Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja!  (läst 4130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp mig välja!
« skrivet: 23 november 2005, 22:30:10 »
Nu har jag valt ut 2 offerter och justerat innehåller så att de har samma innehåll VP + VV.
BÃ¥da omfattar inst av 3 element och bortforsling av tank och oljepanna.

            Â               borra     Pris inkl moms
IVT HT P E11   300/160         200m   165000          (skrev fel i hastigheten )

Nibe F 1130-10   autotherm 300/160      200m   155978

Jag vill gärna få hjälp/råd att välja samt få synpunkter på prisnivån.
T.ex så har Nibe klart lägre effekt vid 50 - har det någon betydelse?

MV/Urk   :)
« Senast ändrad: 23 november 2005, 22:52:37 av urk »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 22:52:59 »
Autotherm vad är det? är det beredaren
Råd.. kanske att ta den som ger högst uteffekt i det tempområde som du kör mest!

IVT 11 ger 10,7 vid 35 fram o +-= på kalla sidan resp 10,1 kw vid 50 grader fram

Nibe 1130 ger-10 ger  ca 10 kw vid +-0 på kalla sidan o 35 fram resp 8,7 kw vid 50 fram.

Det har iofs inget att göra hur effektiv pumpen är ( torde va rätt likvärdiga!?), men det blir mindre elpatrontid med en "större" pump.

Jag tycker styren är lite avigare på IVT, men det brukar fixa sig.
Men väljer du IVT kan du fråga lite här när det blir kallare! Viss koll på timmar resp tillskott kan behövas!

Priset dÃ¥, nja prutmÃ¥n finns väl alltid..vädja säg sÃ¥ här ja vill gärna välja dig, men du är ju för dyr!!   Kör hÃ¥rt lycka till

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har fÃ¥tt en del nya positiva erfarenheter!
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #2 skrivet: 27 november 2005, 00:27:02 »
Jag hänger på din fråga eftersom jag inte vill starta ett nytt ämne som man tydligen tvingas göra fast man bara har en "enkel" fråga :-) Hoppas du ursäktar. Någon som kan rätta mig om jag gör nåt tokigt!

Jag bor på landet 8 mil från Stockholm västerut. Har stor tomt och huset 2-plan (225kvm) har direkt verkande el (22000kw/år) vilket jag håller på att byta ut till vattenburen golvvärme och radiatorer. Vi bor på sandås, så jag har ännu ej valt pump typ. Har tittat på CTC Heat, som tydligen går att koppla både till berg/mark system.
Är det någon som kan leda mig rätt? Fungerar markvärme på sandjord, eller behövs det tas speciell hänsyn när det är sandjord? Funkar det bättre/sämre i lerjord?
Det är djupt till berg så jag misstänker att det är ett dyrt alternativ.
Jag upplever att det är nästan omöjligt att få offert om man inte binder sig för att köpa.
Är det någon som t ex vet ett ca pris på en CTC Heat (8-12kw)? Eller motsvarande Nibe?
Systemvetare som kan mycket om datorer men lite mindre om värmepumpar :-)
Hus: 225kvm i 2 plan, hade direkt el uppvärming tidigare. Har installerat vattenburet 200511 radiatorer i plan 2 och golvslingor i platta nere. Har installerat 200605 luft/vatten VENETO Sverigepump. Kört nu 1 år och sänkte uppvärmningskostnaderna med 46%. Uppföljning pågår för 2:a året.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #3 skrivet: 27 november 2005, 11:19:58 »
Jag hänger på din fråga eftersom jag inte vill starta ett nytt ämne som man tydligen tvingas göra fast man bara har en "enkel" fråga :-) Hoppas du ursäktar. Någon som kan rätta mig om jag gör nåt tokigt!

Jag bor på landet 8 mil från Stockholm västerut. Har stor tomt och huset 2-plan (225kvm) har direkt verkande el (22000kw/år) vilket jag håller på att byta ut till vattenburen golvvärme och radiatorer. Vi bor på sandås, så jag har ännu ej valt pump typ. Har tittat på CTC Heat, som tydligen går att koppla både till berg/mark system.
Är det någon som kan leda mig rätt? Fungerar markvärme på sandjord, eller behövs det tas speciell hänsyn när det är sandjord? Funkar det bättre/sämre i lerjord?
Det är djupt till berg så jag misstänker att det är ett dyrt alternativ.
Jag upplever att det är nästan omöjligt att få offert om man inte binder sig för att köpa.
Är det någon som t ex vet ett ca pris på en CTC Heat (8-12kw)? Eller motsvarande Nibe?


