Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas TrÃ¥d  (läst 9154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2016, 08:31:58 »
Prova med 5.0. det kan vara ett lagom stort steg.
5.0 va för lite, jag har höjt till 5.5 och finjust värmk till +2. Börjar bli bättre nu vid kallt väder, -1 - 0 grader. Frågan nu är vilket som är bäst, höja på värme kurvan eller finjust värmek?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2016, 14:34:50 »
Öka finjusteringen någon grad. En höjning av värmekurvan kan medföra att det blir för varmt inne är det blir riktigt kallt ute. Om det efter justeringen blir någorlunda rätt temperatur inne är det dags att aktivera rumsgivaren igen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2016, 23:44:43 »
Öka finjusteringen någon grad. En höjning av värmekurvan kan medföra att det blir för varmt inne är det blir riktigt kallt ute. Om det efter justeringen blir någorlunda rätt temperatur inne är det dags att aktivera rumsgivaren igen.

Jag tycker dock att efter 5.5 och +2 har funkat kanon idag och ikväll. Men kollade timmarna på tillskott och den har tyvärr går in en 1tim sen igår morgon. Det har ej varit någon kyla bara nattetid, runt 0 grader.
Menar du sänka värmekurvan till 5 och köra upp ett snäpp på finjusteringen? Eller menar du låta värmekurvan vara och höja ett snäpp på finjusteringen? Enligt innegivaren GT5 så ligger vi nu ikväll på precis 22grader vid -0.2grader ute enligt utegivagen, precis som vi vill ha den. Men förstår att det kan bli lite tokigt när det blir varmare ute.
« Senast ändrad: 27 februari 2016, 23:58:22 av Ganescha »

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2016, 18:43:50 »
Satan va kompressorn går mycket nu. Ute tempen ligger runt 0 grader. Innetemperatur är 22 grader enligt givaren. Stadigt. Har visserligen satt givaren på just 22 grader men hur stor inverkan på temperaturen har den när rumsgivarpåverkan är på 0? Inget har kag förstått det som?
Kör kurva 5.5 +2 pÃ¥ finjust. Kollade min elförbrukning för februari och den ligger pÃ¥ hela 2400kwh!!! En mÃ¥nad bara  >:( end counting! Nu har ju inte elpatronen hoppat in allt förmycket, 1 Tim sen igÃ¥r. FrÃ¥gan är varför den gjorde det? Har ju inte varit kallare än nÃ¥gon minus grad.
22 grader är väl inte alltför mycket? Hmmm...
« Senast ändrad: 28 februari 2016, 18:47:54 av Ganescha »

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2016, 19:05:15 »
En fråga till: lägre Värmekurva, ger det automatiskt lägre elförbrukning?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2016, 20:05:36 »
Ja. Och kallare inne.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2016, 20:19:27 »
Ja. Och kallare inne.

Nå väl, sänkte kurvan till 5.2, finjst fortfarande på +2, får se vad det gör. Ingen större ändring men intressant och se om det blir någon skillnad med en sådan liten ändring. Kan ju alltid gå tillbaka till 5.5 där den höll stadiga 22 grader. Enligt innegivaren skall tilläggas.
« Senast ändrad: 28 februari 2016, 20:38:34 av Ganescha »

