Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2017, 08:18:04 »

 tummenupp
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 26 januari 2017, 08:12:34 »

Om trycket är över 0.7 bar när du luftat alla radiatorer och det är dags för manteln (ja, bara öppna ratten) så kan du låta det spola ut vatten där tills det blir lagom högt tryck i expansionskärlet.
Du får ha en hink eller nåt som vattnet rinner ned i.

Det gick kanon det där, det var en hel del luft även i manteln som du misstänkte. Nu är alla element varma och efter en och en halv dag så håller den trycket på 0,7 bar i exp.kärlet. Hoppas detta håller i sig. Igår noterade jag rekordlåga 13 starter på ett dygn :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 09:35:43 »

Om trycket är över 0.7 bar när du luftat alla radiatorer och det är dags för manteln (ja, bara öppna ratten) så kan du låta det spola ut vatten där tills det blir lagom högt tryck i expansionskärlet.
Du får ha en hink eller nåt som vattnet rinner ned i.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 24 januari 2017, 09:34:11 »

Du kan väl gå ett varv tycker jag, om du "luftat" med öppna rör så kan det finnas luft i alla radiatorer.
Det viktiga är att du inte får "0-tryck igen" - se till att du ligger på mellan 0.5 och 1 bar hela luftningen.
Sen kan du lufta manteln sist och ha den öppen tills du har ungefär 0.7 bar i systemet, även om det innebär att du får spola ur lite vatten.

När man luftar manteln, skruvar man bara på nippeln på toppen av VP? När du skriver spola ur vatten tappar jag bort mig lite, vart jag jag detta?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 09:05:15 »

Du kan väl gå ett varv tycker jag, om du "luftat" med öppna rör så kan det finnas luft i alla radiatorer.
Det viktiga är att du inte får "0-tryck igen" - se till att du ligger på mellan 0.5 och 1 bar hela luftningen.
Sen kan du lufta manteln sist och ha den öppen tills du har ungefär 0.7 bar i systemet, även om det innebär att du får spola ur lite vatten.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 24 januari 2017, 09:00:32 »

Du luftade nog IN luft när du luftade med öppet filter.
Oftast hamnar all luft i ett system på ett och samma ställe, så det är nog därför en radiator är kall.
Innan man avluftar skall man höja trycket till runt 1 bar i expansionskärlet.
Sedan skall värmepumpen stängas av på brytaren så att cirkpumpen stannar.
Sen luftar man, har man mycket luft, som du troligen har, kan man behöva fylla på mer vatten under tiden.

Vattnet kan läcka på många ställen, på Nibe är det inte så ovanligt att det läcker vid den stora plantätningen i elpatron.
Man kan känna sig för under kopplingshuset för det elektriska på elpatron, hänger där vattendroppar, eller om du ser att det droppat ned på bottenplåten, så kan man behöva ansätta elpatron hårdare, det är en stoooor mutter som kan vara svår att hitta verktyg till...

Du kan nog ha rätt mycket luft i manteln till VVB också, om din värmepump är så lik min som jag tror så har du en luftnippel du kan öppna ovanpå värmepumpen, längst fram i vänster hörn.

Tack för snabbt svar Rickard.

Det får blir ett nytt försök ikväll då, göra om och göra rätt. Kan man få göra detta fler än en gång för att få ut all luft eller bör man få ut all luft under en och samma avlutning? Räcker det att jag luftar ur det elementet som är kallt eller bör jag gå hela varvet igen? Man ska alltså försöka hålla en bar i exp.kärlet under hela avluftnings processen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 08:45:40 »

Du luftade nog IN luft när du luftade med öppet filter.
Oftast hamnar all luft i ett system på ett och samma ställe, så det är nog därför en radiator är kall.
Innan man avluftar skall man höja trycket till runt 1 bar i expansionskärlet.
Sedan skall värmepumpen stängas av på brytaren så att cirkpumpen stannar.
Sen luftar man, har man mycket luft, som du troligen har, kan man behöva fylla på mer vatten under tiden.

