Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sven
« skrivet: 08 januari 2005, 09:12:40 »

På sommarn skulla jag nog stänga av cirkpumpen.

(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

/Rickard
Detta stämmer om man kopplar in FLM:en enligt Nibe:s installationsanvisnng, dvs före kompressorn. Min installatör insisterade på att istället montera den efter kompressorn då den kan värma berget även när kompressorn inte går. Innan jag samtyckte till detta "avvikande" installationsförfarande kontaktade jag Nibe:s konstruktör, som först ställde sig avvisande till förfarandet. Jag bad honom kontakta min installatör för att höra hans argument och resultatet blev att ha samtyckte till förfarandet och sade att det var ett bra resonemang och att det inte spelar någon roll för Nibe om den monteras efter kompressorn. Nu har jag inte skriftligt på detta så vill man ha gällande garantier från Nibe så får man kontakta dom själva i frågan.

När jag under varma sommardagar  använder FLM:en för att kyla huset med frisk utomhusluft blir luften hyfsat kall så det finns en del energi att utvinna ur den luften med.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 08 januari 2005, 00:41:00 »

Citera
(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

Jorå det har den. Den måste ha det eftersom den ligger på en egen "slinga" paralellt med kollektron. Cirkpumpen i FLM 30 går hela tiden oavsett om kompressor går eller står

/Johan
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 januari 2005, 23:35:55 »

En förkortning, eller att man återladdar hålet i en redan väl dimensionerad anläggning, och på så sätt får högre COP.
Högre inkommande temp ger som bekant högre COP.

Sommartid körs nog värmen ned till "maskarna" i stor utsträckning, men under den period man har frekventa start/stopp så kommer frånluftens energiinnehåll att återföras huset genom den högre COP man får.

I en anläggning med ett för klent hål kan en komplettering med FLM vara en bra ide, billigare än att borra djupare i alla fall.

På sommarn skulla jag nog stänga av cirkpumpen.

(om det finns en cirkpump som går hela tiden, men det förutsätter jag, annars tillförs ju bara energi när kompressorn går.)

/Rickard
Skrivet av: eleson
« skrivet: 07 januari 2005, 22:10:55 »

"En kommentar till ursprungsinlägget: Jag vet ingenting om IVT:s frånluftsmoduler, men Nibe:s FLM30 är inte leverantörsberoende och kan anslutas till andra fabrikat. "

En liten fråga:
Har jag förstått det rätt om dessa aggregat i princip bara ger möjlighet till en forkortning av borrhålet?
M V H
Erland
Skrivet av: Sven
« skrivet: 07 januari 2005, 21:14:48 »

Jag funderar på  Nibe eller IVT pga att dom har frånluftsmoduler attt koppla till så att jag kan ta bort Rexoventerna.
En kommentar till ursprungsinlägget: Jag vet ingenting om IVT:s frånluftsmoduler, men Nibe:s FLM30 är inte leverantörsberoende och kan anslutas till andra fabrikat.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 29 december 2004, 14:43:45 »

Mnja, nu blev det två olika problem. Det jag menade var att om man har högt flöde och litet delta-t på VB så kan man nå max retur innan pumpen når upp till maxtemp. Beror naturligtvis också på styrsystemet hur det reagerar. Normalt brukar gränserna var 55 och 48 grader. Har man då mindre delta än 7 grader kommer pumpen att stanna "för tidigt". Nu tror jag förvisso att problemet är ganska sällsynt eftersom de flesta pumpar kroknar innan 48 på returen.

Jag har faktiskt funderat lite på det här eftersom om det skulle bli -20 en längre tid här så kommer inte vår pump att orka utan slå av. Nu är sannolikheten för -20 väldigt liten ändå. Men min fundering var då att stoppa in en fläktkonvektor och tokvärma källaren för att få ner returen så att pumpen kan gå och sedan toppa med pannan. 7kW ur marken är ju ändå 7kW!  ;D
Skrivet av: admin
« skrivet: 29 december 2004, 13:30:30 »

Citera
Med en ack kan man få en normal drift trots för stor pump, i avvaktan på att tillbyggnaden blir klar.
Sen ska acken vara kvar den gör stor skillnad även sen!!!!

