Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?  (läst 6809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« skrivet: 20 januari 2013, 13:49:34 »
Hej,

Köpte hus i Augusti med befintlig Varmitek 12TBR jordvärme från 2004 (i min vetskap med kollektorslangar på 2x>400m). Har funkat i princip felfritt fram tills köldknäppen för några dagar sedan. Nu ballar den ur flera gånger per dag och motorskyddet löser ut. Det största problemet verkar vara att den inte orkar få upp returtempen till samma nivå som styrkurvan önskar sig. I skrivande stund är det t.ex. -5gr och börvärdet satt till 38gr, men jag har aldrig sett ärvärdet vara mer än 35gr någonsin.
Inomhus har vi just nu 15/16gr.

Jag påbörjade felsökning själv men kom inte jättelångt. Servicetekniker kunde inte komma förrän i nästa vecka så jag tar tillfället i akt att kolla om någon kan hjälpa mig på detta forum.

Några saker har jag själv rett ut:

- Flödet i radiatorkretsen verkade vara riktigt dåligt. Det var extremt hett precis efter VP'n och svalnade av extremt fort när man följde ledningen och kände av lite här och där. Det visade sig vara ett stick nära VP'n till en golvvärmeshunt (Har golvvärme i ett badrum angränsande VP'n, förmodligen intsallerad ca 2007) som verkade sno flödet (även om slingan inte var särskilt varm). När jag satte termostaten till 0 fick jag iaf fart på flödet till resten av radiatorkretsen. Dock lyckades jag bara höja returen från ca 32gr i snitt till 34.

- Gick igenom alla radiatorer; luftade och kontrollerade att alal termostater va fullt öppna. Då lyckades jag höja från 34/35 till den maxnoteringen de senaste dagarna på 37gr. Tyvärr så verkar det inte som om VP'n orkar hålla över 35gr på returen mer än några minuter, för sen sjunker tempen igen. Detta innebär alltså att returen den senaste veckan aldrig nått att hålla börvärdet, trots att VP'n går konstant. Iaf 3 gånger den senaste veckan har VP'n lagt av pga larm "för låg returtemp". Alla andra övriga gånger, dvs nästan alla, så löser bara motorskyddet ut utan larm. Som längst brukar VP'n gå i ca 4-5h innan den lägger av.

Övrigt som jag noterat:

- Det verkar vara väldigt mycket luft i kollektorslangen. När man startar om VP'n låter det som värsta vattenfallet i den kretsen. Provade lufta på högpunkten; Då ÖKADE trycket i kretsen??? Jag har försökt känna av om den trycker ut luft eller suger med hjälp av diverse papperslappar och annat, men det är så liten luftström så jag ser inte. Dock kommer det ibland sporadiskt ut små vätskeskvättar.
Jag stängde av VP'n en gång och öppnade både exp.k'rl och luftare. På så sätt tappade jag ur en del vätska (och förhoppningsvis luft). Men det verkade inte hjälpa. Det porlar fortfarande.
Kan tillägga att jag aldrig haft mer än ca 0,1/0,2 bar i kollektorkretsen. När jag luftade kom jag upp i nästan 0,5 bar. Nivån på vätskan i exp.kärlet har dessutom ökat en hel del de senaste dagarna, från att annars alltid legat stabilt. Jag har inte helelr hört porlande ljud tidigare.

Det blev visst ett ganska långt inlägg. Hoppas någon har någon intressant vinkling på det hela.

Mvh
Harald

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2013, 15:33:16 »
Hur stor är höjdskillnaden mellan manometern och avluftningsventilen på kollektorkretsen? Vad är det för temperatur på in och utgående köldbärare när pumpen går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2013, 15:54:41 »
Manometern sitter på frammen (på sticket till exp.kärlet) och luftaren på returen. Manometern och luftaren är på samma höjd (= högsta punkten, ca 3m över marknivå). Endast exp.kärlet går ovan luftaren/manometern, ca 30cm hög.

Tem på in ca 7-9gr, temp ut ca 1gr.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2013, 20:51:59 »
Sitter de på samma höjd kan det inte vara den orsak jag tänkte mig. Det porlande ljudet och att volymen i kärlet har ökat måste betyda att det har kommit in luft i systemet. Köldbärartemperaturerna tyder på att det är cirkulation i bägge slingorna.

Jag hade en gång problem med porlande ljud från pumpen. Det försvann när jag trycksatte systemet till ca 0,5 bar men i det här fallet tycks 0,5 bar inte hjälpa. Är filtret i köldbärarkretsen rengjort?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2013, 23:02:28 »
Ett sätt att lufta kan vara att köra KB-pumpen kontinuerligt, säg en vecka.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2013, 23:40:47 »
Hei,

Det høres ut som du har mye luft i systemet.Dersom du ikke gar microbobbleutskiller så har du en uke med lufting. Sjekk sirculasjonspumpe speed. Dersom du har filter, så er de gjerne tette ?
Dersom du ikke har filter, så er muligens varmevekslerne på VB & KB full av skitt ?
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 23:48:51 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 08:16:31 »
Tack för responsen!

- Skall kolla filtret på KB när jag kommer hem idag.

- Har även funderat på om om något i VB blockerar. Försökte skruva av locket till filtret igår, men det satt som berget. Vågade inte ta i hur mycket som helst utan låter servicetekniker pröva när de väl kommer. De har väl egna försäkringar...