Vattnet kan läcka på många ställen, på Nibe är det inte så ovanligt att det läcker vid den stora plantätningen i elpatron.
Man kan känna sig för under kopplingshuset för det elektriska på elpatron, hänger där vattendroppar, eller om du ser att det droppat ned på bottenplåten, så kan man behöva ansätta elpatron hårdare, det är en stoooor mutter som kan vara svår att hitta verktyg till...

Du kan nog ha rätt mycket luft i manteln till VVB också, om din värmepump är så lik min som jag tror så har du en luftnippel du kan öppna ovanpå värmepumpen, längst fram i vänster hörn.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 24 januari 2017, 08:23:13 »

Hej alla hjälpsamma entusiaster. Det var ett tag sedan jag skrev här nu (det kom visst en massa högtider emellan) så jag tänkte återkoppla lite samt har en ny fundering.
Detta har hänt sen senast.

- Jag har kollat deltaT över radiatorerna. Detta svängde rejält men generellt runt 13-15 grader, nått hade mer nått hade mindre. På Vps display visade den ungefär samma diff.
- Jag köpte en energimätare från IKEA.
- Till konvektorerna i vardagsrummet köpte jag elementfläktar vilket har lett till en mycket behagligare rumstemperatur där, samma som övriga huset faktiskt. Runt 21-22 grader.
- Jag har rengjort smutsfilter på radiatorsidan, vilket var rejält skitigt. Efter detta så visade Vpn en returtemp på mellan 6-8 grader. Mer normalt?
- Jag har rengjort värmeväxlare samt bytt filter i Ftx-aggregat på vinden. Detta har jag en tid kört utan eftervärmare men får då vid 0-+5 grader ute endast ut ca 13-14 grader på tillluften. Med batteri så värms den till 17-18 grader. När det var en rejäl köldknäpp i början på året så var utblåset noll-gradigt utan eftervärmare, brr. Nu kör jag den med eftervärmare på test för att mäta hur mkt den faktiskt drar.
- I samband med att jag rengjorde smutsfiltret så luftade jag elementen och det var en del luft. Jag upplevde att det fick en effekt att tidigare ljumna element blev varma.

I går så hade pumpen 16 starter över ett dygn. Tidigare har den aldrig gjort under 36 starter när jag kontrolleras. vissa gånger så många som 50. Snittförbrukningen de senaste dagarna på hela huset har legat runt 60-65 kwh timmar. Detta med relativt mild utomhustemp. Nä jag inte kört ftx så har jag något dygn vart nere på ca 55. Dock så var detta innan jag fick ned starterna på VPn.

Nu till min senaste fundering. När jag rengjorde filter och luftade elementen så noterade jag att strax innan jag stängde av VPn så visade exp.kärlet ca 0,1 bar. Jag rengjorde filter och stack upp till huset för att lufta element, dock så hade jag i detta skede inte satt tillbaka pluggen där smutsfiltret är så det var öppet in i systemet. Returvattenkranen var dock avstängd. Jag kom på efter att ha påbörjat avluftning att det kanske var dumt och gick ned igen för att stänga denna, då hade ganska så mkt vatten runnit ut ovanpå VPn. Jag torkade upp, satte tillbaka pluggen med filtret och återgick till att avlufta. Sedan när jag startade upp allt igen så fyllde jag exp.kärlet till ca 0,8 bar.

Jag fick som sagt värme i alla element och det kändes jäkligt bra, men nu i går kväll så märkte jag att ett av elementen i köket var iskallt på halva sidan? Alla andra element i huset var varma. Trycket på exp.kärlet har sjunkit till ca 0,4 bar. Kan jag ha dragit in mer luft i systemet när jag glömde sätta tillbaka pluggen för smutsfiltret? Eller tillförde jag något när jag fyllde exp.kärlet. Jag har under hösten/vintern fyllt på med vatten ett par gånger då jag tycker trycket sjunker. Men det har alltid gått tillbaka mot 0,2-0,1 bar. Kärlet är placerat i garaget som är under marknivå kontra huset men det sitter ju i taket så jag skulle säga att den nog är ungefär i marknivå med alla element (enplans villa), kanske något under då det är en viss lutning upp mot huset. Vad borde jag ha för tryck? och vart tar det vatten jag fyller på vägen? Jag har inte märkt något läckage vid VPn eller vid något element. Och varför är ett halvt element kallt? Borde jag kanske göra ytterligare en avluftning på det elementet?