Det stämmer bara så länge du inte behöver köra ut mer än 55 grader till radiatorerna (med en "vanlig" värmepump) krävs mer kommer ändå kompressorn att stanna och uppvärmningen får ske med enbart el.

Har jag fel får någon gärna förklara för mig hur det skulle kunna fungera annars.

Med högt flöde stämmer det. Men om man kan dra ner flödet så returen inte går över maxvärdet behöver du bara toppa med el. Krångligt kanske, men nåt att tänka på och kanske prova för den som slår i taket.  


Jag ställer mig tveksam till det, i vart fall om man kör acken som "första radiator", för att få tillräckligt låg returtemp krävs väldigt lågt flöde och då riskerar man ändå att VP:n värmer vttnet till mer än 55 grader och löser på HT-pressostaten. Den hinner ju värma mer (högre deltaT över varma vvx) om flödet är lågt.

Effekter och flöden går inte att trolla med, det ena hänger helt och hållet ihop med det andra.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 december 2004, 12:58:22 »

Citera
Det stämmer bara så länge du inte behöver köra ut mer än 55 grader till radiatorerna (med en "vanlig" värmepump) krävs mer kommer ändå kompressorn att stanna och uppvärmningen får ske med enbart el.

Jo det stämmer ju....
MEN hos dom jag berättat om som hade stor vp pga framtida tillbyggnad och liiiten vattenvolym. Där steg tempen så snabbt att 55 grader nåddes innan gradminuterna nollats, med VP stopp som följd och utlöst HP som följd ett anatal gånger.
Dom har ju ett lågtempsystem, så det var INTE problemet.
Med större volym klarades uppvärmningen galant, inga problem alls med styren vid svinkyla.

behöver man mera än 55 grader fram då har man jätteproblem oavsett storlek på VP, men det blir iofs ännu större om även VP är så stor så den ensam når 55 grader och inte ens det räcker för att värma upp byggnaden.
Men nås 55 utan att det behövs för att nå värmebalans under en driftcykel då kureras detta med hjälp av större vattenvolym
Skrivet av: PerF
« skrivet: 29 december 2004, 12:22:19 »

Citera
Med en ack kan man få en normal drift trots för stor pump, i avvaktan på att tillbyggnaden blir klar.
Sen ska acken vara kvar den gör stor skillnad även sen!!!!

Det stämmer bara så länge du inte behöver köra ut mer än 55 grader till radiatorerna (med en "vanlig" värmepump) krävs mer kommer ändå kompressorn att stanna och uppvärmningen får ske med enbart el.

Har jag fel får någon gärna förklara för mig hur det skulle kunna fungera annars.

Med högt flöde stämmer det. Men om man kan dra ner flödet så returen inte går över maxvärdet behöver du bara toppa med el. Krångligt kanske, men nåt att tänka på och kanske prova för den som slår i taket.  
Skrivet av: admin
« skrivet: 29 december 2004, 08:25:00 »

Citera
Med en ack kan man få en normal drift trots för stor pump, i avvaktan på att tillbyggnaden blir klar.
Sen ska acken vara kvar den gör stor skillnad även sen!!!!

Det stämmer bara så länge du inte behöver köra ut mer än 55 grader till radiatorerna (med en "vanlig" värmepump) krävs mer kommer ändå kompressorn att stanna och uppvärmningen får ske med enbart el.

Har jag fel får någon gärna förklara för mig hur det skulle kunna fungera annars.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 december 2004, 22:59:34 »

Med en ack kan man få en normal drift trots för stor pump, i avvaktan på att tillbyggnaden blir klar.
Sen ska acken vara kvar den gör stor skillnad även sen!!!!
Skrivet av: admin
« skrivet: 27 december 2004, 15:42:32 »

Citera
Jag hade shunten fullt öppen men glömde termostaterna

Gör om...

Men det bevisar ju ändå hur dåligt termostater reglerar tempen - att du fick 25 grader varmt inne trots att dina termostater ströp...

