Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?  (läst 8589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #15 skrivet: 05 november 2009, 22:04:18 »
F2025 kopplas lämpligen med en termostat i tanken, så att inte cirkpumpen måste gå hela tiden och pumpa ut varmt vatten i värmepumpen när det är -15 ute. Ska den kunna mäta returtempen måste den ju köra cirkpumpen konstant.

Som FRJO påpekar måste väl cirkpumpen gå konstant när det är kallt, även om inte pumpen är igång.
Undrar hur mycket värme man förlorar den vägen i det läget?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #16 skrivet: 05 november 2009, 22:14:05 »
Desto tjockare isolering desto mindre förlust.  Jag fÃ¥r själcirkulation pÃ¥ min anläggning  sÃ¥ det blir varmt ändÃ¥. Kanske man kan lösa med backventiler. Tror du att du kommer elda sÃ¥ mycket dÃ¥? Jag tänkte i samma bana som dig. Vedhögen ligger utanför och rutnar bort, har nu börjat ge bort den till bekanta
När man märker hur billigt den går så känns det inte så moiverat att elda
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #17 skrivet: 05 november 2009, 22:39:44 »
Tror du att du kommer elda så mycket då?
Nej, det blir nog inte sÃ¥ mycket eldat när det väl är igÃ¥ng, och jag antar att när det är kallt ute gÃ¥r pumpen hela tiden ändÃ¥, sÃ¥ dÃ¥ blir det kanske inte sÃ¥ stora förluster? Det är väl när vi har ordentliga köldknäppar som man kan motiveras att stoppa in nÃ¥gra klampar. :) Hur har du fÃ¥tt självcirkulation, använt kraftigare rör? Eller blev det bara sÃ¥? Jag funderar pÃ¥ ifall man skall ha en batteri-backup pÃ¥ cirkpumpen, men det behövs ju inte isÃ¥fall.  Sc:,h

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #18 skrivet: 05 november 2009, 22:56:48 »
Thermia Atella kan kopplas mot tanken med Buffertank lösning, dvs om du eldar med ved kommer givaren i tanken känna av detta på så vis kommer styrningen inte känna något värmebehov och vp kommer inte starta.. Sen om VP n inte riktigt räcker till kommer en elpatron kunna kallas in via en potentialfri kontakt från styrningen.
Atella kan även styra en shunt ut från ack.tanken, denna är värmekurvsbaserad.

Larm_HP, vad är det som Atellan kan som inte Niben kan? Jag hittar Niben för under 40.000 på nätet, men Atellan verkar inte vara lika lätt att få tag i för en egen installation, och antar att den är dyrare hursom. Hittar inte så mycket info om den på Thermia.se

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #19 skrivet: 06 november 2009, 11:42:06 »
28 mm rör har jag hela vägen. Kan du elda vid strömavbrott så behöver du troligtvis ingen batteri backup till cp.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #20 skrivet: 07 november 2009, 11:09:44 »
Appropå Utlöst larm på "Presseostat Hög" så borde det fungera att styra bort värmepumpen med hjälp av en termostat med en tempgivare på rökkanalen Thumbsup. antingen om det finns en ingång som säger "VP-stopp" eller att bryta cirkpumpen (om man har ett tillräckligt "läckflöde" eller självcirk för att förhindra frysning) alternativt helt enkelt bryta metningen till VP:n
« Senast ändrad: 07 november 2009, 11:11:22 av zac »
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #21 skrivet: 09 november 2009, 22:04:13 »
Returen till värmepumpen, från värmepumpen tillbaks till returen från värmesystemet, fast närmare shunten, Så att allt vatten går igenom värmepumpen innan det når shunten. Om värmepumpen räcker till, är shunten stängd och vattnet går ut på systemet igen. Om man gör två avstick på returen måste man ha en ventil emellan så vattnet tvingas ut genom värmepumpen.

