Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort hus, olja och bergvärme  (läst 1809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Stort hus, olja och bergvärme
« skrivet: 18 januari 2016, 14:47:31 »
Letar efter nytt hus, har i jakten hittat en prästgård vi funderar på. I dagsläget sitter det en bergvärmepump från Thermia (2003) med två st 127 meters borrhål. Till detta för att "spetsvärma" finns en oljepanna från -93. I papperna står det att den drar ca 800L olja per år för uppvärmning. Vad jag kan hitta så kostar det runt 8-9000 för 1m3 med eldningsolja + ev frakt.

Så vad kan jag göra, om jag vill få det 3-400m2 stora huset varmt men bergvärmen inte räcker, nyare pump? En till pump? Eller bara fortsätta elda olja som extra värme? Installera något annat system?

Ligger i mellan Sverige.

Alla tips mottages gärna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2016, 15:58:11 »
Med dagens elpriser blir det väl inte dyrare med elpatron.
Räkna med att det kan kosta en hel del i energiförluster att ha en oljepanna online bara för någon veckas tillskott.
Status på isolering, fönster, dörrar?
Kanske kan du spara in en hel del genom att tilläggsiolera och byta ut lite fönster, eller i vart fall täta om fönster och dörrar.
En elpatron istället för en oljepanna som tillskott skulle ge mycket mindre förluster.
Att köpa en värmepump till för 130 000 kr blir rätt dyrt bara för att kapa 7000 kWh tillskott, kan vara bättre payoff-tid på fönster och dörrbyten, och tilläggsisolering.

Finns plats för jordvärme kunde en http://www.evbutiken.se/ctc-ecopart-410-markvarmepump?utm_source=google_shopping&gclid=CJK5n8fQs8oCFanUcgodkhoBaw kunna ersätta oljepannan.
Kostnaden för att installera en sådan borde bli långt under 100 000 kr inkl markkollektor och installation.
« Senast ändrad: 18 januari 2016, 16:03:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johannisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 17:20:53 »
Tomten är på 7000m2 hur mycket behövs för jordvärme?

Kanske är smidigast bara att sätta in en elpatron extra med en stor ack-tank. Kanske blir mest efektivt ekonomiskt.

Fönsterna är tvåglas, det var minus 15 när vi kollade på huset och jag kunde inte känna något vidare med drag. Kommer behöva isolera vinden bättre för att spara in på värmen, men det är just det elektriska som jag inte är helt hundra på.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2016, 17:31:15 »
Värmepumpen verkar ju vara i minsta laget om den behöver spetsa med så mycket olja. Oljepanna är fint pga den otroliga effekten. Men det nog också det ända som är positivt. Jag hade tveklöst fått in en elpatron med belastningsvakter. Den har inga förluster. Det har däremot oljepannan
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2016, 17:39:24 »
Sen beror det ju också på vad man då behöver för el-abonnemang? Räcker nuvarande huvudsäkringar eller behövs det ny kraftigare servisledning och grövre huvudsäkringar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2016, 19:39:56 »
Jo, det måste man ju beakta. Men ett hus på nästan 400 kvm lär ju ha minst 25 A kan man tycka. Kanske 35 också. Och 10-15 kW elspets måste ju räcka annars är bergvärmen riktigt underdimensionerad. Tycker dock inte det låter som det eftersom där är två borrhål. Han skrev väl aldrig vad effekten var?
Men med tanke på "prästgård" så låter det som gammalt, högt i tak och dåligt isolerat. Så en vp på 15-20 kW hade ju varit fint.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stort hus, olja och bergvärme
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2016, 22:00:11 »
Sen är det väl nästan säkert så att värmepumpen har stannat när oljepannan kickat in.
I vart fall om de haft en "normalbegåvad" installatör.
Att det gått så mycket olja som det gått behöver alltså inte alls betyda att det är det egentliga behovet av tillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!