Ja ni ser det blev en del funderingar till trots allt, och massor med text. tacksam för hjälp, känns ju som att jag är på rätt väg någorlunda.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 december 2016, 10:06:08 »

Nej, kompressorn ska jobba så mycket som möjligt. Det är tillskottet som kostar.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 14 december 2016, 09:26:53 »

Nu vet ju inte jag när din Vp når sin gräns, min klarar ju -11 grader och då är framledningstempen 45grader. Varmare vatten orkar inte min Vp göra utan tillsats.  Vill du kolla hur varmt vatten den klarar av så är det bara att ställa upp värmekurvan på Max och kolla men kolla så inte tillsatsvärmen slår in isf.

Min tillsats värmare är ju inställd så att den inte ska slå på, blir detta missgynnande vid kallare väderlek? Dvs att kompressorn får jobba extra mycket och detta leder till en högre elförbrukning än om man skulle låta tillsatsvärmaren assistera?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 13 december 2016, 22:13:41 »

Visst var det så, jag bor ju också i Sundsvall så igår och idag har vi ju kallare än vad det varit på ett tag. Igår stod givaren för utetemp på VPn på -10. Mot för tidigare då det varit nån enstaka minus eller plus grader.

Men inne tempen är ju nu runt 19,5 grader. Det är för lite tycker jag vill ju ha upp den till 21 grader. Om nu VPn når sitt max vid -10 ute och inte kan leverera mer värme vad gör man då? Det lär ju bli dagar /veckor med -20 och kanske mer också.

Nu vet ju inte jag när din Vp når sin gräns, min klarar ju -11 grader och då är framledningstempen 45grader. Varmare vatten orkar inte min Vp göra utan tillsats.  Vill du kolla hur varmt vatten den klarar av så är det bara att ställa upp värmekurvan på Max och kolla men kolla så inte tillsatsvärmen slår in isf. 
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 13 december 2016, 11:18:35 »

Alltid bra att ha ett par elvärmefläktar/konvektorvärmare á 2 kW som man kan ställa ut i huset om det blir kraftiga köldknäppar eller något problem med värmesystemet och pannan. Kostar bara ett par hundra kr styck på t.ex. Jula eller ClasOhlson.

Jo det kan nog vara en god idé för de dagar då det kryper ned mellan -20 till -30, de är ju väldigt då nu för tiden men de inträffar ju. Dock så är ju en ute temp. runt -5 till - 15 fullt normalt på våra breddgrader så där skulle det ju vara önskvärt att systemet klarar av att hålla en behaglig innetemperatur :) men tar för tipset!
Skrivet av: Josth
« skrivet: 13 december 2016, 10:04:11 »

Alltid bra att ha ett par elvärmefläktar/konvektorvärmare á 2 kW som man kan ställa ut i huset om det blir kraftiga köldknäppar eller något problem med värmesystemet och pannan. Kostar bara ett par hundra kr styck på t.ex. Jula eller ClasOhlson.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 13 december 2016, 09:17:26 »

Slår vad om att det var lite kallare ute så det var därför du hade mindre starter, differ nog bara ca 2-3 starter pga kurvan. Jag har 45 starter vid 0grader och 5 starter vid -9, jag har bara 1 start per dygn vid -11 för då har vp nått sitt max

Visst var det så, jag bor ju också i Sundsvall så igår och idag har vi ju kallare än vad det varit på ett tag. Igår stod givaren för utetemp på VPn på -10. Mot för tidigare då det varit nån enstaka minus eller plus grader.