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2016, 21:47:24 »
Är 0 grader ute ikväll och tempen uppe på 22.6 efter min ändring till 5.2. Hur kommer det sig att tempen har gått upp när jag sänkt kurvan? Sänkte till 5.0 finjst +2 fortfarande. Höjde även tillskottet till 70min från 60min, borde man koppla bort den helt? Nu vid bara 0 grader så går det väll bara in vid varmvatten för dusch etc ändå?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #23 skrivet: 02 mars 2016, 06:06:15 »
Låt tillskottet vara aktiverat. Det går ju som sagt var bara in när det behövs.
Om du får för varmt nu när det är ganska varmt ute så får du minska finjusteringen lite. När det blir kallare ute ser du om kurvan är rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #24 skrivet: 03 mars 2016, 09:04:24 »
Bilden visar reglerkurvan för mitt hus. En korrekt reglerkurva är böjd dÃ¥ radiatorerna blir effektivare vid högre temperaturer. IVT:s standardreglerkurva är rak som den svarta linjen. Har man en reglerkurva som ger rätt temperatur inne när det är runt noll ute blir det lite för svalt inne när det är +10 ute (det krävs lite högre returtemperatur än vad värmekurvan enligt svarta linjen ger) och för varmt inne när det är riktigt kallt ute. Att det blir för svalt inne vÃ¥r och höst kan man undvika genom att parallellförskjuta den svarta linjen ett par grader uppÃ¥t. Att höja värmekurvan fungerar inte sÃ¥ bra dÃ¥ det blir större fel vid lÃ¥ga utetemperaturer. Utan innegivare kan man undvika för hög innetemperatur när det är kallt ute genom att knäcka kurvan men en innegivare löser ocksÃ¥ problemet bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2016, 09:29:36 »
Bilden visar reglerkurvan för mitt hus. En korrekt reglerkurva är böjd då radiatorerna blir effektivare vid högre temperaturer. IVT:s standardreglerkurva är rak som den svarta linjen. Har man en reglerkurva som ger rätt temperatur inne när det är runt noll ute blir det lite för svalt inne när det är +10 ute (det krävs lite högre returtemperatur än vad värmekurvan enligt svarta linjen ger) och för varmt inne när det är riktigt kallt ute. Att det blir för svalt inne vår och höst kan man undvika genom att parallellförskjuta den svarta linjen ett par grader uppåt. Att höja värmekurvan fungerar inte så bra då det blir större fel vid låga utetemperaturer. Utan innegivare kan man undvika för hög innetemperatur när det är kallt ute genom att knäcka kurvan men en innegivare löser också problemet bra.

Ah okej, jag förstår. Men det är princip det innegivaren gör. Jag sänkte kurvan ändå till 5.0 finj till +2. Hade hoppats på att tempen skulle ställt om sig inomhus innan mild väder men det börjar bli + grader även på natten nu. Men innetemperatur ligger runt 21.5 nu enligt innegivaren. Skulle vilja ha ner den till 21 grader. Kör inte med en extra termometer men ska inhandla en i dag och har hört att givaren kan visa fel. Ska bli intressant och se hur mycket. Kurvan måste varit tokigt fel när den va uppe på 6.3 innan mina sänkningar. 5.0 från 6.3. Bör jag vänta med att aktivera innegivarens påverkan tills det blir +5 grader eller är det "safe" att givaren sköter tempen även vid +5 och uppåt?

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2016, 19:56:54 »
Skaffade en termometer som jag satte brevid inomhus givaren. Den visar 21 grader ganska precis om har gjort så hela helgen. Givaren visar 21.9 och har varit där omkring, 21,8-21,9. Ungefär en grad fel. Blir bra om jag nu då sätter givaren på 22 och Rumsgivarpåverkan på 5. Borde allt bli kanon nu då.
Ett annat problem jag har är att det är jäkligt varmt på ovan våningen. Barnen har fått ha sina fönster öppna på natten för att det blir för varmt. Hur är det nu om jag stryper deras element (2st). Ballar pumpen ur helt eller är det okej? Vad kommer påverkas negativt? Det finns totalt 4 element på ovan vån. Varsitt i barnen rum, ett i hallen och ett på toaletten. De som ej är på barnens rum kan absolut vara på Max.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2016, 21:49:04 »
Stryp övervÃ¥ningens element till och justera eventuellt kurvan nedÃ¥t  igen.
3 element på övervåningen som stryps lite + ett som stryps lite mer ska inte påverka så mycket.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #28 skrivet: 07 mars 2016, 21:51:41 »
Stryp övervÃ¥ningens element till och justera eventuellt kurvan nedÃ¥t  igen.
3 element på övervåningen som stryps lite + ett som stryps lite mer ska inte påverka så mycket.
/ErikB
Förklara gärna varför jag bör justera kurvan nedåt?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #29 skrivet: 08 mars 2016, 00:02:25 »
När du stryper på övervåningen får du lite högre flöde och nere, elementen får lite högre medeltemperatur och avger lite mer värme.

Du kan eventuellt sänka cirkulationspumpen, men troligen behöver du inte göra något alls.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!