Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490  (läst 1204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik.A

  • Gäst
Henrik.A
IVT 490
« skrivet: 23 januari 2005, 21:16:44 »
Hej !

Har blivit med VP i vårt hus som vi köpt, och har några frågor.
Ska man ha termostaterna pÃ¥ radiatorerna fullt öppna och en sÃ¥ lÃ¥g framlednings temp som möjligt för att fÃ¥ bästa drifts ekonomi?  Ã„r det lönsamt att montera in en rumsgivare för att fÃ¥ bättre dift ekonomi pÃ¥ anläggningen ? Det är ett 1 1/2 plans hus med radiator krets i hela huset.
 
Tacksam för svar

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT 490
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2005, 21:26:08 »
Så låg framledningstemp som möjligt är viktig med all typ av värmepumpsdrift. (förutsatt att värmepumpen även värmer radiatorsystemet)

Med en innegivare kopplad till reglerdatorn spar du energi när solen skiner eller när ni tillför annan energi i huset, många gäster, matlagning eller liknande mänsklig aktivitet.

Med helt öppna termostater är det nästan en förutsättning att man installerar en innegivare, det är i vart fall min syn på saken.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT 490
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2005, 14:01:54 »
Jag har oxo ett 1,5 plans hus med stora element och FLVP. Jag har öppnat element fullt ut och kör med värme kurva på 5,6 (låg framlednings temp). Jag har inne givare men det kunde ha gått lika bra utan den för att känsligheten på den ligger på låg nivå (det går att öka känsligheten om man vill). Jag har temp inomhus på cirka 21 grader varm, oavsett om det är plus 5 grader eller minus 6 grader ute (Blekinge). Det är härligt med värmepump!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!