Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 18:14:05 »

Gissar på okunskap det finns ett läge där kb cp går kontinuerligt i 10 dagar som brukar användas vid installation men sen återställer den sig till intermitent automatiskt.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 06 januari 2015, 18:00:50 »

Håll in bakåt knappen i 10 sekunder och så går du in i service menyn där ska brine cp stå på intermittent drift då går den endast med kompressorn.
Köldbärarpump inställd på 'kontinuerlig'. Fabriksinställning är 'intermittent'.
Varför väljer man att använda kontinuerlig; avluftnings-skäl eller att installatören tycker att det leder till mindre problem?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 16:53:38 »

Håll in bakåt knappen i 10 sekunder och så går du in i service menyn där ska brine cp stå på intermittent drift då går den endast med kompressorn.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 06 januari 2015, 16:41:04 »

Ser ok ut visst kan du öka gm till -100 om antalet starter håller sig ok ändå. Går brine cp hela tiden ?
Ökas GM (från -150 till ex.vis -100) blir effekten att antalet starter ökar. Gissningsvis ökar antalet start stop med ~5 ggr per dygn.
Brine CP har jag antagit går hela tiden... hur kollar man enklast detta?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 19:54:20 »

Ser ok ut visst kan du öka gm till -100 om antalet starter håller sig ok ändå. Går brine cp hela tiden ?
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 05 januari 2015, 19:47:07 »

Efter installationen April 2014 har vår 1245:a tuffat på, och nu när det varit kallare ute har jag försökt analysera inställningar och vad som kan förbättras.
Under aktuellt dygn (bifogar .LOG för påseende) var utetemperaturen -5 till -10, innetemperaturen låg förhållandevis stadigt.
Antalet starter var 11, noterar dock att körningarna är relativt långa? Har 'start komp' på -150, funderar på att justera det mot -100? Vet fortfarande inte borr-hålets djup men anar att det är ett 'bra/aktivt' hål, dock lite för grunt (enligt resonemanget att brinen verka återhämta sig hyfsat snabbt men dras även ur i motsvarande takt).
Förslag och synpunkter mottages tacksamt.

...jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd.
Har även justerat placeringen av BT25 enligt förslag ovan (se bifogad skiss).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 april 2014, 21:53:03 »

Du hittar vv toppningen under Service menyn/Driftinställning/Varmvatten/Stegdiff kompressor Min står på 1,5 grad men tror jag ändrat Sc:,h Smart price vet jag inte hur det funkar men antar att det har med elpriset att göra och vill man ha samma temp inne ovsett elpris kan jag inte se nyttan.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 27 april 2014, 20:39:31 »

Om du har nyaste mjukvaran i vp så kan man om man vill ha vv toppning aktiverat då kollar vp av vv tempen efter slutförd värmekörning och ligger vv tempen nära start tempen (valbart värde) så blir det en vv körning.
Var hittar man denna inställning?

... vilket inte är optimalt och det vill man väl  ;)
Absolut :)


Har valt bort tillsats-körning, dvs kör endast med kompressor. Är det då värt att använda 'smart price adaptation'?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 april 2014, 08:29:54 »

Precis som du skriver kunde du öka max gm till +200 skulle det funka bra. Det funkar säkert som det är nu också men vid vissa tillfällen kan det bli så att gm står på +100 en lång tid gissar jag vilket inte är optimalt och det vill man väl  ;)
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 april 2014, 07:38:53 »

När gm står på +100 så funkar inte regleringen den börjar räkna gm igen när framledningen går under börvärde.
Med 'reglering' avses den temperaturstyrda cp:n? Är börvärdet i detta sammanhang det beräknade framledningsvärdet?
Ett alternativ skulle vara att utöka max gradminuter, ex.vis från +100 till +200 (så att det ackumulerade husbehovet kunde utökas), men den inställningen verkar inte finnas  :'(

Du kan få precis lika många start stop med givaren enligt mitt förslag men du kommer att få ändra start kompressor till ett lägre värde dvs mera minus.
Jo, den är jag med på tummenupp

