Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av enheter  (läst 984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Placering av enheter
« skrivet: 13 februari 2012, 12:58:39 »
Funderar på placering av värmepump 1145, varmvattenberedare VPB 300 och UKV 200. Det är lite trångt om utrymme så jag funderar på att sätta UKVn framför varmvattenberedaren. Som det är nu blir det ca 10cm mellan VP och VPB och ca 25-30cm mellan fronten på VPB och UKV.
Är det ok att ställa enheterna så eller behöver VPBn vara lättåtkommlig? Behövs åtkommlighet för att göra någon service?

En annan fråga är inkopplingen av UKVn. På alla schematiska bilder kopplar man alltid inlopp i det över uttaget och utlopp i det undre utttaget på motstående sida. Borde det inte gå att koppla både inlopp och utlopp på samma sida?
Om man kopplar inlopp och utlopp på samma sida, viken sida är då att föredra? På ena sidan är inloppet rakt och på den andra sidan styrs flödet av interna rör så inloppet styrs mot toppen och utloppet är i botten av tanken. Antar att om man riktar flödet kommer man att förändra hur vattenmassorna fördelas inom UKVn.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av enheter
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 17:28:47 »
Installationsmanualen för 1245-an  rekommenderar minst 800 mm fritt utrymme framför värmepumpen, pÃ¥ sidorna behövs ca 50 mm för att kunna lossa sidoplÃ¥tarna men all service görs framifrÃ¥n. LÃ¥t inte värmepumpen stÃ¥ dikt mot nÃ¥gon vägg för dÃ¥ kan vibrationer fortplantas lättare i huset. Detta gäller 1245 och jag vet inte om det är annorlunda för 1145. Jag antar att det finns en installationsmanual pÃ¥ NIBE´s hemsida för 1145 ocksÃ¥, där kan du i sÃ¥ fall se vad som gäller för den. Hur det förhÃ¥ller sig med vv-beredaren och UKV känner jag inte till.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!