Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärmefunderingar utanför SkellefteÃ¥! Hjälp mig att välja rätt!  (läst 8424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå alla glada! :)

Nu börjar vintern komma och vi inser vilket misstag vi gjort iochmed att installera en LLVP.. En Mitshu FD35, Som lever om och värmer huset dåligt! Därför är det bergvärme som hägrar. Vi vill kunna ha MINST 22'c varmt i hela vinter.

Idag har vi 10-12'c i två rum + 16'c i sovrummet samt 20'c i övriga huset. (ute temp >5'c)

Info om huset:
160kvm
2-plan öppen planlösning
2 mil väster om Skellefteå
Byggt 1987
Förbrukning enligt energideklration 106kwh/kvm/år (vad baserar dessa siffror sig på tro?)
Förbrukning enligt mina beräkningar 115kwh/kvm/år (en mild vinter (2008))
Förbrukning efter vi installerat LLVP 110kwh/kvm/år (kall vinter (2012))
Detta är uppvärmning inkl VV bredning. exkl HH-EL


Nåväl första Offerten har trillat in:
Ivt Premiumline HQ 4.5 Borrdjup 114m 161'000:- | Detta beräknat på 110kwh/kvm/år |
Medel Brine -0.5'c | 55'c Vid DuT (DuT=-30'C) | Önskad Effektteckning 70% | Brineändring 1'c | Effektteckning 77%|
Tillskotts energi 100kwh | Gratis energi 12000kwh | Tillförd 6000kwh |
Denna Offert kommer från Jäders Värme i Skellefteå

LÃ¥ter detta rimligt?


Kommer fylla på med fler offerter ju fler jag får in!

Lämna gärna lite feedback.

Mvh
Rasmus Nilsson
Krångfors
« Senast ändrad: 28 oktober 2013, 20:44:44 av Tuchpad »

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Med dina siffror blir det 160 x 115 = 18400 kWh/Ã¥r.
Jag skulle nog ta minst en 6 kW manskin och 130-140 m aktivt borrdjup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Ok. Dock är 115kwh/kvm/år under 2008 vilket hade en års medeltemp på 2.2'c varmare än vanligt.

Hur mycket spelar årsmedeltempen in? För om man ser där vi bor 2mil väster om skellefteå, snön kommer c:a 2v-1mån tidigare och stannar även längre.. Kan detta tyda på att vi har en lägre års temp än Skellefteå?

//Rasmus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, det kan det, men samtidigt så isolerar snön rätt bra, så jag tror inte att det har någon avgörande betydelse.
Vi har i alla fall kyligast inne (jag kör helt utan termostater och värmen styrs alltså enbart av utetempen) innan snön kommer.
Tidig snö är energibesparande!

Att ni har så kallt i tre av rummen och trots det har så pass hög förbrukning på värmen verkar konstigt däremot.
Vilken typ av ventilation har ni, frånluft eller FTX?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,

Vi har kakelugn på bottenvåning som eldar c:a 1-2kubik/år. Annars har vi utsug i 2badrum och tvättstuga som kan forceras via spisfläkten. Sitter även en fläkt på taket.

I min offert får jag betala 77500:- för en Premium HQ 4.5kW, men såg nu på IVT's hemsida att den skall kosta 71250:-(http://ivt.se/hq/). Kan verkligen en ÅF sätta egna högre priser?!

Tror ni denna pump kan hålla mitt hus 22'c vid kallaste dagarna (-20 -> -25'c)?
Borrhål 114m, kommer inte detta medföra väldigt kall brine temp under vintern vilket medför lägre COP och värmeeffekt om jag fattat det rätt?

//Rasmus


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle begära in flera offert från andra låter dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
Ta offert av Lindströms rör samt Lundbergs rör så får de offert på termia o nibe borde va minst lika bra offerter o riktigt duktiga VVS are.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ingår det indragning av vattenburet värmesystem i offerten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har idag vattenburet system. Radiatorer både upp och nere. Eller vad menade du Purjo_?

Okej! Är det skellefte firmor? Lundbergs och Lindströms alltså.

Väntar på ett flertal offerter bla Romo Heat (Evi-heat pump inkl solfångare), EVK från umeå (Daikin) samt en till från stan.