Som exempel om du har start kompressor på -100 i dag så jobbar regleringen mellan -50 till +100 sen går den i botten om du enligt mitt förslag har start på -140 och jobbar till +10 så bör du ha samma antal start stop och en reglering av värmen som funkar hela tiden.
Är även med på detta  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2014, 22:00:13 »

När gm står på +100 så funkar inte regleringen den börjar räkna gm igen när framledningen går under börvärde. Du kan få precis lika många start stop med givaren enligt mitt förslag men du kommer att få ändra start kompressor till ett lägre värde dvs mera minus. Som exempel om du har start kompressor på -100 i dag så jobbar regleringen mellan -50 till +100 sen går den i botten om du enligt mitt förslag har start på -140 och jobbar till +10 så bör du ha samma antal start stop och en reglering av värmen som funkar hela tiden.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 25 april 2014, 20:48:31 »

Säkerställde att mjukvaran var 'uppdaterad' redan första dagen  a:gl (dvs 5539R8).

"Normalt gör det inte så mycket att gradmin hamnar på +100 (händer rätt ofta hos mig pga stor tank och långa gångtider) men det är inte optimalt och i ditt fall finns ingen anledning att ha givaren efter tanken."
Är förmodligen väldigt trög men för mig är det inte uppenbart vad den negativa konsekvensen är då gradminuterna hamnar på max (dvs 100) så som det nu gör?

Ponera att givaren flyttas som du föreslår, borde inte ett snarlikt läge (dvs lika många start/stopp) uppnås genom att justera 4.9.3 'start komp'? Om så är fallet ser jag egentligen ingen öppenbar fördel med det upplägget? Men förmodligen missar jag ngn kritisk del  :-\
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2014, 17:02:31 »

Visst blir det snarlikt som att inte ha extern givare men den enda anledningen att ha extern givare är ju att den interna inte känner framledningen annars finns inga fördelar förutom en liten vid vv laddning. Normalt gör det inte så mycket att gradmin hamnar på +100 (händer rätt ofta hos mig pga stor tank och långa gångtider) men det är inte optimalt och i ditt fall finns ingen anledning att ha givaren efter tanken. Angående vv så startar den i ditt fall vid 45 grader och stoppar vid 51 grader stopptemp vid höjning är när legionella bränning körs. Om du har nyaste mjukvaran i vp så kan man om man vill ha vv toppning aktiverat då kollar vp av vv tempen efter slutförd värmekörning och ligger vv tempen nära start tempen (valbart värde) så blir det en vv körning. Du borde kunna sänka din vv temp några grader om du inte har stort badkar. Har du inte nyaste mjukvaran bör du nog lägga in den för då justeras hastigheterna på cp automatiskt och det är nog bra i ditt fall med intern och extern cp i serie.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 24 april 2014, 21:29:37 »

Helt fel vet jag inte men jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd. Med nuvarande placering så hamnar gradmin på 100 vilket är max under ca 1 timme efter värmekörning och då räknas inte gradminuter korrekt samt att bt25 inte riktigt verkar känna framledningen det är ju enkelt att flytta givaren och köra en ny logg men se till att den har bra anliggning mot röret.
Om BT25 sätts 'före tanken men efter bypassen' torde det bli snarlikt som att inte ha ngn extern tempgivare alls  Sc:,h
Som den är inkopplad nu kan man låta UKV:n simulera en utökad intern tank och således göra att antalet start/stopp går ned. Att gradminuterna hamnar på max (dvs 100) under en tid är kanske inte optimalt, men vet inte vad den praktiska konsekvensen blir  .,;-  Kan man öka det maximala antalet gradminuter (typ från 100 till 400) för att kompensera för den 'utökade interna tanken', och på så sätt hamna rätt med gradminutberäkningen?
-----------
Tittade under menu 5.1.1 och såg inställning för vv;
* start temp normal (45)
* stopp temp normal (51)
* stopptemp per höjning (55)
Givet inställning ovan, betyder det att vv kommer värmas till 55 för att sedan gå ned till 45 (och så pendla mellan dessa värden)... det skulle isf sätta åtsidosätta 'stopp temp normal'?
Om så är fallet förstår jag nog inte hur 'stopptemp per höjning' är tänkt att användas...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2014, 20:44:54 »