Men inne tempen är ju nu runt 19,5 grader. Det är för lite tycker jag vill ju ha upp den till 21 grader. Om nu VPn når sitt max vid -10 ute och inte kan leverera mer värme vad gör man då? Det lär ju bli dagar /veckor med -20 och kanske mer också.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 13 december 2016, 08:26:19 »

Nu har jag kikat på de där ventilerna igen och jag var nog lite snabb senast, alla är skruvade fullt motsols (åt vänster) vilket torde betyda att de är helt öppna. Den högra är märkt med ett T och en pil nedåt mesans den vänstra är märkt med ett R och pil uppåt. Då gissar jag att det är vatten ut i systemet på den högra och retur vattnet på den vänstra. De små mindre ventilerna som går ut som en avstickare på varje går rakt ned i plattan så de borde ju vara ut till de tre elementen i garaget (där VPn står). Fortfarande är det ett av dessa element som är iskallt, jag försökte rucka på den lilla piggen bakom termostaten men den sitter benhårt fast. Kanske är det den som stryper. Knepigt nog så hade VPn enbart startat 36 ggr sedan igårkväll, den enda förändringen jag gjorde igår var att höja kurvan från 7 till 8.

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?

Slår vad om att det var lite kallare ute så det var därför du hade mindre starter, differ nog bara ca 2-3 starter pga kurvan. Jag har 45 starter vid 0grader och 5 starter vid -9, jag har bara 1 start per dygn vid -11 för då har vp nått sitt max
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2016, 21:57:39 »

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?
om det är kopparrör i vit ganska tjock plast(isolering) så är det bäst att mäta på metallen, med t.ex svart eltape på. Går även bra med maskeringstape. Se till att det är lika på båda rören, det är skillnaden i temperatur som är intressant.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 12 december 2016, 21:46:55 »

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?

Sätt lite svart eltejp där du skall mäta så får du bästa resultatet. Jag har en enkel IR mätare i pennformat och det skiljer rejält om man mäter mot ren metall jämfört svart eltejp.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 12 december 2016, 21:31:46 »

Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)

Nu har jag kikat på de där ventilerna igen och jag var nog lite snabb senast, alla är skruvade fullt motsols (åt vänster) vilket torde betyda att de är helt öppna. Den högra är märkt med ett T och en pil nedåt mesans den vänstra är märkt med ett R och pil uppåt. Då gissar jag att det är vatten ut i systemet på den högra och retur vattnet på den vänstra. De små mindre ventilerna som går ut som en avstickare på varje går rakt ned i plattan så de borde ju vara ut till de tre elementen i garaget (där VPn står). Fortfarande är det ett av dessa element som är iskallt, jag försökte rucka på den lilla piggen bakom termostaten men den sitter benhårt fast. Kanske är det den som stryper. Knepigt nog så hade VPn enbart startat 36 ggr sedan igårkväll, den enda förändringen jag gjorde igår var att höja kurvan från 7 till 8.

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 12 december 2016, 09:29:47 »

Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)

Det är ingen fara, detta är helt nytt för mig. Jag är mer bevandrad i andra områden :) i detta är jag endast en glad nybliven entusiast :) Jag tror iaf inte att de är kapade men när du säger det så måste jag dubbelkolla att de verkligen är stängda, de är iaf vridna åt max åt ett håll, så är de inte stängda så står de vidöppna :) utforskar mer ikväll kl 21, som har blivit min och värmepumpens dagliga kvalitetstid :P
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2016, 09:15:25 »

Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 12 december 2016, 08:48:50 »

I väntan på IR-termometern så fortsätter jag försöka hitta någon balans i inställningarna. Jag var ett tag nere på 7 vid inställning av kurvan och hade då ganska precis 20 grader i hela huset bortsett från v-rum (men bortser från detta då jag tror att konvektorn där inte räcker till). Detta var vid en ute temp på mellan +-0 och +10. Nu blev det kallare (-10) och då höll det inte utan började falla ned mot 19 grader, inte alls populärt hos min frusna sambo. Jag höjde igår kurvan till 8. VP starter har under denna period oavsett kurva legat på ca 50 ggr/dygn. Hoppas att termometern kommer idag så ska jag ta och kolla elementens deltaT.

