Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera bergvärme/luftvärme?  (läst 17867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #15 skrivet: 16 augusti 2010, 15:39:23 »
Det kan du behöva göra ändå, det är långt från alla borrare som klarar 250 meter, och ännu färre som våga garantera det.
Du kan behöva betala extra för ett andra borrhål även om de säger sig kunna borra djupare, men av någon anledning (mycket grundvatten eller dåligt berg) går bet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2010, 15:43:31 »

Fast med 17 kW värmepump så måste jag väl göra två hål gissar jag?

Det är det totala effektuttaget från berget som bestämmer antalet borror.

Kör man en 17 kW:are som ensam värmepump mot huset, så behöver du över 300 meter aktivt borrdjup inder foderrör. Då måste dessa fördelas på två borror.

Du kan plåga en borra ganska mycket, innan det uppstår problem. Genom att 17 kW:aren endast producerar varmvatten på sommaren, samt är sparsamt med och jobbar med värmen vår och höst.....så finns det mycket energi i lagret för de kallaste månaderna.

Det är en stor skillnad för pumpen om du har +5° istället för ±0° på inkommande köldbärare vid jul. En 220 meters borra klarar både cirkulationspumpen av att cirkulera, samt borrarna klara oftast av det djupet med luftkompressorena.

Men som Rickard skriver, det kan jäklas med grundvatten och löst berg. Men det gäller oavsett borrdjup.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2010, 15:52:36 »
Fast med 17 kW värmepump så måste jag väl göra två hål gissar jag?

Det beror på om du har 600-700 m2 tomt att gräva ner slang i?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2010, 17:39:15 »
Det billigaste och bästa blir en speciallösning. Men för att ge konkreta rekommendationer så måste man veta mkt mer. Du kanske har det ena eller det andra hemma i huset som man kan använda. Gammal brunn,etc
Alternativen är mÃ¥nga.  BV och LV blir  Thumbsup 

Man kan tro att en speciallösning blir dyrare men sÃ¥ behöver det absolut inte vara.  Det finns billigare pumpar som inte har en avancerad styr. Sedan kan man ta en annan styr som ger dig full internet styroch övervakning samt loggning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2010, 18:11:30 »
Jag är skeptiskt till att en hyfsad LVVP kan kosta mindre än 500 m jordvärmeslang+sprit+grävning.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2010, 18:20:02 »
Vem snackar om LVVP ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #21 skrivet: 16 augusti 2010, 18:25:52 »
Jag är också skeptisk.
Vill du komma billigt undan skall du välja en standardlösning, och göra ett ordentligt radiatorsystem, inget halvdant.

Allvarligt talat så borde det inte alls bli billigare att komplettera med en luft/vattenvärmepump än att göra en optimal bergvärmeinstallation på en gång.
Då får du bäst besparing, och underhållskostnaderna blir nästa säkert lägre än om du skaffar två anläggningar för att sköta värmen i huset.

Enklaste sättet att utreda vad som blir billigare är väl att be en firma räkna på båda alternativen, eller ännu bättre, be en firma räkna på det ena, och en annan att räkna på det andra.
Du måste då titta på hur mycket ROT-avdrag du kan göra, vad totalkostnaden blir netto, och hur lång pay-offtiden blir på de olika alternativen.

Istället för att gräva upp hela tomten skulle du t.o.m kunna förlägga 400-500 meter slinga som en "slinky", och eventuellt bara köra mot den när borrans temp börjar närma sig 0-strecket eller kallare (för att undvika tjälllyftning på tomten).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #22 skrivet: 16 augusti 2010, 19:05:31 »
Halvdant??  2 olika system??   Det är absolut inte det jag pratar om.  jag vill inte ha en L/V värmepump.
Det bästa är att som Rickard säger ta kontakt med en firma.

Lycka Till *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #23 skrivet: 16 augusti 2010, 19:36:10 »
Halvdant??  2 olika system??   Det är absolut inte det jag pratar om.  jag vill inte ha en L/V värmepump.
Det bästa är att som Rickard säger ta kontakt med en firma.

Lycka Till *vinkar*

Då missförstod jag nog det du skrev enligt nedan:

Det billigaste och bästa blir en speciallösning. Men för att ge konkreta rekommendationer så måste man veta mkt mer. Du kanske har det ena eller det andra hemma i huset som man kan använda. Gammal brunn,etc
Alternativen är mÃ¥nga.  BV och LV blir  Thumbsup  

Jag har räknat både fram och tillbaka på enmängd olika anläggningar och lösningar, te.x. när det gäller att installera fläktradiatorer istället för "riktiga" radiatorer, och min bild av det hela är att det som regel blir bäst och billigast, i vart fall på sikt (= kortast payoff-tid) om man väljer en standardlösning och gör projektet ordentligt när man väl gör det.
Måste man spara på något så kan det vara bättre att leta länge efter en installatör som ger dig ett bra pris, än att välja första bästa som erbjuder en halvdan lösning för nästan samma pengar.

