Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten, golvvärme  (läst 7224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/vatten, golvvärme
« skrivet: 26 oktober 2014, 12:13:08 »
Tja!

Lång historia kort - har köpt ett hus där tidigare ägaren lade rören för vattenburen golvvärme och vi löste installationen.

Däremot så har det knakat/knäppt mycket just när värmepumpen drar igång vattenpumpen för att dra runt vattnet. Trodde först att det var pga värmen men det känns snarare som att det är pga trycket som blir i rören.

Sänkte därför hastigheten på cirkpumpen och då har det blivit något bättre.

Däremot är rören mycket svalare (känns ju rimligt) men det är ungefär samma temperatur i rummen.

Har jag gjort rätt eller fel i att sänka cirk.pumpen?
Ska golvet knäppa pga trycket i rören?

Är furugolv!

Marcus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2014, 20:48:40 »
Hur varmt vatten shuntas in i golvvärmen?
Knäppningar beror normalt på längdutvidgning på rören, men golvvärme består väl av PEX-rör?
Eller har ni nån speciallösning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2014, 20:25:01 »
Hur varmt vatten shuntas in i golvvärmen?
Knäppningar beror normalt på längdutvidgning på rören, men golvvärme består väl av PEX-rör?
Eller har ni nån speciallösning?

Hej!

Ja det är PEX-rör, det är jag 99 på. Halvgenomskinlig plast :-)

Framledningstempen på vår Rego 800 visar runt 22-24 grader med en yttertemp på runt 10-12 grader.

Vår Rego står i källaren och det enda jag märkt är att garderoben där framledningsrören till golvvärmen kommer upp är mycket svalare och att returvattnet är svalare. Båda två tycker jag känns ganska rimliga då vattnet får mer tid på sig att avge värmen.
Jag antar att om pumpen tycker att returvattnet är för kallt så kör den antingen längre körningar eller med högre temp?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2014, 22:24:25 »
22-24 °C och det knäpper i golven? nÃ¥tt är lurt.  Sc:,h

Nu spånar jag vilt, men kan det vara luft kvar i golvvärmen som orsakar detta (knappast troligt men...)?
Golvvärmetermostater, har du provat att ställa upp dom på max?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2014, 15:10:02 »
Hej!

Jag funderar på om jag har uttalat mig felaktigt kring temperaturen. Jag avläste nog bara min Rego 800 på displayen "Temperaturer" och det kan hända att den bara visade framledningstemperatur exakt i det ögonblicket.

Skall försöka kolla om jag kan få fram den shuntade temperaturen. Är svårt att hinna ner till källaren och kolla just när den börjar köra igenom varmvatten.

Har försökt kolla på avluftningsröret som sitter mellan framledningsdelen och returrelen uppe i bodelen men ser inga luftbubblor eller något "krusande" som man normalt sett gör då. Hela röret är fyllt av vatten.
Den tidigare ägaren tänkte nog lite fel när han satte två termometrar på framledningsröret och returröret då dessa inte har någon kontakt med vattnet utan blir påverkade av rumstemperaturen (enligt rörmokaren som skötte installationen). Dock så borde framledningstempen stämma någorlunda och den visade aldrig mer än ~30 grader när pumpen körde på högre hastighet förut och nu för tiden har jag aldrig sett den visa mer än 24-25 grader efter att jag ställde ner hastigheten på pumpen.

Alla termostater/framledningsventiler står på fullt ös så slingorna är ungefär lika långa i alla rummen.

Tycker dock att knäppandet har blivit mindre påtaglig och det knäpper kortare perioder sedan jag sänkte hastighet på pumpen. Kan jag ha gjort mig en ekonomisk otjänst genom att det blir mer förlust av värme nere i källaren pga att vattnet körs runt långsammare?
Kan det vara FÖR högt tryck i ledningarna?

Marcus

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2014, 20:14:47 »
Tjena!

Nu snurrar vattnet i rören och det är ca 28C framl.temp. Dock inga knäpp i golvet vad jag har tänkt på just nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2014, 22:16:51 »
Vad har du för tryck i systemet?
Ca 1 bar borde vara lagom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2014, 22:45:38 »
Är det detta som manometern visar? Den står på ca 1 bar i alla fall.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2014, 22:55:33 »
Är det detta som manometern visar? Den står på ca 1 bar i alla fall.

Jepp, då är trycket OK i alla fall...

Vet du hur golvvärmeslangarna är förlagda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2014, 13:34:34 »
Har bilder på det när jag kommer hem, men jag vill minnas att dem är lagda i sådana isolerade metall-skivor där röret ligger i en skåra i mitten.

Men som sagt, skall kolla efter bilder när jag kommer hem!

Kan jag ha påverkat ekonomin genom att jag ställde ner cirk.pumpen? Dvs, kan det hända att det blir effektivare eller mindre effektivt nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2014, 19:25:59 »
Är det bara en cirkpump på varma sidan (förutom laddpumpen)?
Du skriver Rego 800, är det en 290 A/W innerdel den sitter på eller har du nån annan lösning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2014, 23:23:23 »
Japp, bara cirkpump i ena änden, tordes vara den varma.

Stämmer bra att det är en 290 .A/W

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2014, 17:09:38 »
Ursäkta det där med varma sidan, vattnet ut till värmepumpen är ju ocksÃ¥ varmt.   SkämspÃ¥dig

Det man får tänka på om man sänker flödet på cirkpumpen till värmesystemet är att vattnet som cirkulerar ut till värmepumpen inte får högre flöde än vad det är i värmesystemet.
Detta kollar man i bypassen inuti 290 A/W, den är rödmarkerad i bilden, den ska ha samma temp som returen från värmesystemet när värmepumpen går (kompressorn jobbar).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #13 skrivet: 01 november 2014, 10:25:21 »
Ok, tror jag förstår!
Är det för att det inte ska gå ut för kallt vatten eller för att det inte skall komma in för varm?

Eftersom jag bara har sänkt cirkpumpen för golvvärmen så är det förmodligen kallare :-)

Man kan alltså bara se detta genom att mäta med IR på det fysiska röret, finns inga T-värden att kolla i maskinen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #14 skrivet: 01 november 2014, 18:21:36 »
Man kan känna med fingrarna.
Grejen är att man inte vill att det vattnet som kompressorn just värmt upp ska gå direkt tillbaka till värmepumpen utan att passerat radiatorsystemet.
Det blir ineffektivt och resulterar i många start/stopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!