Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 27 november 2016, 20:57:31 »

Hellre ett sabbat expansionskärl än läckage under jord isåfall.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 november 2016, 20:23:48 »

Ja, om gummiblåsan är trasig så att luften läcker ut så pendlar trycket upp och ner.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 27 november 2016, 19:04:18 »

Jag fyllt på trycket nu, krävdes lite adaptrar osv för att få handpumpen att passa. Kom bara upp i 0.5 bar ungefär och på kvällen var det borta. Suck verkar som ett läckage i rören nånstans. Men kollade nyss och nu är trycket tillbaka??? Nu har jag ingen aning vad som händer längre.

EDIT: Borta igen, kollade nyss, pumpen var igång, vet inte om det har något att göra med saken. Men väldigt mysko.
EDIT 2: stannade nyss och trycket är tillbaka. Är detta normalt?
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 25 oktober 2016, 09:12:27 »

En sak till jag nu märker (har inte trycksatt det ännu, vågar inte röra något, vill intde lägga ut pengar på att ta dit nån) är att nu så pyser det ur ventilen efter pumpen varit igång. Psssss låter det, och så lite porlande ljud efteråt. Så det verkar det som sade på första sidan stämmer, automatisk avluftare.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 30 augusti 2016, 12:06:08 »

För att återuppväcka denna tråd så kan jag säga jag gjorde aldrig nånting här, det verkar ha funkat och tuffat på ändå. Vad jag dock märkte i sommar då det var som varmast var att jag hade 1 bars tryck i systemet. Det är nu borta igen.

Håller på och bygger/renoverar en gammal kompressor så jag köpte en begagnad provtryckningspump, såndär som används av rörmokare, tror jag kunde använda den för att trycksätta systemet också så jag ska prova det och se om det försvinner igen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 oktober 2015, 18:01:01 »

Mitt råd är nog att behöver man fylla på EXP-kärlet ofta så är det bättre att byta ut grejerna.
En enstaka fyllning spelar troligen mindre roll.

När det gäller bildäck kollar/justerar jag nypumpade däck efter en månad efter detta kan det nog gå några månader men oftast är det samma tryck då med.
Gissningsvis går syret ut efter en månad och då återstår kvävet, ca 80% av ursprungstrycket.
Fyller man sen på resterande 20% med luft så blir totala innehållet av kväve ca 96% i däcket, om de där 4% syre sen försvinner spelar mindre roll för totaltrycket.
Har man sen justerat upp trycket 3-4 ggr med lite mellanrum så borde det vara i princip rent kväve kvar i däcket.  ^-^
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 16 oktober 2015, 17:28:47 »

Eller så har man köpt ett nytt kärl och behöver öka trycket för att man har tre våningar i huset. Skall man åka tillbaks till försäljaren och be dom fylla med kvävgas då?
Det avgör man nog själv hur man vill göra.
Självklart kan man pumpa I luft I kärlet men då skall man vara införstådd med vad som händer I radiatorkretsen.
Ungefär som visa häller I kylarcement I bilen när det läcker någonstans från kylaren. Det loser problemet men det är inte den bästa lösningen.
För inte är det väl så att tillverkarna av exp. kärl fyller med kväve för att det är billigare att köpa det än att fylla med gratis luft ?

På detta forum så ges det råd till alla oss vanliga dödliga hoppypulare och det tycker jag är bra, men det får inte bli så att råden som kommer är mindre bra eller dåliga.
Valet är fritt, gör rätt eller gör billigt.
De flesta som jobbar med värmesystem vet hur vattnet ser ut efter att det har korroderat I radiatorkretsen och det är endast syret I vattnet som är orsaken till det.
Gör man rätt och skall fylla ett exp. kärl så påkallar man yrkesman som fyller på med kväve.
Kanske inte alla som gör det heller men å andra sidan vet jag flera kyltekniker som löder koppar utan att kvävfylla rören innan lödning.

Nu är det helg !!

