Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fläktkonvektor  (läst 7023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
fläktkonvektor
« skrivet: 10 februari 2010, 07:22:19 »
funderar på om jag ska koppla in en fläktkonvektor på på en befintlig slinga eller dra en separat slinga bara för fläktkonvektorn. Jag har en kort slinga som har ganska varm retur som går förbi den tänkta placeringen av fläktkonvektorn. Där borde det fungera bra tycker jag. Det skulle även göra att returen på den slingan skulle bli mer lik returen från övriga slingor som är längre. (enrörssystem). Om man drar en separat slinga, finns det då risk att returen på den slingan kommer bli varmare än övriga slingor och har det nån större betydelse?

Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2010, 09:09:09 »
Du kan antingen ha den som sista radiator på en slinga, eller koppla med egen fram och returledning. I det sista fallet så måste flödet strypas in så att den inte kortsluter flödet och sabbar flödet i de andra radiatorerna.

Hur som hellst så bör du ha justeringsventiler på dina slingor så att du kan strypa in flödena så att returtemp från slingorna blir relativt lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2010, 09:54:36 »
Ok, tack för svaret. Då tror jag att jag kopplar in den i slutet på en slinga. Blir minst rördragningar då också.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 08:57:09 »
Om det blir för varmt i rummet med konvektorn, kan du koppla en rumstermostat till fläkten.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 10:48:40 »
Tanken är att den ska sitta i hallen i källaren och se om den kan sprida värme ut i rummen. Min källare är idag rätt så kall så jag är inte rädd att få för varmt. Hur är det med flödet genom konvektorn? PÅ slingan i övrigt är det ju smala 12-15 mmm rör men där jag tänkte koppla på så blir röreet tjockare. Finns det risk att konvektorn hindrar flödet nåt? Behöver väl inte ha nån by pass utan alltid tvinga vattnet gen konvektorn, eller?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: fläktkonvektor
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 11:06:11 »
Tanken är att den ska sitta i hallen i källaren och se om den kan sprida värme ut i rummen. Min källare är idag rätt så kall så jag är inte rädd att få för varmt. Hur är det med flödet genom konvektorn? PÅ slingan i övrigt är det ju smala 12-15 mmm rör men där jag tänkte koppla på så blir röreet tjockare. Finns det risk att konvektorn hindrar flödet nåt? Behöver väl inte ha nån by pass utan alltid tvinga vattnet gen konvektorn, eller?

Gäller hela tiden att konvektorn har strypventil så flödet blir lagom så diffen 5-8gr erhålles. Sedan kvittar det om du har 15mm eller 100mm rör. Flödet ökar inte.
Vore bättre med konvektor i själva rummet istället för hallen eller både ock.
Tro inte på överdåd från konvektorn. Har själv en fläkt som sitter under ett element i köket och ingen nämnvärd skillnad. Men fläktarna på konvektorn är säkerligen effektivare för luftflödet men tro inte på underverk.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fläktkonvektor
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2010, 11:57:47 »
Gäller hela tiden att konvektorn har strypventil så flödet blir lagom så diffen 5-8gr erhålles.
Nja, han skulle väl ha konvektorn sist på en enrörsslinga. Då är väl delta t över den inte så kritiskt? Om han stryper flödet genom konvektorn så stryps ju hela slingan, inte så bra.

Har själv en fläkt som sitter under ett element i köket och ingen nämnvärd skillnad. Men fläktarna på konvektorn är säkerligen effektivare för luftflödet men tro inte på underverk.
Du kan nog inte jämföra en "fläkt under element" med en riktig fläktkonvektor.
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 12:04:25 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: fläktkonvektor
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2010, 12:09:10 »
Gäller hela tiden att konvektorn har strypventil så flödet blir lagom så diffen 5-8gr erhålles.
Nja, han skulle väl ha konvektorn sist på en enrörsslinga. Då är väl delta t över den inte så kritiskt? Om han stryper flödet genom konvektorn så stryps ju hela slingan, inte så bra.

Har själv en fläkt som sitter under ett element i köket och ingen nämnvärd skillnad. Men fläktarna på konvektorn är säkerligen effektivare för luftflödet men tro inte på underverk.
Du kan nog inte jämföra en "fläkt under element" med en riktig fläktkonvektor.

Det är sant, uppfattade det hela som separat på en slinga.
Skrev att fläktarna på konverktorn är säkerligen effektivare....Menar bara att inte ha övertro.