Övriga noteringar:
Jag såg i en annan tråd en fundering kring rattar liknande dessa. Hos mig är de helt stängda, är det rätt? Vilken funktion fyller dom?
Ett element i garaget är helt kallt och jag lyckas inte få någon värme i det, känns som att även rören in i elementet inte är helt varma. Kan det vara eller läckage nånstans?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 08 december 2016, 10:44:17 »

Dina värden är nästan identiska med mina ser jag, förutom att du har en högre värmekurva. Jag här änrat väret för VP-diff VP från 13 till 15 för att ha lite mer marginal. för när vattenvolymen är låg så sjunker tempen ganska snabbt. Skulle tro att om du har möjlighet att montera några större radiatorer så kan du sänka värmekurvan å få bättre cop värde samt att vattenvolymen blir lite större. Men först måste du se vad du får för värden med ir termometern.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 08 december 2016, 09:36:41 »

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 december 2016, 08:53:37 »

Skrivet av: jonloof
« skrivet: 08 december 2016, 08:52:36 »

Den stannar i alla fall inte på VB-diff.

Har du kollat deltat över radiatorerna?

Med liten volym sjunker nog tempen snabbt, men det skulle också kunna vara kortslutning i någon radiator.

Nej det står på min to-do list, jag måste skaffa en IR-termometer. Det går inte läsa av något på displayen som tyder på att detta kan vara problemet? Jag ser att det i andra trådar nämns mycket om "när elpatronen ska gå in" osv. Jag tror inte ens min är inställd på att denna ska gå in, nånsin. Är det fel?

Så här så värdena ut igår kväll, inkl. undermenyerna som man kommer åt genom att hålla menyknappen intryckt i 7 sekunder.

V-fram 34 (42)
Varmvatten 47
Utetemp -1
VB-r 34 (55)
VV-start 47 (42) <--- Detta värde har jag sänkt från 48 till 42
Kb-f 4
Kb-r 7 (-12)
Kurvlutning 9 <--- Detta sänkte jag igår till 8 istället då jag höjt den tidigare, får se om innetempen håller.
VP-starter 26363 <--- 25933 starter 28/11, så väldigt grovt räknat har den slagit på 40 ggr/dygn sen dess
VP av
VP-tid 51097h
TS-tid 1478h <---- Oförändrad då elpatron inte verkar tillåtas att gå igång.
Grundinst. 0  10 Sverige

Gradmin -40
VP-diff VP 13
Diff VP-TS 3
VPintervall 20m
VVB-stopp 55
XVV-stopp 65
XVV-intervall 60d
DriftP 1
hp/ms 1  lp 1
KB-pump 0
EP-drift 0
Kal.ute 0 rum  0
KB -f 0kb  -r  0
MAN: 0
Servicetid 0
Parallell 0
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 december 2016, 22:05:21 »

Den stannar i alla fall inte på VB-diff.

Har du kollat deltat över radiatorerna?

Med liten volym sjunker nog tempen snabbt, men det skulle också kunna vara kortslutning i någon radiator.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 07 december 2016, 21:11:33 »

Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.

Mitt förra inlägg försvann. Jag gick in i menyn dom visade grafminuter. Kompressorn var i drift och den visade -23. På bara någon minut så sjunk det stegvis -15, -11, -6, -1 och så stannade Kompressorn och den visade +4. Sedan börjar den stega upp igen ganska så snabbt, -25 på nån min. Är detta normalt?
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 07 december 2016, 21:06:42 »

Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 december 2016, 22:07:20 »

Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 05 december 2016, 12:02:42 »

Radiatortermostater?

Bryter på VB diff i stället för att räkna ner?

Utveckla gärna :) speciellt den senare.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 december 2016, 10:51:52 »

Radiatortermostater?

Bryter på VB diff i stället för att räkna ner?
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 05 december 2016, 10:25:50 »

Oj, hur kommer det sig att det kan fungera att sänka kurvan så pass mycket och inte märka av någon förändring i inomhustemperaturen? Du har inte justerat den någonannanstans?