//Rasmus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I sÃ¥ fall är priset alldeles för högt,  ta in fler offerter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
du kan inte gå på den förbrukning du har idag eftersom du har lägre temperatur än du önskar.
jag kollade på klimatdata och enligt vpdim är det 1,6 grader som medeltemp och -32 som DUT. BRRR låter kallt för en skåning.
jag fick toppeffektbehovet till 12 kw DUT och dÃ¥ blir en 8 kw bra. Men lite reservation dÃ¥ jag är skÃ¥ning, ring till tillverkaren och fÃ¥ rÃ¥d och tips av dem. Nibe har 043373000. Minst 8 kw ev 10. Som sagt norrland är inte min grej.  BorrhÃ¥l bör du ha 160-200 meter när det är 8 kw och 200 till 230 när det är 10 kw vi pratar om.
Har inte koll pÃ¥ vad ni har för berg, men det är säkert bättre än SkÃ¥ne. Dock kan berget  ge begränsade mängder energi ändÃ¥.  SÃ¥g ocksÃ¥ att ni har luftvärmepump. Även om ni tycker att den fungerar dÃ¥ligt sÃ¥ ger den vad den ger. Enligt VPdim  sÃ¥ skall ni ligga pÃ¥ en förbrukning pÃ¥ runt 35000 kwh. per Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel, och det kan väl stämma med den Ã¥rsmedeltemperaturen, samt  storleken pÃ¥ hus.  Sedan vet jag att vi har mer blÃ¥st och elände i skÃ¥ne, och som nÃ¥gon skriver, sÃ¥ isolerar snön  bra.


 

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,

Tack för infon Hawkeye.
35000kwh, är det beräknat på minst 22'c inne?

Det vi är ute efter är en pump som skall bara tuffa på, den skall klara av att ha ett jämnt och varmt klimat inomhus. Vi är inte ute för att tjäna minsta lilla krona.
Vad är det viktigast och tänka på?

Mvh
Rasmus

Utloggad RAV4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerbotten
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Jag skall försöka och ge nÃ¥gra goda rÃ¥d. För de första skall du aldrig borra under 180m. Har själv en kÃ¥k i Vindelns komun pÃ¥ 110 kvm 1.5 plan med hel källare.Jag  borrade 200m, häruppe i V-botten behöver du alla meter i borrhÃ¥let du kan fÃ¥ snÃ¥la inte. Installerade en Nibe 1245-8 med en 4kw fläktkonvecktor i källarn funkar klockrent. Jag använder ett fÃ¥tal timmar  elpatron under vintern.
Den billigaste sättet att installera BVP är att du själv prata med en godkänd borrfirma sen kan du välja den offert som passar. Går du genom vvs firman så att dom gör hela biten så blir offerten saltad till MAX.
Firman som du fick offerten av verka ha dÃ¥lig kunskap, som dom tar ruggigt  betalt för. 
Lycka till!!   ::) ULF
Vindelns kommun Västerbotten
Nibe 1245 8Kw  201met.
ULF

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,

Jo verkar vara kring 160+ ner i backen man ska. För att vara på den säkra sidan, borra är billigt de sista meterna!!

Enligt EKV som var här idag och snackade lite (verkade riktigt schysst) så kan man beräkna c:a 15% i rot på vvs och värmepumps delen. Medan borrningen kan man räkna c:a 40-50% på i rot.
Totalt sett räknade dom med c:a 27% pÃ¥ en total entreprenad. 

Kan detta vara rimliga siffor?


Trillade in en annan offert idag på endast värmepumpsbiten. En Nibe 1245 6kW installerad och klarr för 70'000:- ink moms och rot. Detta utan borra.
Och enligt en muntlig snabb offert låg en borrning (160m) på c:a 45000:- ink mom _Utan_ rot. Räknar man 40% rot på en borrning är vi nere på 27'000kr.

Vilket i detta fall skulle hamna på 97'000:- installerat och klart för en Nibe 1245 6kW!


Muntliga offerter från EKV (Moderator får gärna säga till om jag ska låta bli att nämna firmor, osäker på reglerna).
~130'000kr installerat och klart för en Daikin
~120'000kr installerat och klart för en Nibe 1245 6kW

Mvh
Rasmus
« Senast ändrad: 28 oktober 2013, 21:36:04 av Tuchpad »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Enligt uppdrag granskning finns det ju i princip ingen gräns för hur stora ROT-avdrag som medges, i princip kan allt som är utöver rena materialkostnader räknas som arbetskostnad, firman kan alltså i princip fakturera dig materialkostnader som = inköpspriset, och lägga resten på arbetskostnad.

Nu vill jag i och för sig inte uppmuntra till denna typ av handlande, men 27% är alldeles säkert ok.
Har för mig att det finns någon form av schablon på 30% (eller var det 25%?) som branschen enats om, men den är inte ett krav från skattemyndigheten.

