Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1-wire tips  (läst 3268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
1-wire tips
« skrivet: 18 januari 2017, 18:54:48 »
Efter att ha lessnat på att koppla 1-wire nät med små kopplingsdosor med skruvplintar som när man skulle lägga till eller ta bort en givare så fick man trassla med att få kontakt med alla små trådar igen. Oftast satt kopplingsdosan i taket på något besvärligt ställe dessutom. Så började jag sätta RJ45 kontakter på alla givare, går lika bra med RJ11 eller RJ12, men oftast är RJ45 produkter lättast och billigast att införskaffa. Sedan köpte jag några patchboxar som jag korskopplade internt. Nu kan man snabbt och enkelt lägga till/ta bort givare, och man kan om man vill använda vanliga nätverkskablar och skarvdosor om man vill förlänga kablarna eller ansluta flera patchboxar. Så nu har jag en patchbox vid värmepumpen och en vid vedpannan och tankarna...
Detta är kanske idé för dig Rickard?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-wire tips
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2017, 20:09:46 »
Frågan har varit uppe förut, men jag tycker faktiskt att det är onödigt dyrt.
Och om jag skulle leverera givarna med RJ45-kontakt så skulle dessa behöva klippas bort för att kunna ansluta dem direkt till loggern.
Utan att veta säkert så misstänker jag att det är rätt många som har flera av givarna anslutna direkt till loggern.

Men visst, det är rappligt just när man skall koppla och koppla in/ut givare med de där tunna kablarna, speciellt när man börjar behöva läsglasögon.

En frÃ¥ga om själva kontakteringen, pÃ¥ de kablar jag använder är det ju 0.14 mm2 mÃ¥ngledare, de gÃ¥r väl inte använda  i en RJ45, risken för glappkontakt mÃ¥ste vara överhängande om man gör det.

Med nätverkskabel eller liknande till givarna skulle kabelpriset mer än fördubblas, och vikten skulle göra att fraktpriserna blev högre.
Det blir rätt många fördyringar som går att min lågprisprofil skulle falla.
« Senast ändrad: 18 januari 2017, 20:11:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1-wire tips
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2017, 20:47:30 »
Absolut inga problem med glapp, har inte fått göra om en enda kontakt, och alla givarna är från dig med dina kablar. Däremot hade jag ofta glapp och mycket felsökning med skruvplintarna, eftersom kablarna är så tunna och ofta skulle det ske i källaren i en plint som sitter svåråtkomlig i mörker...
En RJ45-kontakt kostar ett par kronor, patchboxen ett par tre hundringar det är vad ett par givare kostar...jobbet tar 10-15sekunder per RJ45-kontakt och kanske 5minuter med patchboxen.
Och handlar man i större mängder blir det ju såklart lägre priser och då går det säkert även hitta RJ11/RJ12 produkter som är ännu mera prisvärda...

Det jag menade med vanlig nätverkskabel var bara att det fungerar, och sådana har man ofta liggande. Du skulle istället så klart ha färdiga billiga kablar i din shop...
Men det var bara en idé...för det underlättar enormt och är värt varenda krona extra det kostar tycker jag.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-wire tips
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2017, 07:48:31 »
Det jag har funderat på är att ta fram ett kretskort med typ 1 ingång (från loggern till kopplingslådan) och i andra ändan av kortet en plint med t.ex. 15 plintar så att man kan ansluta upp till 5 givare på separata plintar i samma kopplingslåda.
Rumsgivarkapslingen skulle kunna användas till detta.
LÃ¥ter det som en OK kompromiss?
Det skulle underlätta mycket för mig i alla fall, mindre prylar i lager, och billigare för kunden, men ändå en förbättring, en så kallad kompromiss...
Alternativet är att sälja kontakter, pachboxar i olika storlekar, kontakteringstänger och kanske t.o.m givare både med och utan kontakter monterade, det blir rätt mycket mer att ha i lager och tänka på vid varje order.
En färdigt monterad kontakt på t.ex. en rörgivare gör också att man måste borra mycket större hål om man skall genom en vägg t.ex.
Jag förstår självklart din syn på detta, men undrar samtidigt om folk i allmänhet håller på och kopplar in/ut sina givare så ofta som du menar.
Visst, jag har gjort det mÃ¥nga gÃ¥nger, och det ÄR besvärligt med de tunna trÃ¥darna och plintarna i mörker och med dÃ¥lig syn, men  jag kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag saknat rj45 kontakter och patchboxar.