Det undrar jag med ??? Det enda jag kan tänka mig är att när man höjer värdet på gradminuterna så kommer vp att göra mer värme än vad som behövs för stunden, men detta överskott brukar ju ätas upp när den istället vilar längre tid...
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 05 december 2016, 09:56:12 »

Värt att kolla igenom, har själv börjat pilla i min pump, efter 6 års drift, har inte haft intresse, då allt bara funkat, men har gått ner från 60-70 starter per dygn, till ca 20 idag, bara genom att ändra gradminuter på kompressorstart, och varmvattnet från normal till ekonomi, och sänkt kurvlutning, från 9 till 6. märker ingen skillnad i innetemp, nästan varmare nu, och vattnet räcker gott på ekonomi.

Oj, hur kommer det sig att det kan fungera att sänka kurvan så pass mycket och inte märka av någon förändring i inomhustemperaturen? Du har inte justerat den någonannanstans?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 02 december 2016, 21:22:49 »

Värt att kolla igenom, har själv börjat pilla i min pump, efter 6 års drift, har inte haft intresse, då allt bara funkat, men har gått ner från 60-70 starter per dygn, till ca 20 idag, bara genom att ändra gradminuter på kompressorstart, och varmvattnet från normal till ekonomi, och sänkt kurvlutning, från 9 till 6. märker ingen skillnad i innetemp, nästan varmare nu, och vattnet räcker gott på ekonomi.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 02 december 2016, 08:43:40 »

Du har precis samma radiatorsystem som jag har i mitt hus  :-\ och jag känner igen en hel del i det du skriver. Har skrivit en tråd om detta i avdelningen för radiatorer/golvvärme och tråden heter: problem med 1 rörs system. Läs den så blir du lite mer insatt tror jag, även om dina problem inte är helt identiska som mina så påminner det rätt mycket om mina. 

Du har ett 1 rörs system med aha koppel och aga radiatorer. detta system går ej att ljustera på något koppel utan endast på termostaten som ändå ska vara helt öppen. Hade även som du ett kall radiator och då tog jag bort termostkopplet då det hade kärvat fast.

Mitt system gör oftast ca 45 starter vid 0 grader ute och detta beror på liten vattenvolym och i mitt fall på dåligt flöde.
Mitt råd är att skaffa en ir temometer och kolla deltat på alla slingor du har samt hur många radiatorer du har på varje slinga. Skriv ner allt så blir det lättare att hålla koll sen.

När du väl tempmätt allt så vet du om du har möjlighet att ändra något..
Om deltat skulle visa sig vara bra så skulle nog jag bytt ut några radiatorer till större storlek (mer effekt och vattenvolym) då kan du sänka värmekurvan samt att vp får längre gångtider..

Men kolla även trevägsventilen som Rikard säger..

Se där, då ska jag söka upp den tråden och se om jag hittar något matnyttigt att testa, tack!

Har du börvärdet för start av varmvatten satt på 48 grader? I sådana fall får du ganska många starter bara av det.. jag har mitt på 42 grader.

Jag har inte gjort några förändringar från tidigare ägares inställningar annat än att ändra kurvlutningen. Men bra då vet jag en sak som jag kan testa att förändra och se om det ger effekten att det blir färre starter. Tack igen!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 december 2016, 07:27:06 »

Samma här, det där hade jag missat, dina täta starter beror förmodligen på det.
den får starta "hela tiden" för att toppa upp varmvattnet.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 02 december 2016, 07:25:14 »

Har du börvärdet för start av varmvatten satt på 48 grader? I sådana fall får du ganska många starter bara av det.. jag har mitt på 42 grader.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 01 december 2016, 23:07:31 »

Du har precis samma radiatorsystem som jag har i mitt hus  :-\ och jag känner igen en hel del i det du skriver. Har skrivit en tråd om detta i avdelningen för radiatorer/golvvärme och tråden heter: problem med 1 rörs system. Läs den så blir du lite mer insatt tror jag, även om dina problem inte är helt identiska som mina så påminner det rätt mycket om mina. 