När det gäller borrningen så är det väl mer självklart att en stor del av kostnaden är arbetskostnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är nog egentligen inte så stor del av borrningen som är arbetskostnad normalt borrar man på en dag men räkna på 2 dar 2 man 32 tim resten är maskiner slang och sprit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Maskinkostnaden brukar väl ingå i arbetskostnad när man köper en tjänst.
Typ, köp av snöskottning, 850 kr/h, inkl maskin.
När jag köper datakonsulttjänster kostar det 1000-1300 kr timme, inkl "datorkostnad"...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är arbetskostnad man får rot på inte maskinkostnad om man följer reglerna. Lejer du en grävare får man dela på maskin och arbete.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessa tolkningsfrågor!

Har precis räknat ut min årsförbrukning sista året. 15'946kWh.
Känns svÃ¥rt och räkna hem en Bergvärmepump, men fÃ¥r väl trösta sig med högre marknadsvärde pÃ¥ kÃ¥ken samt bättre inomhus klimat.  8)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är arbetskostnad man får rot på inte maskinkostnad om man följer reglerna. Lejer du en grävare får man dela på maskin och arbete.

http://www.svt.se/ug/skatteverket-om-rot-fifflet-finns-inget-hinder-i-lagen
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Dom bekräftar vad jag skrev men vill man fuska verkar det vara fritt fram.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
Har idag vattenburet system. Radiatorer både upp och nere. Eller vad menade du Purjo_?

Okej! Är det skellefte firmor? Lundbergs och Lindströms alltså.
//Rasmus

Lundbergs rörtjänst på söder i schtaan, vid Logarts & elektrolux home. Lindströms rör nära byggmax.
Lundbergs installerar Nibe samt lindströms termia & nibe ibland. Dessa har gott rykte i stan enligt mig!!
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville bara tillägga som, som Purjo redan påpekat.
Din första offert vart åt fanders för dyr!

Installerade själv CTC 8kw i våras, 210m för ca 135k i Umeå.

Och idag räknar man väll med nästan 100% täckningsgrad, inte 70%?!
Skillnaden i kostnad mellan en 6 el 8kw pump är otroligt små.

Lycka till!


 

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mjo,

Sen sitter jag och inte riktigt får ihop siffrorna.
I min värld är installationen väldigt lätt.

Pumpen kommer stå brevid yttervägg, hål finns redan i vägg för indragning från borrhål. Borrhålet kommer vara 4 meter från väggen.
Från pumpen till anslutningarna av radiatorer och varmvatten är det c:a 1.5 meter!
Gamla pannan är bortplockad innan dem kommer. exp kärl kan återanvändas.
El finns framdraget till där pumpen skall stå. Så detta måste väl vara ett "underbart" Senario för en rörkrökare att installera?

Ändå vill de räkna på c:a 20'000:-för installation inkl material + 4000:- för elektriker inkl material. Exkl moms och rot.

Satt jag och räkna lite snabbt att köpa en Nibe 1245 6kw (51'000:- ink moms). Borrhål 180m (50000:-). ~100'000:- för hål och pump, utan ROT. Tar man då 30'000:- de anger att en installation skall kosta med rörmockare och elektriker är vi uppe i 130'000:- innan rot. Med rot 26% = 96200:-
För en Nibe 1245 6kW har jag då fått en offert på 120'000:- installerat och klart med ROT.

Vad är det jag missar som de tar betalt för?

//Rasmus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Dom tar väl sitt standardpris på VP-installation. Det är inte baserat på dina förutsättningar, utan på hur mycket de flesta kunder brukar vara villiga att betala. Billigast för dig är nog att köpa en VP på nätet, köpa ett borrhål direkt från borrfirman och betala rörmokare och elektriker ett bra timarvode för att koppla in prylarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men kolla så det finns nån villig rörmockare innan du beställer grejerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Jag tycker absolut du skall ha 8 kw. till 160 kvm.
Ni harju även en luftluft som ger   vad den ger.
 Du kan fÃ¥ 27 grader inne med tillräckligt bra distributionssystem till i princip samma kostnad som 20 grader.
Ni har ju också idag en mycket lägre temperatur. 6 kw blir en elpanna med värmepump.
Ringnibe och frÃ¥ga efter en bra installatör.  Supporten har bra koll pÃ¥ vilka som  kan nÃ¥got och vilka som hör till kÃ¥lhuvudsortimentet.
/Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!