/D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 oktober 2015, 14:40:41 »

 tummenupp
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 oktober 2015, 14:26:52 »

Eller så har man köpt ett nytt kärl och behöver öka trycket för att man har tre våningar i huset. Skall man åka tillbaks till försäljaren och be dom fylla med kvävgas då?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 oktober 2015, 13:47:54 »

Troligtvis har man fel på kärlet redan första gången om man måste fylla.
Det är i alla fall min erfarenhet, men visst, "bilventilen" kan ju läcka också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 oktober 2015, 12:08:24 »

Jag förstår varför man har kväve i expkärl och däck. Dock tycker inte jag att det är några problem att fylla på lite luft om trycket har försvunnit efter 5 år. Det är bara nåt tillverkarna hävdar för att få sälja sina tjänster.
Visst, det är inte så bra att fylla på en gång i veckan, men då har man ju ett fel på kärlet och skall åtgärda det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 oktober 2015, 10:23:03 »

OCH dom vill kunna ta betalt för att pumpa däcken.   ;)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 16 oktober 2015, 10:18:07 »

Vissa är säkert fyllda med kväve från fabrik, men jag har aldrig hört talas om att det är några problem att efterfylla med vanlig luft.

Vad gäller bildäck så är det väl samma fenomen som i andra branscher där man försöker låsa in kunderna genom olika typer av argument. Vanlig luft har ju funkat bra i hundra år. Vad är det för skillnad på däcken i dag som gör att jag måste åka till en däckverkstad och betala för att kolla trycket och efterfylla?

Purjo,

det handlar om 2 saker I värmekretsar I detta fall.
För det första så är kvävemolekylerna store än syremolekyler och av denna anledning så tar sig de inte igenom gummit lika enkelt (gaspermabilitet) det betyder att blåsan töms inte lika lätt på sin gas och således kan expansionskärlet göra det som det är tänkt att den skall göra = variera I volym för att hålla trycket constant.
För det andra så är det dessa 21 % syre I luft man inte vill ha in I värmebäraren då det endast orsakar korrosion I radiatorkretsen.

Att däcksbranschen vill fylla med kväve har att göra med att om vi bara kan minska utsläppen av luft från däcken så däckstrycket bibehålls så kommer de totala miljövinsterna att bli bra för världen då gemene man inte kollar däckstrycket varje dag.

/D
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 16 oktober 2015, 07:08:57 »

Man tycker ju det. Men jag var inte på plats då golvet gjöts.

Trycket ser ut att hålla sig ännu iaf.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 oktober 2015, 20:47:33 »

Trycket till golvvärmen har jag fyllt på flera gånger, främst då systemet startades och sedan då garaget kopplades på. Nu brukat jag fylla till  bar, men 1det brukar sjunka till 0,8 och stanna där.

 På kalla sidan har jag fyllt på en gång. Troligen var det mycket luft till kylaggregatet som sög behållaren tom.

De hade väl tryck på efter att de monterat allt klart och då golvet gjöts? Det sägs att det märks om det går/finns hål då betong pumpas in om det är tryck i slangarna. Mina slangar behöll trycket i flera månader efter att det trycksattes medans det hos pappa höll någon dag.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 15 oktober 2015, 13:44:14 »

Några teorier isåfall? Läckage? Normala förluster? Kan ha att göra med luft i systemet?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 oktober 2015, 12:03:32 »

Nej. Det är så liten tempskillnad så det påverkar inte trycket så mycket. Berget/marken varierar nåt tiotal grader i temp över en hel säsong. Jämför med värmesystemet där temperaturen kan variera 20 grader vid en värmekörning.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 15 oktober 2015, 10:23:56 »

Kanske detta är vad som har hänt för mig?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48742.msg489942#msg489942

Kanske även förklarar varför brine-slingan tappade tryck, för pojkspolingarna tog ju bort frigolit lådan och lekte med den och det kanske var så i en vecka tills jag kom på var jag sett den där saken, och då var det vått och kondens där. Kanske värmen som kommit in i brine systemet p.g.a. detta pojkstreck är orsaken?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 oktober 2015, 10:09:55 »

Nej, men däckkrängarna vill gärna få oss att framstå både som miljöbovar och rullande självmordkanditater om vi inte köper kväve till våra däck.
http://www.dackia.se/tjanster/nitrogen

