Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning av radiatorer  (läst 5566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #15 skrivet: 29 november 2004, 20:13:06 »
[Dessa rumstermostater reglerar inte fullt ut utan man har utegivaren kvar och den innen kompenserar om ärvärdet avviker från börvärdet.

SÃ¥ kanske det är med Nibe eller Thermia, dock tveksamt om betr IVT och deras Rego-system. Jag tror att rumsgivaren fullt ut reglerar värmen tillsammans med utegivaren. Det finns i och för sig en funktion i menyn där man kan ställa in hur mycket rumsgivaren skall pÃ¥verka värmesystemet. Man kan ställa in den s.k "förändringsfaktorn" i ett läge mellan  0 och 10. En högre förändringsfaktor ger en större pÃ¥verkan frÃ¥n rumsgivaren. Hur detta i praktiken fungerar vet jag inte, dÃ¥ den nya pumpen och pannan fortfarande stÃ¥r i garaget för att förhoppningvis installeras pÃ¥ onsdag.

Apropå detta, fick grejorna levererade i torsdags förra veckan. I lördags, två dar senare, började min gamla panna från 1971 som hittills fungerat utan problem, läcka vatten i botten. Det är ungefär som den kände att nu när de nya grejorna kommit, så kan jag äntligen ge upp. Vilken taiming!
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #16 skrivet: 29 november 2004, 21:00:24 »
Citera
dock tveksamt om betr IVT och deras Rego-system.

Jorå samma med den!!
Läge noll bortkopplad, läge 10 bara rumsgivaren reglerar...

Det funkar så att utegivaren ger utetemp till styren som väljer en framledningstemp utifrån vald värmekurva (ex jag vill ha 35 på returen vid +-0 ute)...
Men om amn vill ha 22 grader inne och rumsgivaren känner att det är 24 grader då (bromsar den) sänker den börvärdet....
Hur mycker beror på hur man ställer in känsligheten..

Citera
läcka vatten i botten
snacka om timing  ;) min lagade jag tvÃ¥ gÃ¥nger men det var i toppen dÃ¥ gick det svetsa men under dÃ¥ eré problem....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!