Hej!
Sandjord är lite sämre än lera men har du stor tomt är det bara att gräva ner lite extra slang, det kostar inte mycket extra.

Däremot vill jag avråda dig från att köpa CTC:s värmepump till golvvärme. Golvvärme kräver så låg framledningstemp att du kan får riktigt fin verkningsgrad, uppåt 4, om du kör med flytande kondensering (typ NIBE, IVT, Thermia). CTC kör fast kondensering med bivanent shunt och du får då sämre verkningsgrad, speciellt om du kör mot golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #4 skrivet: 27 november 2005, 21:00:52 »
Offert bara genom att binda sig till köp!!!
Det verkar som om VVS:arna har för mycket att göra.
Helt oaxeptabelt!!!
Offert ska vara gratis annars är dom inte värda jobbet!
Ett tydligt tecken på att VP just nu är svinhett.
Ytterligare en faktor att räkna med sÃ¥ man inte fÃ¥r betala överpris!  knUp
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad pej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har fÃ¥tt en del nya positiva erfarenheter!
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #5 skrivet: 27 november 2005, 23:22:37 »
Skit oxå !! Det hade jag ingen aning om att de skiljer så pass t ex mellan CTC och Nibe (flytande och fast kondencering) Talade med Gustron (rörfirman) och de rekommenderade CTC fast de vet precis vilka förhållanden jag har. Han pratade om en special shunt som skulle kosta runt 8000:-
Jag har både golvslingor och radiatorer, spelar det någon roll att det finns både och?
Hittade ett riktpris på CTC och Nibe på detta forum (bra forum) :-)
Låter 35Kr/m rimligt att kräva ner slingan i jorden? Någon?
Systemvetare som kan mycket om datorer men lite mindre om värmepumpar :-)
Hus: 225kvm i 2 plan, hade direkt el uppvärming tidigare. Har installerat vattenburet 200511 radiatorer i plan 2 och golvslingor i platta nere. Har installerat 200605 luft/vatten VENETO Sverigepump. Kört nu 1 år och sänkte uppvärmningskostnaderna med 46%. Uppföljning pågår för 2:a året.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005, 07:59:40 »
Låter 35Kr/m rimligt att kräva ner slingan i jorden? Någon?


Ja om slang med sprit ingår
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 11:11:01 »
Med en CTC får du konstant temperatur på golvärmeslingan vilket kan vara bra för att slippa knäppningar i golvet.
Dessutom så borde komforten bli bättre med en jämnare temp.

CTC'n har en inbyggd ackumulator som den jobbar mot och kör upp den till 40 grader om inte större behov finns.
Var fjärde gång den går så värmer den acken till 55.

/JF
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005, 11:26:47 »
Betalade 43:- inkl moms (sprit, slang, plöjning och tilljämning).

Jag ligger nog själv i underkant med mina 400m (med tanke på att sand är sämre än lera) men man skall komma ihåg att det är skillnad på sand och sand fast det aldrig nämns i debatten.

Jämför:
- Gles grusblandad uttorkad sand
- Tätpackad finkornig fuktig sjöbottensand

Se till att det dokumenteras en karta över var förläggningen hamnat. Då kan man, om man inte utnyttjat hela trädgården, kompelttera fler meter efteråt i värsta fall.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #9 skrivet: 28 november 2005, 12:54:48 »
Citera
CTC'n har en inbyggd ackumulator som den jobbar mot och kör upp den till 40 grader om inte större behov finns.
Var fjärde gång den går så värmer den acken till 55.

En fördel ( den jämna värmetillförseln) men också en nackdel!

Tex mitt lågtempsystem med radiatorer har ett börvärde vid +-0 ute på 30 grader.
Vid den utetempen når pumpen 35 grader innan stopp, det ger en genomsnittlig arbetstemp på ca 30 grader. Detta vid +-0 ute. Det hörs väl inte som nån stor skillnad (30-40 grader), men på ett år så blir det kwh. Börvärdet i acken på CTC ligger dessutom lite över börvärdet för raddarna hela tiden.
Dessutom behövs det ju dubbla cirkpumpar också, precis som IVT fortsätter med!

Summa summarum är nog ändå att i en villa är det en acceptabel höjning av kostnaden. Det går ju inte så mycket (el) energi.

En extra cirkpump som även IVT oftast har drar mera än man kan tro, en extra hos mig skulle höja elförbrukningen ca 10% !