Tillbaks till ämnet.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 15 oktober 2015, 09:01:01 »

Vad gäller bildäck så är det väl samma fenomen som i andra branscher där man försöker låsa in kunderna genom olika typer av argument. Vanlig luft har ju funkat bra i hundra år. Vad är det för skillnad på däcken i dag som gör att jag måste åka till en däckverkstad och betala för att kolla trycket och efterfylla?
Kväve i däck kommer från racingvärlden där man använder kväve för att få ett jämnare tryck oberonde av däckens temperatur.
Kväve i vanliga bildäck är något som vi normalt inte behöver.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 15 oktober 2015, 08:48:06 »

Trycket i varmvattnet var fortfarande samma i morse. Så det är bara trycket i brine-ledningen jag behöver åtgärda nu.

Jag tyckte detta var på ett vis bekant och jag kommer ihåg hemma hos mina föräldrar brukade jag behöva fylla på trycket i ett stort expansionskärl i pannrummet till växthusen då dom var borta på semester.

Undrar vart vattnet tog vägen, det var ju dock ett väldigt väldigt stort värmesystem. Men jag undrar det samma för mitt hus, vart tog vattnet vägen sen förra året och när hände det. Hoppas det inte läcker ut i golvet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 oktober 2015, 08:41:00 »

Normalt skall man ju inte behöva efterfylla om trycket är rätt vid leverans.
Om trycket är lågt är membranet allt som oftast kasst.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 oktober 2015, 08:23:04 »

Vissa är säkert fyllda med kväve från fabrik, men jag har aldrig hört talas om att det är några problem att efterfylla med vanlig luft.

Vad gäller bildäck så är det väl samma fenomen som i andra branscher där man försöker låsa in kunderna genom olika typer av argument. Vanlig luft har ju funkat bra i hundra år. Vad är det för skillnad på däcken i dag som gör att jag måste åka till en däckverkstad och betala för att kolla trycket och efterfylla?
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 14 oktober 2015, 21:39:14 »

Har kollat drift och underhållsinstruktion för Armatec och Buelco och ingen nämner annat än att vid behov fylls luft med kompressor. Alltså var kommer uppgiften om kvävgasfyllning ifrån?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2015, 20:26:50 »

Många däckfirmor fyller med kväve numera, men det är nog mest för att hitta försäljningsargument, kan vara samma när det gäller expansionskärl...
Troligen viktigare dock i en radiatorkrets än i ett bildäck att tillföra så lite syre som möjligt till systemet.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 oktober 2015, 20:21:49 »

Om man misstänker att gasen i kärlet har läckt ut så är det väl bättre att fylla med luft än ingenting? Så stor skillnad i hur snabbt det tar sig genom gummit borde det inte vara. I så fall skulle man inte fylla däck med luft.
Dessutom är det ju 78% kväve i luft...

Ja men då så.
Då har tillverkarna av expansionskärl fel och du har rätt.
 tummenupp
/D
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 14 oktober 2015, 18:35:20 »

Nå oavsett, de två svarta kranarna så fyllde man på tryck till vattensidan med. Så den har tryck nu iaf.

Tilägg: Jag fyllde på 0.5 bar då jag kom hem för att testa, lite efter jag skrev detta inlägg kollade jag och trycket var noll igen. Denna gång fyllde jag på till över 1 bar och det gurglade och hade sig vilket det inte gjorde första gången, fick fylla mycket längre denna gång för att komma upp till rätt tryck. Det var riktigt varmt vatten som gick in, kärlet och rören blev varma.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 15:24:58 »

Om man misstänker att gasen i kärlet har läckt ut så är det väl bättre att fylla med luft än ingenting? Så stor skillnad i hur snabbt det tar sig genom gummit borde det inte vara. I så fall skulle man inte fylla däck med luft.
Dessutom är det ju 78% kväve i luft...
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 oktober 2015, 14:52:24 »

Kärlet ovan pumpen lär vara till värmesystemet. Det fyller du på vatten i via en kran nånstans till lagom tryck.
Kärlet på bilden är till brine-kretsen. Det ökar du trycket på genom att fylla på brine (eller vatten om det bara är en mindre mängd) under tryck. Det går att bygga såna fyllanordningar med handsprutor för växtgödning, etc. Annars får du ta dit en V-installatör som har prylar för ändamålet.
Men, det är inget problem att köra den kretsen trycklös så länge det inte är luft i den.

