Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1226 och 1245 Kolvkompressorer ??  (läst 3085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Nibe 1226 och 1245 Kolvkompressorer ??
« skrivet: 28 december 2010, 21:58:29 »
Hej

Jag undrar vilka modeller hos Nibe som har kolvkompressor gäller bergvärmepumparna.
Jag installerade en 1226 6kw hos en kompis idag och den har en Bristol kolvkompressor, jag har hört att dessa är rena skiten, och rasar med jämna mellanrum.
Men inte kan alla Nibes modeller ha kolv väl ?

Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1226 och 1245 Kolvkompressorer ??
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 22:15:49 »
Hej

Jag undrar vilka modeller hos Nibe som har kolvkompressor gäller bergvärmepumparna.
Jag installerade en 1226 6kw hos en kompis idag och den har en Bristol kolvkompressor, jag har hört att dessa är rena skiten, och rasar med jämna mellanrum.
Men inte kan alla Nibes modeller ha kolv väl ?



Nibe 1245 12 kw är den enda i den serien med scroll tror Nibe 1226 11 kw har scroll den med. Om det är skit och rasar har jag ingen aning om men hoppas att det inte är så eftersom jag har en 1245 med bristol kolvkompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1226 och 1245 Kolvkompressorer ??
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 22:21:30 »
Detta är bara vad jag hört och läst, Bristol kanske har olika serier vissa är bättre än andra ? Jag vet att eviheat har haft jätteproblem med sina Bristol kompressorer iaf.

Varför kör inte Nibe med enbart scroll som alla andra ?

Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1226 och 1245 Kolvkompressorer ??
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 22:44:13 »
Detta är bara vad jag hört och läst, Bristol kanske har olika serier vissa är bättre än andra ? Jag vet att eviheat har haft jätteproblem med sina Bristol kompressorer iaf.

Varför kör inte Nibe med enbart scroll som alla andra ?



Bra fråga bättre cop i alla fall vid låga framlednings temperaturer. Bättre pris. Är det inga andra som har kolvkompressor längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!