Men jag vill ha så billig drift som möjligt! Då är tyvärr CTC inte mitt val.

liiite intressant är det att CTC redovisar COP vid 35 grader, om nu det aldrig används vid drift av
pumpen  :o

Försvara er nu, jag väntar mig en del  --/ eller blir det  knUp

 




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har fÃ¥tt en del nya positiva erfarenheter!
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #10 skrivet: 28 november 2005, 13:07:23 »
Hmmm... jag är ny i forumet och inte vant mig i hur svaren ska tolkas, men jag lär mig snabbt.
Har fått en varning om CTC av en som har Nibe (om fast kondencering)
Och har fått en rekommendation av en som har CTC.
Vad säger ni som INTE har varken CTC eller Nibe ? :-)
Jag måste bestämma denna vecka (min rörkille jobbar med både Nibe och CTC men rekommenderar CTC) därför blir jag villrådig. Någon av dessa? Nibe F 1130-10 (eller om det finns 8.5kw) CTC EcoHeat ??? (8.5kw)
Systemvetare som kan mycket om datorer men lite mindre om värmepumpar :-)
Hus: 225kvm i 2 plan, hade direkt el uppvärming tidigare. Har installerat vattenburet 200511 radiatorer i plan 2 och golvslingor i platta nere. Har installerat 200605 luft/vatten VENETO Sverigepump. Kört nu 1 år och sänkte uppvärmningskostnaderna med 46%. Uppföljning pågår för 2:a året.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #11 skrivet: 28 november 2005, 13:52:57 »
Om du vill köra komfortvärme i dina golv, även om det inte finns något egentligt värmebehov i huset är CTC att föredra.

CTC kommer med allra största sannorlikhet dock att förbruka något mer energi/år än vad Niben kommer att göra.

Anledningarna är:

Elpannedelen i acktanken, som delvis värms av elpatron, även om värmepumpen på egen hand skulle kunna klara tappvarmvattenbehovet.

(Värmepumpen värmer bara upp acken till 55 grader var 4:e gång den startar för att producera värme, förbrukas tappvarmvatten mellan dessa var 4:e start så kan elpatronen tvingas gå in för att toppa upp temperaturen i övre delen av acktanken till 50 grader (normalt börvärde för elpannedelen))

En extra cirkpump, den drar ca 450-800 kWh/år. Som bertil skriver kan det påverka den totala energiförbrukningen (på värmesystemet) med ca 5-10%.

CTC ligger med en något högre temp i sin acktank än vad radiatorsystemet kräver. 0-5 grader beroende på var i driftcykeln vi befinner oss.

En Nibe eller liknande värmepump med flytande kondensering pendlar behovet -5 grader och behovet +5 grader. (Väldigt förenklat)
Detta ger över året en något högre verkningsgrad, förutsatt att kompressorerna är jämförbara.

Om du i ditt hus vill köra komfortvärme i golven eller är rädd för att dina golvvärmslingor/radiatorer eller radiatorrör kommer att knäppa vid temperaturvariationer så kan du mycket väl välja CTC, där är de bättre, men vill du ha lägsta möjliga driftskostnad tror jag att Nibe är bättre.

Valet är inte helt enkelt, men lite hjälp kanske du känner att du fått av forumet.

Ta nu ytterligare ett snack med din installatör, skriv ut tråden och ta den med dig, och gör sedan tillsammans med honom det val som passar dig och honom bäst.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #12 skrivet: 28 november 2005, 14:34:36 »
CTC ligger med en något högre temp i sin acktank än vad radiatorsystemet kräver. 0-5 grader beroende på var i driftcykeln vi befinner oss.

Det kan mycket väl bli större skillnad än så, speciellt om man har golvvärme och nyinstallerade radiatorer (tala om för rörisen att radiatorerna ska överdimensioneras ordentligt). Med ett väldimensionerat värmesystem så blir skillnaden mellan flytande kondensering och CTC:s lösning större.

Men som Richard skriver:
Citera
Om du i ditt hus vill köra komfortvärme i golven eller är rädd för att dina golvvärmslingor/radiatorer eller radiatorrör kommer att knäppa vid temperaturvariationer så kan du mycket väl välja CTC.

SÃ¥ det är att välja mellan komfort och ekonomi.  studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #13 skrivet: 28 november 2005, 14:46:56 »
Till Bertil och Rickard, eller till den som känner sig manad att svara.