Det är viktigt att du vet vid vilken temperatur dina radiatorer kan göra av med 9 kW tillförd effekt. Ligger tempen på 55 grader eller mer när du tillför 9 kW med elpatronen tycker jag inte att du skall köpa större VP än så.

För att du skall gå högre i effekt bör du ha en framledningstemp på <50 grader med 9 kW tillfört och helt öppen shunt + termostater.

/Rickard
Skrivet av: yngve
« skrivet: 27 december 2004, 15:24:15 »

Jag hade shunten fullt öppen men glömde termostaterna.Jag har en varmvattenberedare på 300 liter som kanske jag skulle kunna använda somm acc-tank efter lite ombyggnad.Garagebygget kommer nog att ha golvvärme efter lite funderingar.Jag pratade med en annan Thermia-åf.Han räknade ut att det skulle räcka med 10 kw,men efter utbyggnad och lite montering av golvvärme skulle nog han välja 12-an.Prisskillnaden mellan Diplomat 12 och Villa 105 blev hos honom 8000 kr.Han skulle ha 129000 för Diplomat 12 och 170 mtr aktivt hål.
Skrivet av: admin
« skrivet: 27 december 2004, 13:14:39 »

Citera
Nu har jag provat att köra elpannan för fullt.Jag fick ut drygt 55 grader på framledningen och ca 50 på returen,då var det minst 25 grader inne , -5 ute.Det borde väl kunna gå med Thermias Diplomat 12 eller Nibes 1215-10 eller bör jag välja en mindre modell?

Hade du shunten fullt öppen (om sådan finns) och alla rumstemostater på fullt flås, det får inte finnas några termostater eller shuntar som stryper när man gör den typen av test!!!

Om du hade shunt eller termostater som ströp - gör om testen, du med allt fullt öppet.

Hade du allt fullt öppet vid förra testen, köp inte större värmepump än 9 kW.../alternativt köp en som kan ge ut mer än 55 grader, t.ex IVT HT, Warmitek eller liknande.

/Rickard
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 december 2004, 12:57:35 »

Inte bra om VP orkar upp så den kan nå maxtemp då slår den ju av....
Men du tänkte ju ev bygga ett garage i framtiden!?
Har du liten vattenvolym kan det vara bra med en liten ack tex 150 l då kan du välje en "för stor" värmepump... som när du byggt garaget blir lagom... det förvånar mig att du fått förslag på 12 kw, var det för att du nämnt framtida utbyggnad!!?
Väljer du den då slipper du dyr tillskottsel även när garaget är klart.
Men prata med inst om ditt försök med elpannan... det kommer inte att funka bra utan en ökning av vattenvolymen med 12 kw vp, risk att maxtemp nås med VP stopp som följd, men med utökad volym ska det va helt ok.
Lycka till.

Skrivet av: yngve
« skrivet: 27 december 2004, 12:48:27 »

Nu har jag provat att köra elpannan för fullt.Jag fick ut drygt 55 grader på framledningen och ca 50 på returen,då var det minst 25 grader inne , -5 ute.Det borde väl kunna gå med Thermias Diplomat 12 eller Nibes 1215-10 eller bör jag välja en mindre modell?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 december 2004, 15:40:16 »

Hur räcker 9 kw?? vilken temp på framledningen (mät med en hyfsad termometer) får du om den går på max, i ungefär en timme... Vid vilken utetemp räcker 9 kw vet du det??

Nån som vet antalet gradminuter för Göteborg.. och därmed månadsförbrukningen...

För jämtland är energiförrbukningen till enbart uppvärmning vid ett normalår 5,1% för Sept, 8,1% för Okt, 11,4 för Nov.
Då återstår ändå det svåra hur mycket av förbrukningen är hushållsel och varmvatten.. bara hushålls el kan va allt från 10 till 30 kw/dygn. Varmvattenförbrukningen brukar man säga är ca 5000 kwh/år för ett normalhushåll..

