Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro - stänger av pÃ¥ programmet heat  (läst 5879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ann-Christin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro - stänger av på programmet heat
« skrivet: 31 oktober 2014, 08:11:00 »
Har köpt en stuga med befintlig värmepump Zibro 3225 med fjärrkontroll och timer.  Har ingen erfarenhet av värmepumpar och är inte sÃ¥ tekniskt händig.
När jag väljer heat sÃ¥ slÃ¥r pumpen av direkt. Den stänger inte av kyla, torka, fläkt utan bara värmefunktionen.   Vad kan det vara för fel?

Electroluxaren

  • Gäst
Electroluxaren
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #1 skrivet: 01 november 2014, 21:11:14 »
slocknar den?
Eller är det fläkten inne eller ute som stannar
Är det kompressorn som stannar.
Eller vad är det som händer?
Om det är fläkten inne beror det troligen på att innedelens element inte blir varmt.det kan bero på gasbrist eller växelventilen inte slår om.
Mer och tydligare symptom är till hjälp

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #2 skrivet: 02 november 2014, 10:51:39 »
På en del luftvärmepumpar startar inte innedelens fläkt direkt utan med några minuters fördröjning i Heat-läget. Detta för att det inte ska blåsa kallt om innedelen innan kylmediecirkulationen har kommit igång.

Min uppfattning är att många konstiga problem med Zibro i grund och botten beror på igensatta filter i innedelen, styrsystemet är mer beroende av bra luftcirkulation förbi än tempgivare där än på många andra luftvärmepumpar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ann-Christin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #3 skrivet: 13 november 2014, 09:07:03 »
Har inte fÃ¥tt igÃ¥ng pumpen som den ska.  Endera sÃ¥ gÃ¥r fläkten inne men ingen värme och när jag väljer cool ingen kyla heller.  Fläkten ute kan stanna och enbart fläkten inne gÃ¥r eller sÃ¥ gÃ¥r fläkten ute men inte inne.  Det har hänt att pumpen ute bara lÃ¥ter, kompressorn ? men fläkten gÃ¥r inte igÃ¥ng ibland.   Filtren är rena.

Var på Jula, återförsäljare och det finns reparatörer men de är så ovilliga till att komma ut på serivice.
 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #4 skrivet: 13 november 2014, 09:50:24 »
Heter modellen SC3225? Hur varmt/kallt är det inne i stugan när värmepumpen försöker starta? Är det någon skillnad om man kör på läge "fan" först i ca 30 sekunder och sedan växlar direkt till läge "heat"?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ann-Christin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #5 skrivet: 18 november 2014, 07:54:39 »
Jag har angett fel modell, det ska vara 1332.  Inne är det +10. Jag har testat med fan-läget och sedan till heat men det hjälpte inte. När fläkten ute gÃ¥r, gÃ¥r inte fläkten inne och tvärtom. IgÃ¥r blev det ingen kyla heller utan det är bara fläktarna som gÃ¥r, spelar ingen roll vilket program jag väljer.
Gasbrist/läcka,  växelventil som Elektroluxaren skriver.

Är det någon som vet om det finns service i Karlstad, där vi bor? Jula (återförsäljare) hänvisade mig till Danmark

Utloggad Ann-Christin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #6 skrivet: 18 november 2014, 08:18:31 »
Jag igen, om det är gasbrist, hur kontrollerar jag det?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #7 skrivet: 18 november 2014, 17:58:53 »
Vid total gasbrist blir det vare sig värme eller kyla fast kompressorn arbetar och fläktarna kan snurra. En kyltekniker kopplar upp manometer till serviceporten för att avläsa trycket. Om det blivit gasbrist har det läckt någonstans och eftersom köldmediat innehåller olja blir oftast oljigt/fett där läckage är och kan kännas med fingrarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro - stänger av på programmet heat
« Svar #8 skrivet: 01 december 2014, 08:54:10 »
Har för mej att jag läst i någon annan tråd att det inte får vara för kallt (inne) för att pumpen ska gå igång..? Försök höja värmen på annat sätt och se om den startar då...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!