En liten fråga angående framledningstemp.
Om man har som jag ett system som kräver 38 grader konstant temp vid -15 ute, då har jag 22 grader inne.
Vilken temp skulle då en maskin med flytande kondensering köra ut för att kompensera den förlusten som blir när den går under 38 grader, mmmmmmmmm det blev klurigt skrivet men jag hoppas att nå'n förstår.

Jag håller med om att elspetsningen av vattnet kanske inte är den bästa lösningen men och andra sidan så går det inte så mycket el till det iallafall. Vi är 2 vuxna och 2 små barn och på 10 månader är elförbrukningen ca 700 Kwh.
Då fylls badkaret 2 till 3 ggr i veckan ( ca250 liter ) och normalt med antal duschtillfällen.
Eftersom CTC inte har något lagrat varmvatten utan bara det som ligger i slingan som går genom acktanken så behövs ingen legionella körning och det bör man göra med vissa andra system har jag förstått.

Då är min andra fråga, hur mycket el går det åt till legionella körningarna på en motsvarande värmepump som inte har samma varmvattenlösning som CTC?

Jag är bara nyfiken
Men den som inte frågar får heller inget veta
/JF
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig välja!
« Svar #14 skrivet: 28 november 2005, 15:50:32 »
Citera
En liten fråga angående framledningstemp.
Om man har som jag ett system som kräver 38 grader konstant temp vid -15 ute, då har jag 22 grader inne.
Vilken temp skulle då en maskin med flytande kondensering köra ut för att kompensera den förlusten som blir när den går under 38 grader, mmmmmmmmm det blev klurigt skrivet men jag hoppas att nå'n förstår

Det beror lite på, IVT reglerar så att det är börvärdet +-5 grader (valbart).

Thermia och Nibe reglerar med gradminuter... Den räknar fram börvärdet. i ditt exempel 38 grader, sedan startar och går värmepumpen med så långa drifts/stilleståndstider att snittet blir 38 grader, har du en stor värmepump kanske framledningstempen under drift pendlar mellan 24 och 47 grader för att hålla snittet på 38 grader. (Snittet i CTC:n blir i ditt exempel 40.5 grader i acken)

En liten Nibe eller thermia-värmepump skulle i ditt exempel ge kanske 40 graders framledningstemp som mest (tillskottbehov vid ca -17 grader), den skulle få långa gångtider och korta stilleståndstider vid så låga utetemperaturer, men snittet skulle ligga på 38 grader ändå = lång tid 40 grader, kort stopp, ca 20-40 minuter, sedan drift igen, med starttemp ca 27-30 grader som den arbetar upp till sin maximala temp 40 grader.

Citera
Jag håller med om att elspetsningen av vattnet kanske inte är den bästa lösningen men och andra sidan så går det inte så mycket el till det iallafall. Vi är 2 vuxna och 2 små barn och på 10 månader är elförbrukningen ca 700 Kwh.
Då fylls badkaret 2 till 3 ggr i veckan ( ca250 liter ) och normalt med antal duschtillfällen.
Eftersom CTC inte har något lagrat varmvatten utan bara det som ligger i slingan som går genom acktanken så behövs ingen legionella körning och det bör man göra med vissa andra system har jag förstått.

UIrsäkta mig, men 700 kWh pÃ¥ 10 mÃ¥nader, vad menar du dÃ¥, har du separat mätning pÃ¥ elberedaren eller  Sc:,h

Man brukar räkna med 3-5000 kWh/år för tappvarmvatten om jag inte missminner mig.

Citera
Då är min andra fråga, hur mycket el går det åt till legionella körningarna på en motsvarande värmepump som inte har samma varmvattenlösning som CTC?

Min värmepump går på el i ca 15 minuter var 14:e dag för att toppa upp för legionellakörningen. Det blir några tiotal kWh/år.

Beroende på hur varmt du har elpannedelen ställd i en CTC kan man påverka elförbrukningen markant.

Sätt den på 65 grader skall du få se på elförbrukning.

Sätt den på 45 grader så blir det inte så många timmar/år den behöver gå.

Om man vet hur den fungerar kan man få den att gå rätt så ekonomiskt, men utan att vara insatt kan det kosta klöver, speciellt om man tycker att tappvarmvattnet är för kallt eller har för liten kapacitet så man höjer börvärdet i elpannedelen.

Har jag stillat din nyfikenhet?

Prova söka på CTC så skall du finna att fler än en har förvånats över många timmars tillskott för elpannedelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!