Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt Thermia Atria  (läst 5176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Akilles

  • Gäst
Akilles
Effektvakt Thermia Atria
« skrivet: 09 december 2005, 19:59:59 »
Hej.
Är det nÃ¥gon som vet hur Thermias effektvakt fungerar. Jag undrar om det finns nÃ¥gon inställning som anger hur stor huvudsäkring kontra säkring till Atrian (m a p elpatronerna) som skall ställas in. Detta borde , tycker jag, ställas in annars kan väl inte Atrian "veta" när den skall dra ner pÃ¥ effektbehovet? Min installatör sa att enligt Thermias expertis sÃ¥ behövs det inte ställas in nÃ¥got utan det är bara att ansluta strömgivarna. Men hur vet Atrian om jag har 16, 20 eller 25 A säkring till centralen och hur vet den vád jag har avsäkrat till Atrian?!  Sc:,h

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #1 skrivet: 10 december 2005, 20:55:03 »
Hej
Beroende på säkring så ställs Thermia Atria in så att maximal ström inte översrids. När styrningen känner att det behövs eltillsats stegar elpatronen in i steg om 3 kW upp till 15 kW.
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Akilles

  • Gäst
Akilles
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #2 skrivet: 10 december 2005, 22:06:21 »
Hur gör man den inställningen?

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #3 skrivet: 10 december 2005, 22:50:15 »
Hej

Den inställningen sköter installatören om.
Mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Akilles

  • Gäst
Akilles
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #4 skrivet: 11 december 2005, 01:01:09 »
Den inställningen sköter installatören om.
Mvh
Adam

Men... installatören sa att det , enligt Thermias expertis, inte skulle ställas in något utan det skötte "sig själv" alltså felaktigt svar från av er ackrediterad installatör. Nu kvarstår frågan hur ställer man in effektvakten.... installatören har uppenbarligen ej gjort det! fiR:

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #5 skrivet: 11 december 2005, 08:30:54 »
Antagligen har installatören kontrollerat hur stor säkring du har och funnit att inställningarna inte gör att maxströmmen överskrids. Det är alltid en risk att information går förlorad i en dialog och att ordvalet i det här fallet inte var helt korrekt i kontakten med dig.
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effektvakt Thermia Atria
« Svar #6 skrivet: 01 april 2006, 16:54:09 »
Akilles,

Troligtvis har du löst det för ett tag sedan. Annars nÃ¥r du servciemenyn genom att hÃ¥lla inne höger och vänsterpil samtidigt. GÃ¥ sedan till "Tillsats" och välj vilken styrka du har pÃ¥ huvudsäkringen. Du kan även här välja t ex hur mÃ¥nga TS steg som ska kunna gÃ¥ in. Jag har observerat att om man t ex väljer 20A vilket jag har sÃ¥ tillÃ¥ter effektbegränsaren att den gÃ¥r upp över 20A korta stunder. Detta gjorde min panna innan utedelen var inkopplad och jag körde den som elpanna. Ingen säkring gick vilket jag är tacksam för  :)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 378
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!