Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglering av tillskottet  (läst 4708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Reglering av tillskottet
« skrivet: 31 oktober 2006, 18:23:53 »
Hej Rego 800 experter,

Jag försöker förstå  vad som reglerar shunten då tillskottet måste användas. Jag har programmet Rego 800. Jag skickade ett mail till IVT och undrade över funktionen ”öppnabegränsning shunt vid temperaturhöjning” och fick följande svar Sc;

(Inställningen ”öppnabegränsning shunt vid temperaturhöjning”, bestämmer om shuntsignal öppna,
skall begränsas när en temperaturhöjning på T1 registreras, med ett mätintervall på 2 sekunder.
Dvs. i zonen under neutralzon pulsas öppnasignal, om temp är sjunkande eller oförändrad i ett mätintervall på 2 sekunder.
Om inställning ”ja” valts, kommer inte öppnasignal ges).

Är det någon här på detta forum som kan förklara för mig, på förstålig svenska :), vad detta betyder Sc:,h?

mvh
Mikael



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2006, 21:47:32 »
Jag tror att det innebär att när shunten får signal om att öppna för eltillskott så kollar styren först om temperaturen på T1 stiger, T1 läses av med 2 sek intervall och värdena jämförs.

Väljer man ja på "öppnabegränsning shunt vid temperaturhöjning” så öppnar inte shunten om T1 stiger, bara om T1 står still eller sjunker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #2 skrivet: 01 november 2006, 03:01:12 »
Hej Carl,

Tack för ditt svar. Jag tror oxå det fungerar på det sättet. Vet du något om neutralzonen? IVT nämner något om zonen under neutralzonen. Fabriksinställningen för neutarlzonen är 1 grad. Kan det vara 1 grad från stoppvärdet för att förhindra att pumpen stannar pga tillskottet?

mvh
Mikael

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #3 skrivet: 01 november 2006, 11:55:48 »
Hej Carl,

Tack för ditt svar. Jag tror oxå det fungerar på det sättet. Vet du något om neutralzonen? IVT nämner något om zonen under neutralzonen. Fabriksinställningen för neutarlzonen är 1 grad. Kan det vara 1 grad från stoppvärdet för att förhindra att pumpen stannar pga tillskottet?

mvh
Mikael

Hmmmm.....  Sc:,h låter rimligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2007, 11:33:14 »
Hej,

Nu har vintern äntligen kommit till Skåne *roflmao*. Jag har följt min värmepump med intresse och har ganska bra koll på när och hur tillskottet kopplas in. Jag har dock en fråga som kanske någon Rego 800 expert kan svara på. Vad reglerar temperaturen på tillskottsvattnet? Det verkar som om varmvatten temperaturen, jag antar att tillskottsvattnets temperatur är det samma, ligger konstant runt "varmvatten stopp temperaturen". Men vad händer om framledningstempen behöver vara högre än varmvatten temperaturen (vid svinkyla)? Kanske någon Rego800 "fantast" kan förklara?

Mikael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2007, 11:52:10 »
Hej Carl,

Tack för ditt svar. Jag tror oxå det fungerar på det sättet. Vet du något om neutralzonen? IVT nämner något om zonen under neutralzonen. Fabriksinställningen för neutarlzonen är 1 grad. Kan det vara 1 grad från stoppvärdet för att förhindra att pumpen stannar pga tillskottet?

mvh
Mikael

Jagt tror att neutralzonen är en zon runt börvärdet, alltså börvärdet +-0.5 grader, i det intervallet sker vare sig uppräkning eller nedräkning av shuntningen.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2007, 11:59:55 »
Men vad händer om framledningstempen behöver vara högre än varmvatten temperaturen (vid svinkyla)? Kanske någon Rego800 "fantast" kan förklara?

Jag har för mig om att temperaturen i acktanken i så fall höjs och att varmvattentemperaturen i så fall följer med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2007, 16:36:36 »

På min 25 kw så är neutralzon som Rickard förklarar.  1 grad är neutralzon 0,5 över o 0,5 under, då ändras inget.
 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2007, 17:46:03 »
Men vad händer om framledningstempen behöver vara högre än varmvatten temperaturen (vid svinkyla)? Kanske någon Rego800 "fantast" kan förklara?

Jag har för mig om att temperaturen i acktanken i så fall höjs och att varmvattentemperaturen i så fall följer med.

Ja, det tror jag oxå. Får då varmvattnet samma temperatur som värmevattnets börvärdet eller är det blir det högre?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2007, 22:01:15 »
Om man har standarlösning med växelventil för vv.
Så har inte börvärde för värme o vv någon som helst koppling till varandra.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2007, 07:25:18 »
Om man har standarlösning med växelventil för vv.
Så har inte börvärde för värme o vv någon som helst koppling till varandra.

Tyvärr har mikaelanderlund inte lagt in vilken VP han har i sin profil men jag har för mig om att han har en IVT optima+290. Vid normaldrift så växlar pannan mellan flytande kondensering direkt mot radiatorerna och värmning av VVB:n i pannan. Men elpatron sitter i pannan så då eltillskottet går in så shuntas pannvatten ut mot radiatorerna och eftersom VVB:n sitter i pannan så blir den lika varm som vattnet som shuntas ut.

Se bifogad bild.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Reglering av tillskottet
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2007, 10:47:53 »
Det stämmer . Jag har en Optima 700. Carl N's förklaring tror jag på! Jag tror att då börvärdet överstiger den inställda normala stopp tempen på varmvattnet (T3=49C) då stiger varmvatten temperaturen med bör värdet.

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!