För oss här uppe är dom 3 månaderna ca 25% av årsförbrukningen, antagligen lite mindre hos dig (pga av havets värme på hösten).


gissar vi att 10.000 kwh/år är hushållsel och varmvatten, då skulle vi hamna på  ( 7500-2500=5000/0,25= ca 20.000 kwh för värme och ca 5000kwh för varmvatten osså 5000 kwh för hushållsel..

Nu har det nog varit varmare än normalt, osså är siffrorna för jämtland...

Men ca 25.000Kwh för värme o varmvatten bör nog stämma hyfsat.. nån annan???

mindre än 9 kw bör du nog inte välja i dagsläget, tänker du sen värma ytterligare yta då kan en större pump va motoverat....  Men i en bra kalkyl borde du få bättre svar än dom du fått, gissar att dom använt väldigt olika siffrar i kalkylerna!!??

Det viktiga om du väljer tax 12 kw är att radiatorerna orkar avge den effekten utan att tempen blir för hög i radaitorkretsen. VP stannar helt om temepen blir för hög...




Skrivet av: yngve
« skrivet: 21 december 2004, 15:09:58 »

Jag har en elpanna på 9 kw.Bor 10 mil norr om Göteborg ett par km från kusten.Garagebygget ligger några år fram i tiden men jag har ett uteförråd (isolerat 20 m2,ligger 3  meter från pannrummet)som jag har elelement i.Kanske dags att dra in ett par radiatorer där,har också en 300 liters varmvattenberedare i anslutning till pannan som man kanske skulle använda som accumulatortank.Då kanske man har användning för 12 kw.Jag kollade med elverket och senaste fem åren har den legat på mellan 31-36000kwh med en topp 1998 på 41000.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 december 2004, 14:42:08 »

Förslg på effekter mellan 7kw och 12 kw!!!!
Räkna kallt med en massa (svindyra) tillskottstimmar om du väljer 7 kw.
En extrem spännvidd på föreslagen effekt på VP. Dom som föreslår den minsta har snålräknat och helt glömt dina planer på en ev tillbyggnad...

Har du en elpatron idag??
Om den kan ge tex 12 kw (spärras) eller tex 9 kw, om du tvångskör den i minst en timme ser du vilken temperatur den effekten orkar ge på framledningen på radiatorkretsen.
Ger tex 12 kw max 55 grader fram då skulle jag handlöst välja den effekten.. då kan du värma garaget i framtiden utan en massa tillskottsel....
Det verkar som det föreslås mycket grunda borror bor du långt söderut i landet??
Hur säker är du på tidigare förbrukning, kommer den att höjas sänkas nu när du flyttat in??
Ring elbolaget dom kanske kan ge dig tidigare siffror över flera år!!?? Viktigt att man hamnar så rätt som möjligt..
Som jag sagt tidigare, kalkyler är kalkyler.....
Kolla vilka siffror dom stoppat in i kalkylerna det måsta finnas stora skillnader där!!???
Skrivet av: yngve
« skrivet: 21 december 2004, 12:55:37 »

Har nu bestämt mig för bergvärme.Jag har ett hus på 230 m2 i ett plan,krypgrund och kallvind.Har nu en elpanna och Rexovent återvinning/ventilation.Nuvarande elförbrukning är ca 30-35000 kwh(har bara bott här sen i maj)Elementen är tunna men skapligt stora med klena framledningar ca 12 mm.Framledningstemperaturen efter shunten har varit ca 40-45 grader när det är 0- -5.Har framtidsplaner på golvvärme i hall och badrum.Eventuellt bygga garage på ca 40 m2 som också behöver värmas med vattenburen värme.Har fått offertar på-Thermia Diplomat 8 med 130 m aktivt borr.Thermia Diplomat 12 med 170 m aktivt.IVT Greenline Plus c7 med 120 m aktivt hål samt Nibe 1215-8,5 med 170 m aktivt hål.priserna ligger mellan 116-131000.Jag funderar på  Nibe eller IVT pga att dom har frånluftsmoduler attt koppla till så att jag kan ta bort Rexoventerna.Har någon något tips?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!