I gamla huset hade jag LV el-elementsfläktar som blåste bra men tyckte inte det var större skillnad gentemot de gamla el-raddarna. Bara min åsikt....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fläktkonvektor
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2010, 15:03:55 »
Tanken är att den ska sitta i hallen i källaren och se om den kan sprida värme ut i rummen. Min källare är idag rätt så kall så jag är inte rädd att få för varmt. Hur är det med flödet genom konvektorn? PÅ slingan i övrigt är det ju smala 12-15 mmm rör men där jag tänkte koppla på så blir röreet tjockare. Finns det risk att konvektorn hindrar flödet nåt? Behöver väl inte ha nån by pass utan alltid tvinga vattnet gen konvektorn, eller?

Om du kör allt genom konvektorn sÃ¥ mÃ¥ste du nog strypa in flödet pÃ¥ de övriga slingorna, jag skulle nog fundera pÃ¥ ettrörskoppel till den ändÃ¥.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2010, 11:50:28 »
Är det för det går trögt genom konvektorn jag behöver koppel? Skulle helst inte vilja strypa dom andra slingorna då dom är långa och behöver bra fart. Jag förmodar att jag ska strypa dom för att få lika flöde i alla slingor så inget kortsluts?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2010, 10:48:10 »
Konvektorn skulle ju sitta sist i en enrörsslinga, då måste du inte ha en strypning till konvektorn, de andra radiatorkopplerna begränsar flödet och konvektorn har ett högre tryckfall än radiatorer, å andra sidan, sätter du dit två kranar som är öppna är det ingen nackdel.
Hulta, ett el-element med fläkt som har samma effekt som ett utan ger exakt samma värme, en konvektor ökar sin värmeavgivande effekt när temperaturdifferansen ökar, det gör en konvektor betydligt mindre än ett vattenelement med samma effekt. Därför kan en konvektor som är 800*600 ge över 6 kW om temperaturdifferansen är tillräckligt hög.
http://www.essencompany.com/backbone/userfiles/file/pdf/tekdata2009/B99250R0%20Tek%20dat%20BRIO%20EV(1).pdf
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: fläktkonvektor
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2010, 10:53:58 »
Konvektorn skulle ju sitta sist i en enrörsslinga, då måste du inte ha en strypning till konvektorn, de andra radiatorkopplerna begränsar flödet och konvektorn har ett högre tryckfall än radiatorer, å andra sidan, sätter du dit två kranar som är öppna är det ingen nackdel.
Hulta, ett el-element med fläkt som har samma effekt som ett utan ger exakt samma värme, en konvektor ökar sin värmeavgivande effekt när temperaturdifferansen ökar, det gör en konvektor betydligt mindre än ett vattenelement med samma effekt. Därför kan en konvektor som är 800*600 ge över 6 kW om temperaturdifferansen är tillräckligt hög.
http://www.essencompany.com/backbone/userfiles/file/pdf/tekdata2009/B99250R0%20Tek%20dat%20BRIO%20EV(1).pdf

Jo jag vet att man inte får ut mer effekt men trodde att el-fläkt elementet spridde värmen bättre. En billig värmefläkt från ÖB var bättre.....
Förstår också att radiatorn kan bli betydligt mindre och ändå bra effekt. Men är bara frågande till hur mycket bättre i förhållande till priset.

Bifogad länk anger effekten vid 60-70gr om jag förstår det rätt. De flesta har nog bara 40-50gr framledning så effekten vid de temperaturerna framgår inte.

Jag är sugen själv men tvivlet gnager så ni alla bör övertala mig.... studs
« Senast ändrad: 13 februari 2010, 10:57:19 av hulta »

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: fläktkonvektor
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2010, 10:57:45 »
Drar en fläktkonvektor mycket el och väsnas den mycket? Funderar på en sån i källaren istället för en radiator som inte riktigt klarar av att värma upp.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2010, 21:20:02 »
Hade bestämt mig att koppla in min fläktkonvektor som sista element på en kort slina jag har men börjar bli osöker har mycket det kommer påverka min returtemp. Har redan för högt delta (11°C) Skulle inte vilja öka deltat snarare minska. Ska jag välja separat slinga i alla fall? Finns det nåt annat bra sätt att minsak deltat?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2010, 10:02:57 »
Konvektorn skulle ju sitta sist i en enrörsslinga, då måste du inte ha en strypning till konvektorn, de andra radiatorkopplerna begränsar flödet och konvektorn har ett högre tryckfall än radiatorer, å andra sidan, sätter du dit två kranar som är öppna är det ingen nackdel.

http://www.essencompany.com/backbone/userfiles/file/pdf/tekdata2009/B99250R0%20Tek%20dat%20BRIO%20EV(1).pdf

Räcker det inte bara med en kran för att strypa. Eller menar du att det kan vara bra om man nu skulle koppla bort det igen?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!