Det som ser ut som en 'cykelpumpskork', är det avluftaren bakom manometern du menar? Där skall du inte trycka in nån luft! Däremot borde det sitta en bilventil i botten på expkärlet där man skall fylla på lagom mängd luft. Det är inte ovanligt att gummibälgen i kärlet går sönder så att luften läcker ut, så du kan börja med att kolla om det är nån luft där över huvud taget.

Det skall absolut inte pumpas in luft I denna anslutning (bilventil på expansionskärlet)
Det är kvävgas som det fylls med.

Om du pumpar in luft så kommer blåsan att snabbare sätta sig då syre har mindre molekyler än kväve och tar sig snabbare genom gummiblåsan.
Dessutom så kommer du få onödigt med korrosion I värmebärarkretsen då syre tar sig igenom till radiatorvattnet

/D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 oktober 2015, 14:00:25 »

1245 har ingen intern påfyllning, jag tror detta är kranen (vit ring).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 13:15:19 »

Ja, det finns en kran. Förmodligen i värmepumpen.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:54:01 »

Antar det är någon av kranarna som man gör det via, inga specialverktyg?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:48:52 »

Det för värmesystemet är ganska enkelt att se om det funkar som det skall. Börja med att fylla på vatten till lagom tryck (1-1,5 bar). Går det väldigt fort för trycket att stiga vid påfyllning och/eller trycket varierar mycket vid varje värmekörning så är det fel på exp-kärlet.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:43:35 »

Jag gick och kollade på den här, bästa bilden jag har:
https://c2.staticflickr.com/8/7361/12617599425_c58d9997d2_k.jpg

Jag tycker det ser ut som de är inkopplade till varsin sida av kylmedlet.
E: Nej nu ändrar jag åsikt, ser ut som det är kopplat till värmevattnet. Konstigt att trycket försvunnit där också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:38:49 »

Har du nån bild som visar hur det är inkopplat?
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:36:25 »

Det som är intressant är att båda kretsarna är utan tryck och det hände på samma gång. Jag undrar om den ovanför pumpen är kopplad till brine också?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 10:14:43 »

Egentligen behöver inte brinekretsen vara trycksatt, så på sikt är det kanske en bättre lösning att byta ut exp-kärlet mot ett vanligt nivåkärl. Även ett sånt går att trycksätta lite grann om man vill och det är betydligt enklare än ett slutet exp-kärl.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 14 oktober 2015, 08:00:37 »

Jo jag funderar på det. Läste om de här trycksprutorna från plantagen och andra lösningar som man kan mecka till sig och undrade ifall det fanns något specialistverktyg som funkar direkt så man slipper mecka och hålla på.

Tänker att det kan va bra i längden att kuna göra detta själv om det är något som händer nusomdå.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2015, 05:35:54 »

Finns det nån gång/orsak man fyller på luft under expansionskärlet eller vad är det till för?

När den har tagit slut  ::)
Luftbälgen i exp-kärlet skall ta upp volymvariationer i vätskan. Normalt tryck där är 0,5 bar plus några tiondelar extra beroende på hur långt det är från kärlet till högsta punkten i systemet. Trycket måste kontrolleras utan tryck på vätskesidan.
Om luften är slut där så brukar man märka det på att vätsketrycket varierar mycket med temperaturvariationerna och att det trycks ut vätska via säkerhetsventilen.
Problemet är att när/om luften har läckt ut så är förmodligen kärlet trasigt, så det är ingen idé att fylla på. Visst, är det bara pyspunka så kan det ju funka ett tag till tills man har möjlighet att byta ut det...

Citera
Finns det något verktyg man kan köpa för att fylla på vätskan själv?