Du har ett 1 rörs system med aha koppel och aga radiatorer. detta system går ej att ljustera på något koppel utan endast på termostaten som ändå ska vara helt öppen. Hade även som du ett kall radiator och då tog jag bort termostkopplet då det hade kärvat fast.

Mitt system gör oftast ca 45 starter vid 0 grader ute och detta beror på liten vattenvolym och i mitt fall på dåligt flöde.
Mitt råd är att skaffa en ir temometer och kolla deltat på alla slingor du har samt hur många radiatorer du har på varje slinga. Skriv ner allt så blir det lättare att hålla koll sen.

När du väl tempmätt allt så vet du om du har möjlighet att ändra något..
Om deltat skulle visa sig vara bra så skulle nog jag bytt ut några radiatorer till större storlek (mer effekt och vattenvolym) då kan du sänka värmekurvan samt att vp får längre gångtider..

Men kolla även trevägsventilen som Rikard säger..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2016, 15:49:39 »

Om den startar så ofta kan du ju kolla om den oftast producerar värme eller tappvarmvatten, det står (VV) i displayen när den gör varmvatten om jag inte missminner mig.
Om man inte förbrukar nåt varmvatten alls skall den bara behöva starta ca 4-5 gånger/dygn för varmvattenproduktion.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 01 december 2016, 15:40:07 »

Ett stort antal starter brukar bero på en av två saker.

1. För hög kurva i reglerdatorn gör att termostater stryper när det blir för varmt i rummen, det ger värmepumpen för lite flöde att arbeta med och den stoppar tidigt på grund av stor skillnad mellan bör och ärvärde (TS-min).

2. Läckande trevägsventil gör att värme läcker från manteln på beredaren till radiatorerna, värmepumpen måste då ofta "toppa upp" värmen i varmvattenberedaren, det gör den med hög temp och låg COP, och det påverkar livslängden rätt mycket.

Jag har ju själv höjt kurvan en nivå pga att jag tyckte det var för kallt inomhus. Blir det någon skillnad i detta tror du om jag skulle ange en lägre kurva och ställa upp temperaturen på reglaget utanpå panelen? Eller gör den då samma jobb ändå.

Något synligt läckage vid någon radiator finns inte i dagsläget, men för en tid sedan så var det lite fuktigt vid elementet i sovrummet alldeles under där termostaten ska sitta. Men det var så lite att jag torkade bara bort det sen så satte jag dit ett kärl på en handduk för att se om det var något återkommande men det kom aldrig något mer vatten där.'

Jag kanske får kontakta en servicetekniker ändå som får göra en kontroll av systemet. Känner mig inte riktigt hemma i "snacket" helt ärligt så det det nog en bit utanför min kompetensnivå.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2016, 14:33:18 »

Ett stort antal starter brukar bero på en av två saker.

1. För hög kurva i reglerdatorn gör att termostater stryper när det blir för varmt i rummen, det ger värmepumpen för lite flöde att arbeta med och den stoppar tidigt på grund av stor skillnad mellan bör och ärvärde (TS-min).

2. Läckande trevägsventil gör att värme läcker från manteln på beredaren till radiatorerna, värmepumpen måste då ofta "toppa upp" värmen i varmvattenberedaren, det gör den med hög temp och låg COP, och det påverkar livslängden rätt mycket.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 01 december 2016, 11:53:21 »

Nja, med kompressorn kontinuerligt i drift skall man ha ca 5-8 graders skillnad på temp in/ut ur radiatorn.
När man fått alla radiatorer så lika som möjligt kan man öka/minska lite i olika rum för att få lagom varmt i de olika rummen.
DeltaT över värmepumpens värmeväxlare på varma sidan skall ligga på 5-8 grader när allt är klart - för bästa funktion på värmepumpen.