Plutus, detta tycker jag låter smart. Då kan jag alltså elda för enbart varmvatten om jag vill, dvs om jag både eldar och kör värmepumpen samtidigt. Dessutom kan jag elda eller köra elpatron då VP inte räcker till, allt kommer skötas automatiskt av shunten! Jag behöver dessutom ingen cirkulationspump utan kör väl med den befintliga som cirkulerar mot golvvärmekretsarna?

Enda nackdelen skulle vara att jag inte får någon hjälp med varmvattnet, dvs VP:n kommer ju inte ens att "bottenvärma" tanken, utan allt måste värmas med el antar jag. Eller finns det någon smart lösning så att jag kan cirkulera mot acktanken också då denna är för kall? Hursomhelst får jag ju ha en spetsberedare efter isåfall.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #22 skrivet: 09 november 2009, 22:34:49 »
F2025 kopplas lämpligen med en termostat i tanken, så att inte cirkpumpen måste gå hela tiden och pumpa ut varmt vatten i värmepumpen när det är -15 ute. Ska den kunna mäta returtempen måste den ju köra cirkpumpen konstant.

Som FRJO påpekar måste väl cirkpumpen gå konstant när det är kallt, även om inte pumpen är igång.
Undrar hur mycket värme man förlorar den vägen i det läget?

Det är nog inte mycket....

den delen i en L/V är ofta mycket välisolerad. Och utomhusrören isolerade jag med 10 cm PUR. De stora pengarna du kan tjäna, är om du kan göra installationen själv.

Gjorde en liknande installation med CTC Ecoair och Ecologic styr/shunt/växelventil . Grejorna kostade 45.000kr, om man använde skylten till vänster. Comfort's riktpris var cirka 65.000kr. Offerter på installerat och klart var runt 85.000kr.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #23 skrivet: 09 november 2009, 23:25:15 »
Appropå Utlöst larm på "Presseostat Hög" så borde det fungera att styra bort värmepumpen med hjälp av en termostat med en tempgivare på rökkanalen Thumbsup. antingen om det finns en ingång som säger "VP-stopp" eller att bryta cirkpumpen (om man har ett tillräckligt "läckflöde" eller självcirk för att förhindra frysning) alternativt helt enkelt bryta metningen till VP:n

Nu förstår jag inte Zac, var kom det utlösta larmet ifrån?

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #24 skrivet: 10 november 2009, 00:09:25 »
Gjorde en liknande installation med CTC Ecoair och Ecologic styr/shunt/växelventil . Grejorna kostade 45.000kr, om man använde skylten till vänster. Comfort's riktpris var cirka 65.000kr. Offerter på installerat och klart var runt 85.000kr.

Larryd, det låter ju intressant. Ser att jag kan få en CT Ecoair 107 för 35.900 samt en Ecologic shuntad för 7000 ytterligare. Om jag tolkar det rätt kan jag använda Ecologicen, tillsammans med växlingsventilen som följer med, för att automatiskt styra VP:n till att jobba med flytande kondensering mot golvvärmen eller fast kondensering för att ladda tanken och ge varmvatten.

Låter som en vettig lösning, förutsatt att jag kan ro hem installationen...?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #25 skrivet: 10 november 2009, 10:22:31 »
Gjorde en liknande installation med CTC Ecoair och Ecologic styr/shunt/växelventil . Grejorna kostade 45.000kr, om man använde skylten till vänster. Comfort's riktpris var cirka 65.000kr. Offerter på installerat och klart var runt 85.000kr.

Larryd, det låter ju intressant. Ser att jag kan få en CT Ecoair 107 för 35.900 samt en Ecologic shuntad för 7000 ytterligare. Om jag tolkar det rätt kan jag använda Ecologicen, tillsammans med växlingsventilen som följer med, för att automatiskt styra VP:n till att jobba med flytande kondensering mot golvvärmen eller fast kondensering för att ladda tanken och ge varmvatten.

Låter som en vettig lösning, förutsatt att jag kan ro hem installationen...?

Dessutom...

kan Ecologic känna av om du skulle elda med ved och styra pumpen därefter. Ladda ner installationsanvisningen för Ecologic från CTC's hemsida. Där finns beskrivningar av olika inkopplingsalternativ. Tex för acktank och ved.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!