår stod på 40 så jag höjde den till 50, var det bra eller dåligt?
Om det är inkommande säkringar du menar som huvudsäkring så står det 500V 25A på locket de sitter i. Så då borde vi ju ha 25A isåfall.
Skicka gärna över manualen på baronen, någon sådan har jag inte.

En annan fråga, tror du det är möjligt att koppla in ett nytt system mot vv beredaren vi har? Man kan ju tycka att 6 år inte är någon ålder på en sådan. Man blir ju väldigt sugen på att kasta ut allt och docka en Estia eller Zubudan eller liknande.

//P
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2013, 21:20:13 »
Det är även väldigt intressant att din laddar vv så fort som den gör, vi har en 300l beredare och det tar lååång tid att ladda upp den. Ska försöka ta lite tider när det finns möjlighet.
Det kan inte vara så att dom har effektbegränsat din elkassett? Det går nämligen styra en hel del innifrån elkassetten.
Citera
Vilken temp har du din kassett inställd på, så att vår stod på 40 så jag höjde den till 50, var det bra eller dåligt?
Om du skall kunna legionellaköra med elkassetten måste ju termostaten på den stå minst lika högt som du vill kunna köra upp tanken, annars begränsar ju elkassetten temperaturen. Jag skulle i alla fall ställa den på 60 °C.
Citera
Om det är inkommande säkringar du menar som huvudsäkring så står det 500V 25A på locket de sitter i. Så då borde vi ju ha 25A isåfall.
Det är inte alls säkert. Färgen på ploppen i änden av säkringen skvallrar om storleken, röd= 10A, grå = 16A, blå = 20A och gul = 25A. Dock brukar färgen kunna blekna så att de till slut ser ut att vara 16A. Säkraste är att skruva ur och läsa på den.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2013, 22:58:32 »
Du kan sätta vredetbpÃ¥ kassetten pÃ¥ 70 grader. Annars kan den ju inte komma upp i 65 pÃ¥ beredaren. Jag har min pÃ¥ 75. Spelar egentligen inte sÃ¥ stor roll men minst 65 mÃ¥ste du ha. Sen fungerar den sÃ¥ att när regon kopplar in tillskottet sÃ¥ gÃ¥r den i 3 min pÃ¥ första steget(2.1kw) sen kopplar den över till 4.2 kW gÃ¥r ytterligare 3 min. Sen 6.3 kW. Men här är problemet. Där ligger den kvar i 2 timmar innan den gÃ¥r upp ytterligare. Du bör ändra den. Det är ganska enkelt. Bryt strömmen till kassetten. Är du osäker pÃ¥ el sÃ¥ bryt allt vad ström heter till vp och tillskott. Skruva sen av locket pÃ¥ kassetten. Där sitter massa rader med smÃ¥ switchar som man kan ställa 1 eller 0 pÃ¥. Den första raden heter Max. Där kan du begränsa effekten pÃ¥ kassetten. Det behövs inte om du har strömbegränsare. DÃ¥ bÃ¥de 1 och 2 vara uppe. Nästa rad heter säkr. Har du 25 A huvudsäkringar och strömbegränsare inkopplat sÃ¥ ska dom stÃ¥ nr 1 ner nr2 upp och nr3 ner. Sen längst till höger har du en rad med switchar som heter xh. Där stÃ¥r förmodligen nr7 nere och nr8 uppe. Det betyder 2 timmar fördröjning efter  att 6 kW steget kopplats in. Ställ ner nr8 sÃ¥ bli de noll timmar. Hoppas du förstod.  Hur stort hus har du? Jag värmer 270 kvm till 22 grader. Vid tio minus behöver jag ca 53 graders framledning. Men förutom tidsstyrningen som jag nämner sÃ¥ är nog ditt huvudsakliga problem att din ratt pÃ¥ kassetten stÃ¥tt pÃ¥ 40 grader. Vrid upp till 70 grader. Regon kopplar ändÃ¥ frÃ¥n tillskottet efter din värmekurva. Jag sitter med en iPad nu och har inte boken i denna datorn. Ge mig din mail adress sÃ¥ ska jag maila den till dig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2013, 14:52:21 »
Man kan inte ändra tiderna för vv i rego 603. Den prioriterar alltid vv.

Man kan väl ändra maxtiden för varmvattenladdning i meny 2.8
Ställ ner den på 5min eller något annat lågt

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2013, 16:09:11 »
I min version av rego 603 kan man inte. Det finns inte 2.8. Möjligt det är ändrade i senare versioner. Tror dock att hans huvudsakliga problem är att han haft en begränsning på elkassetten på 40 grader. Får se om han tittar in här och berättar hur det gått.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2013, 22:11:53 »
Sådärja, nu verkar det lira bra mkt bättre. Känner på framledningen från kassetten att den är bra mkt varmare, den laddar upp vv väldigt fort jämfört med tidigare. Enda som spökar är att den alltid måste gå på tillskott när den gör värmevatten, det spelar ingen roll hur varmt det är ute, fast med vv så går det utan tillskott. Detta fenomen uppstod efter det att en reparatör var här i April och Regon hade dött och den döda byttes ut. Men jag kan inte klura ut vilken inställning jag ska titta på för att få till det rätt.

Huset är nu efter tillbyggnad ca 185 kvm, så det borde ju räcka med installationen vi har. Gällande inställningarna i baronen så väntar jag lite med det för att se hur den beter sig nu. En sak jag lärt mig är att det är dumt att göra för många ändringar på samma gång :)

Mr Henke, jag drar ett pm till dig med min mailadress så får du hemskt gärna skicka över manualen.
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2013, 22:44:50 »
Lustigt, nu när jag var inne i pannrummet o kikade så hör och häpna, den gjorde värmevatten utan eltillskott :) Håller tummarna att denna positiva trend håller i sig!
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2013, 08:45:46 »
Vad har du tillskotts timern inställd på? Håll inne höger knapp ca 5-10 sekunder. Sen bläddra fram till meny 8. Där kan du se tillskott timern. Ska skicka den till dig under dagen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum tillskotts reglering rego 603
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2013, 22:24:48 »
Helt otroligt va bra det funkar nu efter att jag höjde elkassetten till 75 grader. Verkar som att när den var inställd på 40 så fick hela systemet spunk och inget fungerade som det skulle. Nu jobbar t.o.m pumpen stundtals helt själv ner till -10 utan tillskott. Måste ju varit så att när den behövt tillskott så har patronen levererat 40 grader eller mindre, vilket har sänkt tempen istället för att höja den?

Min tillskotts timer står på 1min, är det bra eller dåligt?
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!