En förfrågan som denna borde kunna generera ett antal offerter och förslag på lösningar om förfrågan lades in på www.energioffert.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #24 skrivet: 16 augusti 2010, 20:59:49 »
Man kan lÃ¥ta pumpen köra mot en utedel när det är varmare än typ 5 plus, dÃ¥ slipper vi avfrostning. Sedan kan den ladda hÃ¥let hela sommaren.  Det blir ingen lagrande effekt men du kommer ha ett nytt hÃ¥l varje Ã¥r Thumbsup  Finns massor av andra grejer, allt styrt pÃ¥ nätet Thumbsup

Du menar en Atria utedel och en 3-vägsventil som styrs av utetemp?
Över +5 ºC ute och brine passerar Atrias utedel, under +5 ºC ute och brine går endast via borran. I så fall kommer man ifrån avfrostningen, det är kanske ett alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #25 skrivet: 16 augusti 2010, 21:12:06 »
Det är ett alternativ.  Inte vad jag tänkte dock eftersom detta hus har ett större behov än Atrian fixar.
kommer vi upp den strl på grejer så finns en hel värld av möjligheter Thumbsup

Därför tror jag att det blir billigare och framför allt bättre med en anpassad lösning

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #26 skrivet: 16 augusti 2010, 21:20:07 »
"En 250 meters borra ger en bra medeltemp på brine ca: +1°. Programmet föreslår en 220 meters borra, vilket är att föredra på grund av tryckfallet i bergkollektorn."

huh? Kan du utveckla det där lite? varför är 220m bättre än 250m?

har man en borra som är 250 så ger det en kollektorslang som är 500 meter lång. Lägg till slangarna till och från värmepumpen så kanske det ger ytterligare 50 meter. 550 meter slang ger friktionsförluster som cirkulationspumpen får brottas med.

Jag menar att en borra på 220 meter d.v.s. 60 meter kortare slang har lättare att cirkulera vätskan med bra/rätt flöde.

Citera
Lutning på vilken kurva? (Matematik har jag inga problem med.)

Lutningen på en värmekurva ger värmepumpen ett börvärde som den ska anpassa värmesystemet med. T.ex. är det -10° så blir kanske börvärdet på framledningen 48°. Om inte luft/vattenpumpen orkar med den temperaturen, så blir det automatiskt start på bergpumpen.

Se bifogad fil.


Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #27 skrivet: 16 augusti 2010, 22:26:18 »
Jag börjar luta åt att ta hela ekonomiska smällen och totalkonvertera huset + 2x250m + Nibe 1250 eller 1330. Det lär gå lös på en herrans massa pengar men jag är rädd för att någon trixigare eller mer halvdan lösning inte ger samma effekt på värdet på huset (som är en väldigt viktig faktor då det är värt 10-11 milj, verkligen på gränsen till att jag har råd att bo i det nu när frun skulle köpas ut...).

Är jag ute och cyklar? Vad kan det kosta? Jag gissar 400.000? Nibe 1250 verkar ju inte riktigt täcka maxeffektbehovet, och 1330 är inte dyrare och täcker hela effektbehovet, innebär det att jag i så fall ska ta 1330 istället för 1250? (Jag har absolut inget mot thermia, ivt etc heller.)

Läskigt mycket pengar...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #28 skrivet: 16 augusti 2010, 22:36:50 »
Hur mkt det kostar beror pÃ¥ mÃ¥nga saker.  Hur stor del vill du borra efter, finns det ström etc

Lycka till *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #29 skrivet: 16 augusti 2010, 23:30:43 »
Nu vet jag ju inte hur din lånesituation ser ut, men även om det skulle kosta dig 400 000 kr så kommer du ju att spara 44 000 kWh/år.
den besparingen borde räcka till både amortering och ränta, och ändå ge en slant i plånboken.

Borra 2 x 250 meter kan du ju aldrig behöva, du klarar dig med 2 X 160 meter.
Kostnad för detta borde bli ca 110 000 kr.
Pumpen, 1330 + VPA 200/70 ca 90 500kr
30? radiatorer inkl rördragning, ca 5000 kr/radiator = 150 000 kr
Arbete övrigt, 15 000 kr?

Summa 365 500 kr.

När jag gör en kalkyl på detta i mitt program där jag räknar med 60 000 kWh i nettoenergibehov för värme och varmvatten så får jag fram följande resultat.

Jag har räknat med 365 000 i lån på 20 år, anläggningens livslängd 15 år (vilket inte stämmer för annat än för värmepump och beredare, men i överigt håller ju prylarna typ 50 år eller mer)
Ränta på lån 4%, rakt lån (som blir billigare för vaje månad)
Att jag lagt lånet på längre tid än livslängden beror på både radiatorer och borra har mycket längre livslängd, och jag anser att den delen av kostnaderna kan få belasta husets driftskostnader under längre tid.

UNder anläggningens livslängd tjänar du 337 000 kr jämför med elkostnaden (jag har räknat med 1 kr/kWh för elen)
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 23:35:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!