Helt fel vet jag inte men jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd. Med nuvarande placering så hamnar gradmin på 100 vilket är max under ca 1 timme efter värmekörning och då räknas inte gradminuter korrekt samt att bt25 inte riktigt verkar känna framledningen det är ju enkelt att flytta givaren och köra en ny logg men se till att den har bra anliggning mot röret.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 10 april 2014, 19:49:29 »

Vart sitter bt25 placerad ? den känner en temp som ligger 3-4 grader under framledningen ur vp. Om man kollar tex 2014-04-07 kl 00.17.51 så ligger beräknad framledning på 33.4 grader men framledning ur vp ligger på hela 44.3 och bt25 ligger på 41.2 grader. Normalt ska inte framledning ur vp behöva ligga mer än max 7-8 grader över börvärde för att få ok start stopp och det justerar man normalt med gradminuterna men jag tycker du ska börja med att kolla vart bt25 sitter och se till att den känner värmen bra.
Installering är enligt bifogad skiss, BT25:an känner av temp:n efter UKV och ext cp... är det helt fel?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2014, 19:12:34 »

Vart sitter bt25 placerad ? den känner en temp som ligger 3-4 grader under framledningen ur vp. Om man kollar tex 2014-04-07 kl 00.17.51 så ligger beräknad framledning på 33.4 grader men framledning ur vp ligger på hela 44.3 och bt25 ligger på 41.2 grader. Normalt ska inte framledning ur vp behöva ligga mer än max 7-8 grader över börvärde för att få ok start stopp och det justerar man normalt med gradminuterna men jag tycker du ska börja med att kolla vart bt25 sitter och se till att den känner värmen bra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2014, 08:35:21 »

Missade att filen fanns där mitt fel kollar senare i kväll på loggen.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 10 april 2014, 07:32:14 »

Om du lägger in original log filen så är det lättare att se hur vp går.
Hmm, tog .LOG filen från usb-minnet, ändrade filändelsen till .text och bifogade. Trodde det var så man gjorde?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 april 2014, 22:24:12 »

Om du lägger in original log filen så är det lättare att se hur vp går.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 09 april 2014, 19:17:11 »

Tack för alla synpunkter, nu är 1245:an installerad och lugnet börjar så smått sänka sig igen.
Bifogar selektiva grafer + logg för påsyn. Såvitt jag kan tolka ser det hyfsat ut?

VV-grafen visar tydligt när varmvattnet rinner ut ur huset  :'(
Brine-grafen har jag inget att relatera till...  Sc:,h
Temp-grafen påvisar ett stabilt inomhusvärde (skam vore väl annars med det milda uteklimatet)
Gradminut-grafen borde kunna förbättras?  help
VB-grafen visar hur volymtanken jobbar genom 'VB fram - extern', ser lovande ut :)
Antar att det är normalt att VB visar olika beroende på om det är värme eller vv som genereras?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2014, 19:01:02 »

Vill man endast ha volymökning samt knäppminskning skulle jag kopplat som knäpptank just för att man utnyttjar hela volymen vid varje körning samt det inte finns nån risk för omblandning av vattnet i tanken men vill man ha flöde hela tiden skulle jag välja 3 rörs arbetstank och få fördelar med att systemen blir oberoende av varandra vad det gäller flöde. Jag tror inkoppling enligt ts förslag kommer funka ok bifoga gärna en logg när du kört igång vp.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 14:55:16 »

Ja precis, det är den jag menar nyttjar hela tanken som volymförstorare medans den några inlägg senare inte gör det.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 27 mars 2014, 14:46:20 »

Vi pratar fortfarande om ritningen i arcticblues första inlägg? visserligen ändrat men ändå..
I den ritningen är tanken en volymtank fast med cirkpump och med radreturen till toppen.
Vid närmare eftertanke tror jag att det här blir mitt avslutande inlägg, jag tror inte jag kan bidra med mer.
En sak bara om " flipp eller flopp" det ska väldigt mycket till för att det ska visa sig att det inte fungerar, man kan koppla på många olika sätt och det fungerar ändå bra, däremot så kan det skilja ganska mycket i driftskostnad, för egen del har jag länge haft en arbetstankkoppling projekterad och installerad av proffs som har kostat kring 20 % extra, det är inget som någonsin hade märkts, om jag inte börjat fundera.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 13:53:09 »