- Angående luft i KB: Lufta kan jag väl fortsätta göra ett tag till. Men varför stiger trycket när jag öppnat luftningsventilen? Jag är rädd för att det är någon form av skumt undertryck som snarare suger in luft än släpper ut?
Som extra info så tappade jag som tidigare nämnt ut ca 1 liter så att nivån i exp.kärlet hamnade på "normal" nivå (Genom att öppna exp.kärlets lock och tappa ut genom luftaren, dvs med hjälp av statiskt tryck. Cirk.pumpen var alltså inte igång). Nu imorse efter några timmars körning var det uppe i toppen igen. Vad indikerar det? Trycket är samma gamla vanliga 0,05-0,1 bar.

Mvh
Harald

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2013, 08:26:50 »
Tänkte även lägga till en sak;

När jag luftar KB'n under drift så förutom att det pyser så börjar det även porla en kort stund. Vad indikerar det?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2013, 10:19:16 »
Jag kan inte se din krets framför mig, möjligen kan det se lite olika ut vid anslutninen till VP. Själv har jag t ex två cirkpumpar i serie, högpunkten med luftningsmöjlighet ligger mellan dessa, och jag kan ju dels köra dem separat samt att jag har ett antal kranar så att jag kan stänga av kretsen vid in och utgående i huset, samt till expansionskärlet.
Det är ju då enkelt att stänga nån kran och kolla att man har vatten vid pumparna, om jag t ex stänger inkommande kran (i princip vid väggen, så trycker ju pumpen på ändå, och det blir ett högre undertryck uppströms pumpen (eller pumparna, snarare). Då sjunker förstås nivån i expansionskärlet, och jag kan då också släppa in luft i kärlet med säkerhetsventilen. När jag sedan öppnar kranen återställs ju nivån, och detta innebär att jag får ett litet övertryck igen. Om jag öppnar säkerhetsventilen så pyser det ut...

Det porlade och lät i min kollektor, men genom att låta den större av de två pumparna gå kontinuerligt så sjönk succesivt nivån i expansionskärlet (och jag fyllde på). Efter några dagar så stabiliserades det hela, och det hade då också slutat att porta.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2013, 10:46:12 »
Tänkte även lägga till en sak;

När jag luftar KB'n under drift så förutom att det pyser så börjar det även porla en kort stund. Vad indikerar det?
Möjlig förklaring: När du luftar sjunker trycket. Luften i en ficka nÃ¥gonstans expanderar. Strömmande vatten för med sig luften. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2013, 10:52:38 »
Har gjort en bild på KB-kretsen. hur infogar jag bilder i mitt inlägg? Vad skall fyllas i mellan:


Mvh
H

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2013, 11:52:48 »
Har gjort en bild på KB-kretsen. hur infogar jag bilder i mitt inlägg? Vad skall fyllas i mellan:


Mvh
H

Jag tror att du måste registrera dig för att kunna bifoga bilder.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2013, 13:56:49 »
Såg att jag skissat fel på bilden, skitsamma.

I alla fall, har nu kommit hem och a; rensat filtret på KB. Inget märkvärdig smuts noterad. och b; hittat skötselinstruktionen för min VP.
Där stämme rinte mycket med verkligheten.

För det första innehåller deras PI-schema motsägelsefulla uppgifter. Flödesriktningen på schemat för KB stämmer inte mot angiven text "in" resp "ut".

Den stora skillnaden förutom pumpriktning är att exp.kärl m. manometer skall sitta på returen och luftaren på frammen. Mitt system är tvärt om (!!!) Detta betyder att (och jag har dubbelkollat teoretiska pumpkurvor med hydraulproffsen på jobbet) jag får vacuum i min retur nu. Detta är nu bekräftat då jag nu tydligt sett att min luftare SUGER luft när jag öppnar den.

Jag verkar helt enkelt ha en fel ihopsatt anläggning. FörstÃ¥r inte hur föregÃ¥ende ägare lyckats fÃ¥ det hela att fungera under sÃ¥ lÃ¥ng tid... Men de kanske bara tyckt om att ha det kallt?  :o

Inställningar enligt manualen:

KB 1,5 bar (Jag har 0,1-0,2 på frammen då, kanske vacuum på returen)
VB 1,0 bar (Jag har knappt 1,6, vilket åsamkas av en cirkpump utanför VP'n som vägrar ge mindre tryck, oavsett inställning. Dessutom leder denna faktor till att säkerhetsventilen på radiatorkretsen droppar...)
Elkassetens termostat 70gr (min ställd på 45)
Tryckvakternas inställning har jag inte orkat kolla...

Inte mycket rätt alltså.
Menmen, vi får se vad servicegubben säger när han/hon kommer... Jag vet inte om det var förra ägaren som själv installera allt eller om en firma gjorde det. Undrar om man kan få det ominstallerat utan kostnad om det visar sig att en proffesionell firma gjort jobbet...

//Harald

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2013, 18:02:24 »
Hei,

Ta deg en tur på Jula og kjøp filterhus for fullfiltrering.Dette filterhus har jeg testet i ett år, og det fungerer godt. http://www.jula.no/vannrenser-filterhus-438001
Monteres foran varmeveksler, slik at ikke plateveksler blir tett.
Dersom du får trykkpulsering når du lufter, så antar jeg du har luftlommer "entrapped water".
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2013, 18:35:24 »
VB 1,0 bar (Jag har knappt 1,6, vilket åsamkas av en cirkpump utanför VP'n som vägrar ge mindre tryck, oavsett inställning. Dessutom leder denna faktor till att säkerhetsventilen på radiatorkretsen droppar...)

Sitter manometern på expansionskärlet spelar det ingen roll vilket tryck cirkulationspumpen ger, manometern kommer att visa samma tryck. Trycket manometern visar bestäms av trycket i expansionskärlets luftkudde, det har inget med cirkulationspumpen att göra. Är det konstant problem med läckage från säkerhetsventilen kan det vara så att påfyllningsventilen läcker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!