Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fläktkonvektor  (läst 7032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2010, 10:05:21 »
Drar en fläktkonvektor mycket el och väsnas den mycket? Funderar på en sån i källaren istället för en radiator som inte riktigt klarar av att värma upp.

Jag lovar att återkomma när min är installerad. Har kollat på min modell hos en bekant där låter läge 3 en aning men läge 1 och 2 hörs inte.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: fläktkonvektor
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2010, 12:32:53 »
Hej rigumuse!
Jag har en "bamsig" fläktkonvektor som sitter mitt i en ettrörsslinga med fyra raddar före och fyra raddar efter och den fungerar excellent. Jag är mycket nöjd. Det beror lite på vad du har för grovlek på rören i ditt system, hur det kommer att fungera. Du kan se storleken på min konvektor i bifogad länkhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=22660.0;attach=15244;image
« Senast ändrad: 04 mars 2010, 12:38:23 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #17 skrivet: 04 mars 2010, 14:33:29 »
Ja nu har jag ju 12mm rör överallt så det är ju knappast optimalt vad jag kan förstå
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2010, 08:45:56 »
Jag kanske kunde dra en extra slinga fram men koppla på returen på den gamla reuren "som ett 2-rörssystem"?

Annars har jag fler funderingar nu om jag ändå ska dra fler slingor...

Jag har en slinga på 7 element som gör att jag har delta på 11C. Hur är det att dra fram en ny slinga från vp OCH dela av den slingan så det blir 2. Borde då få ner deltat för att sedan kunna koppla in konvektor och nån handuksstork osv?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!