Ok, som det är idag dock så tycker jag att alla radiatorer bortsett från konvektorn i v-rummet håller ungefär likvärdig temp. Problemet är som sagt att jag tycker kompressorn slår på väldigt ofta och således ger en betydande högre elförbrukning. Anledningen till min misstanke är väl mest att jag såg i något annat sammanhang att det var normalt med 10-15 tillslag per dygn. Att då ligga på över 50 kändes felande, därför trodde jag det var något fel med mina inställningar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2016, 10:56:50 »

Ok, får kika lite närmare när jag är hemma, kan ju hända att det finns något där man ser inte så bra på bilden. om vi säger att det finns en sådan då, hur justeras denna för ändamålet? Ska allt var uppe för fullt fräs :)

Nja, med kompressorn kontinuerligt i drift skall man ha ca 5-8 graders skillnad på temp in/ut ur radiatorn.
När man fått alla radiatorer så lika som möjligt kan man öka/minska lite i olika rum för att få lagom varmt i de olika rummen.
DeltaT över värmepumpens värmeväxlare på varma sidan skall ligga på 5-8 grader när allt är klart - för bästa funktion på värmepumpen.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 01 december 2016, 10:52:57 »

På många koppel finns det en justeringsmöjlighet på en "ring" runt den lilla piggen som syns på bilden (där termostaten brukar sitta.
Jag känner inte igen den där så jag kan säga om det går på just den, men kanske någon annan kan säga det?

Ok, får kika lite närmare när jag är hemma, kan ju hända att det finns något där man ser inte så bra på bilden. om vi säger att det finns en sådan då, hur justeras denna för ändamålet? Ska allt var uppe för fullt fräs :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2016, 10:02:54 »

På många koppel finns det en justeringsmöjlighet på en "ring" runt den lilla piggen som syns på bilden (där termostaten brukar sitta.
Jag känner inte igen den där så jag kan säga om det går på just den, men kanske någon annan kan säga det?
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 01 december 2016, 09:59:16 »

Bilderna du länkat till är inte publika, man måste vara inloggad för att kunna se dem.
Det finns en funktion för att bifoga bilder i forumet, klicka på "Bilagor och andra tillval" som visas nedanför teckenfönstret när du skriver ett svar i forumet.

Ajdå, då ska vi se om det fungerar bättre nu.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2016, 08:32:12 »

Bilderna du länkat till är inte publika, man måste vara inloggad för att kunna se dem.
Det finns en funktion för att bifoga bilder i forumet, klicka på "Bilagor och andra tillval" som visas nedanför teckenfönstret när du skriver ett svar i forumet.
Skrivet av: jonloof
« skrivet: 30 november 2016, 21:16:21 »

Kolla i nedre luckan på värmepumpen, det är inte ovanligt att det läcker lite från packningen vid elpatronens kopplingsplintar, det är en 3 eller 4 tums planpackning som är svårt att få riktigt tät, jag har fått ansätta min några gånger då det läckt där.
Kan du ta en bild på hur dina radiatorer och koppel ser ut, det finns ett antal olika sätt man kan justera grundflödet på beroende på typ, omöjligt att säga hur utan att veta hur det ser ut.

Nu har jag äntligen haft tid att ta några bilder. Så här ser då elementen ut genomgående i huset. Som du ser så har jag tagit bort termostaten helt.



Skrivet av: jonloof
« skrivet: 28 november 2016, 10:20:15 »

Annars kan det ju vara så enkelt att det är luft nånstans eller att expansionskärlet är trasigt.

Jag luftade även elementen i somras, men det kom liksom vatten direkt då jag vred så jag antog att det inte var luft i dom. Dock så hade jag pumpen igång medans vilket jag senare läst att man inte ska ha. Avluftningsventilerna satt väldigt dumt till också så det var svårt att samla upp vattnet, så jag öppnade och stängde de väldigt snabbt direkt när jag såg att det kom vatten, ska man låta det rinna ett tag för att komma åt ev. luft eller bör denna pysa ut direkt?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 november 2016, 10:13:38 »

Annars kan det ju vara så enkelt att det är luft nånstans eller att expansionskärlet är trasigt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!