Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump skall jag välja?  (läst 4426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken värmepump skall jag välja?
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2006, 15:49:54 »
ok, tack för svaren!

Men jag tror jag skrev lite fel angående min årsförbrukning.
Hushålls-el fördelat på 2 st hushåll (villa + lägenhet) är inräknat i de 40428 KWh. Vilket gör att man kanske hamnar på ca 32000 KWh om man räknar bort hushållselen.
Rekommenderar ni ändå att vi borrar 200 m?

OK, 180 meter kanske räcker, men fortfarande är min åsikt att lägger du ner så mycket pengar på en VP så är det dumt att sen snåla på borran.

Det låter vettigt med en hyffsad VVB till din anläggning då det antagligen kan snurra lite varmvatten, synd att nibe har låst sig vid en fast VVB, i det fallet får man komplettera med en elspetsberedare om inte varmvattnet skulle räcka.

VP:n kan leverera 15 kW vilket räcker för att värma oändligt med varmvatten vid ett flöde på ca 6 liter/min så det ska mycket till innan det tar slut. Problemet är snarare korta gångtider vid VV-laddning med den inbyggda lilla beredaren på Nibe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!