Kan inte fler komma med synpunkter på detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1-wire tips
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2017, 10:47:20 »
För mig spelar det ingen roll hur du gör, jag klämmer på en kontakt så är jag nöjd. Men en kopplingslåda skulle nog också vara en bra kompromiss, gärna då med kopplingsklämmor och inte skruvplintar. Liknande wagos kopplingsklämmor kanske.
Varför jag börja med patchbox var när jag skulle logga en annans anläggning, då blev det väldigt smidigt på plats att koppla in allt. Så sedan gjorde jag samma sak hemma. Det är lite mera jobb ibörjan men man har igen den tiden redan vid första inkopplingen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 1-wire tips
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2017, 13:45:18 »
Problemet är att det där blir ett stjärnnät, vilket inte rekommenderas av Maxim. Visserligen är 1-wireprylarna rätt så feltoleranta, så vid normal användning i ett normalt hus med upp till nåt tiotal meter långa kablar så spelar det säkert ingen roll.
Mitt nät i gamla huset hade jag gjort så att ett par i kabeln går till givaren och ett annat tillbaks så att säga. Jag hade ingen patchbox, utan egenklämda Y-kopplingar, men det funkar lika bra med en patchbox om man bara kopplar över ena sidan av en kontakt till andra sidan på nästa osv... Nackdelen är då att man inte kan dra ut en kontakt i mitten för då tappar man förbindelsen med dom som ligger efter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: 1-wire tips
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2017, 13:49:03 »
Fatum har mycket att välja på eller plockar fram specialare efter behov.
http://fatum.se
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1-wire tips
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2017, 14:39:24 »
Problemet är att det där blir ett stjärnnät, vilket inte rekommenderas av Maxim. Visserligen är 1-wireprylarna rätt så feltoleranta, så vid normal användning i ett normalt hus med upp till nåt tiotal meter långa kablar så spelar det säkert ingen roll.
Mitt nät i gamla huset hade jag gjort så att ett par i kabeln går till givaren och ett annat tillbaks så att säga. Jag hade ingen patchbox, utan egenklämda Y-kopplingar, men det funkar lika bra med en patchbox om man bara kopplar över ena sidan av en kontakt till andra sidan på nästa osv... Nackdelen är då att man inte kan dra ut en kontakt i mitten för då tappar man förbindelsen med dom som ligger efter.
Jag vill minnas att problemen kan uppstå om många givare ligger på samma kabelavstånd, vilket inte sker i ditt serienät. I så fall ligger Rickards lösning med att ansluta allt i samma punkt risigast till, mina patchboxar är ju faktiskt mera att se som ett bussnät där man har en lång kabel där givarna patchar in efter varandra (mindre risk för samma kabellängd), men jag tror väldigt få har några problem med detta.
Just nu kör jag från servern 15m kabel till första patchboxen, där är 5 givare anslutna. Från den patchboxen går sedan 10m kabel till nästa patchbox där jag idagsläget har 2 givare anslutna, men fler ska in inom kort...så jag får väl se om jag får några problem...
Om jag minns rätt så kan man om man får problem gå ifrån parasite-mode och börja utnyttja alla tre anslutningarna på givarna och på detta vis minska problemen...
Om jag ska koppla som du purjo hade gjort blir problemet att givarna som Rickard säljer inte fungerar, mina patchboxar kan jag bara koppla om lite internt och sedan se till att man ansluter till uttagen i en följd. Tar man bort en givare så får man se till att flytta dit någon annan för att fylla hålet. Men det känns som att det systemet med att koppla allt i serie kan skapa mera problem än lösa. Räcker att det felar någonstans så dör ju hela nätverket efter felet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1-wire tips
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2017, 14:47:03 »
Fatum har mycket att välja på eller plockar fram specialare efter behov.
http://fatum.se
Problemet är att specialare oftast kostar mycket mera än sådant som man kan hitta i var och varannan elektronik-affär. Det är därför jag har valt RJ45 eftersom det ofta är billigare och enklare att hitta än RJ11/RJ12-produkter.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-wire tips
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2017, 18:15:42 »
Jag vill minnas att problemen kan uppstå om många givare ligger på samma kabelavstånd, vilket inte sker i ditt serienät. I så fall ligger Rickards lösning med att ansluta allt i samma punkt risigast till, mina patchboxar är ju faktiskt mera att se som ett bussnät där man har en lång kabel där givarna patchar in efter varandra (mindre risk för samma kabellängd), men jag tror väldigt få har några problem med detta.
Just nu kör jag från servern 15m kabel till första patchboxen, där är 5 givare anslutna. Från den patchboxen går sedan 10m kabel till nästa patchbox där jag idagsläget har 2 givare anslutna, men fler ska in inom kort...så jag får väl se om jag får några problem...
Om jag minns rätt så kan man om man får problem gå ifrån parasite-mode och börja utnyttja alla tre anslutningarna på givarna och på detta vis minska problemen...
Om jag ska koppla som du purjo hade gjort blir problemet att givarna som Rickard säljer inte fungerar, mina patchboxar kan jag bara koppla om lite internt och sedan se till att man ansluter till uttagen i en följd. Tar man bort en givare så får man se till att flytta dit någon annan för att fylla hålet. Men det känns som att det systemet med att koppla allt i serie kan skapa mera problem än lösa. Räcker att det felar någonstans så dör ju hela nätverket efter felet.

Nja, "mitt system" innebär inte att man kopplar allt till samma punkt, om man t.ex. sätter en "sockerbit" vid varje enmeters givare och går vidare till nästa så blir det ett nät, låt vara med 1 meter länga "stubbar".
Sen håller jag med dig, de flesta har nog aldrig några problem med stjärnnät.
Jag har drabbats av problem en enda gång och det var när jag testade 10 stycken givare med 10 meter kabel kopplade till samma punkt.

Det löste sig med ett 100 ohms motstånd i seie med dataledaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1-wire tips
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2017, 18:43:14 »
Nja, "mitt system" innebär inte att man kopplar allt till samma punkt, om man t.ex. sätter en "sockerbit" vid varje enmeters givare och går vidare till nästa så blir det ett nät, låt vara med 1 meter länga "stubbar".
Sen håller jag med dig, de flesta har nog aldrig några problem med stjärnnät.
Jag har drabbats av problem en enda gång och det var när jag testade 10 stycken givare med 10 meter kabel kopplade till samma punkt.

Det löste sig med ett 100 ohms motstånd i seie med dataledaren.
Jag tänkte mest på det du sa att dom flesta ansluter sina givare direkt i loggern. Ditt system gör ju inte att man måste koppla på det ena eller andra sättet, det är fritt att välja om man vill köra serie, bus eller stjärnnät. Och jag tror att de flesta kopplar i en eller flera små stjärnnät...oftast ligger ett antal mätpunkter intill varandra så där blir det naturligt att göra ett litet stjärnnät i en kopplingsplint av något slag, t.ex. vid VPn.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-wire tips
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2017, 18:44:04 »
HÃ¥ller med dig till 100%
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!