Nån form av tryckspruta, slang och passande kopplingar. Men om det bara är en mindre mängd som behöver toppas upp så kan man köra med vanligt vatten med en slang från lämplig kran i närheten.
Annars kan man ju kolla med den lokala rörisen vad han skall ha för att fylla på. Brine-vätska hade du väl redan?
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 13 oktober 2015, 18:22:17 »

Du måste fylla vätska, inte luft.

Finns det nån gång/orsak man fyller på luft under expansionskärlet eller vad är det till för?

Finns det något verktyg man kan köpa för att fylla på vätskan själv?
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 13 oktober 2015, 10:06:13 »

Ja i morse såg jag den, frigolit förpackning, barnen hade slitit bort den (de är 2 år) och kondens har droppat och runnit där. Vet inte om de kommit åt något...

Jag har en dunk med extra brinevätska annars nånstans.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 oktober 2015, 07:16:16 »

På brineledningen sitter en svart fyrkantig isolerad grej, under isoleringen finns anslutningar för att kunna trycka in vätska i brine-ledningen.
Ska man fylla på med små mängder kan man koppla på en trädgårdsslang och trycka in en skvätt vatten för att trycksätta systemet.
Förhoppningsvis samlas luften i ledningen under automatavluftaren, jag föreslår att du behåller korken på den åtskruvad och lossar/luftar på denna manuellt så du har kontroll på grejerna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2015, 06:41:26 »

Du måste fylla vätska, inte luft.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 13 oktober 2015, 05:46:52 »

Pumpen startade i morse när jag steg upp, då kunde jag höra skvalpande ljud från pumpen, inte bubblande. Det slutade efter en liten stund. Vet inte om det är relevant till detta eller ej.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 12 oktober 2015, 16:59:19 »

OK det var där jag menade jo.. Men jag ser nu att det finns liknande under expansionskärlen. Verkar finnas luft där. Kanske värt att prova trycka in lite mera?

Båda kretsarna är trycklösa nu dock.

----
Cykelpumpen passade inte in där annars, kanske en såndär tryckluftsspruta till kompressorn som man fyller på däcken med skulle passa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 oktober 2015, 15:20:13 »

Kärlet ovan pumpen lär vara till värmesystemet. Det fyller du på vatten i via en kran nånstans till lagom tryck.
Kärlet på bilden är till brine-kretsen. Det ökar du trycket på genom att fylla på brine (eller vatten om det bara är en mindre mängd) under tryck. Det går att bygga såna fyllanordningar med handsprutor för växtgödning, etc. Annars får du ta dit en V-installatör som har prylar för ändamålet.
Men, det är inget problem att köra den kretsen trycklös så länge det inte är luft i den.

Det som ser ut som en 'cykelpumpskork', är det avluftaren bakom manometern du menar? Där skall du inte trycka in nån luft! Däremot borde det sitta en bilventil i botten på expkärlet där man skall fylla på lagom mängd luft. Det är inte ovanligt att gummibälgen i kärlet går sönder så att luften läcker ut, så du kan börja med att kolla om det är nån luft där över huvud taget.
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 12 oktober 2015, 13:16:26 »

Jaha, ja det påminner lite om en cykelpumpskork det som är där...
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 oktober 2015, 13:14:02 »

Till den ovan pumpen borde det finnas två kranar som skall öppnas för att släppa in mera vatten i systemet. Ta en bild ovanifrån.
Den andra ska säkert pumpas upp med en cykelpump kanske Sc:,h
Skrivet av: DennisCA
« skrivet: 12 oktober 2015, 12:19:25 »

Hur återställer man trycket, proffsjobb kanske?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2015, 20:36:43 »

Det ser ut som det sitter en automatavluftare på brine.
Jag har svårt att tro att det skulle funka särskilt bra, orsaken är att det handlar om en blandning sprit/vatten som ska tåla minusgrader.
Men det kan (och händer nog också) att rent vatten kondenserar på denna avluftare och sen fryser det, vilket kan ställa till funktionen på avluftaren så den råkar fastna i öppet läge och spritblandningen trycks ut.
Nu har du säkert skruvat åt skruven på toppen av avluftaren vilket är helt OK.
Men systemet är nu trycklöst, det kan funka, lyssna dock regelbundet efter porlande ljud i köldbäraren.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!