En vanlig koppling nyttjar även den hela tanken, på ett bättre sätt, eftersom man får en skiktning. Och varför lägga cirkulationspumpar i serie?
Hur då, om både VP och radiatorer är kopplat i toppen och returen med ett T samt flödena någorlunda lika går väl vattnet bara från VP in i tanken, blandar sig med några liter däruppe och vidare till radiatorerna och sedan tillbaka till VP.
Den knäppminskande och volymförstorande effekten blir avsevärt mindre än en seriekoppling där vattnet är tvingat genom hela tanken innan det når radiatorn.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 27 mars 2014, 13:31:23 »

En vanlig koppling nyttjar även den hela tanken, på ett bättre sätt, eftersom man får en skiktning. Och varför lägga cirkulationspumpar i serie?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 13:09:33 »

Jag hade nog valt att koppla i serie som TS planerar göra för att nyttja hela volymen i tanken.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 27 mars 2014, 12:44:54 »

Som det ser ut nu kommer installationen äga rum i slutet av nästa vecka och inom kort borde det gå att utröna om detta blir flipp eller flopp. Hoppas naturligtvis på ett kontinuerligt och jämnt flöde 24/7 :)
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 27 mars 2014, 12:28:31 »

Det inledande förslaget med den ovanliga kopplingen syftade ju till att undvika extra cirkpump, när nu denna cirkpump har lagts till, och lagts till även i ritningen och i vissa inlägg och textrader (vilket blir förvirrande, inläggen hänger inte ihop med varandra eller med bilderna) så finns det inte längre någon anledning att inte använda en vanligare koppling, vad jag kan se.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2014, 20:43:00 »

Hängde inte med riktigt men Bt25 ska sitta så den känner framledningnings tempen både vid vv laddning värmekörning samt när kompressorn står still och den bör inte sitta efter tanken om gradminut beräkningen ska funka ok.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 mars 2014, 20:35:25 »

Med tanken menade jag ukv tanken i ditt fall med en lite konstig inkoppling skulle jag gissa att Bt25 bör sitta före tanken på röret som går mellan vp och tank.
Som jag ser det finns det således två scenarion (då BVP laddar vv);
1/ BVP -> Backventil -> Bt25 -> UKV:n
I detta fall kommer Bt25 ha fortsatt genomströmning med eventuell tempartur-förändring (speciellt om det är istid ute och radiatorerna vill ha mkt värme)
2/ BVP -> Bt25 -> Backventil -> UKV:n
I detta fall bör det bli försumbar förändring för Bt25 eftersom flödet kommer att ligga efter (via den externa cp)

Alternativ 2 borde således 'mest' efterlikna ett 'vanligt' flöde. Har ingen aning hur Bt25:ans värden används under tiden som BVP laddar vv?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2014, 20:25:57 »

Med tanken menade jag ukv tanken i ditt fall med en lite konstig inkoppling skulle jag gissa att Bt25 bör sitta före tanken på röret som går mellan vp och tank.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 mars 2014, 20:19:47 »

Man brukar sätta Bt25 i eller efter tanken och tror inte den får fnatt om returen går in i toppen den kommer räkna gradminuter som vanligt. Ser absolut ingen fördel med att koppla enligt ts förslag jag skulle valt en vanlig 3 rörs inkoppling med extern cp driv strömmen till cp är låg om man köper rätt cp drar den lite mindre än den som sitter i 1245an. Finns det nån vp som har cirkulation av radiator vattnet vid vv laddning som ligger i närheten av den besparing man får men en 1245 eller en Daikin  Sc:,h
När det refereras till 'i eller efter tanken' så är det UKV:n som menas? Isf skall det nog inte spela ngn roll.
För cp är planen att använda en GRUNDFOS Alpha Light 2 25-40, vilken enligt spec skall ta max 22W.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2014, 19:21:02 »

Man brukar sätta Bt25 i eller efter tanken och tror inte den får fnatt om returen går in i toppen den kommer räkna gradminuter som vanligt. Ser absolut ingen fördel med att koppla enligt ts förslag jag skulle valt en vanlig 3 rörs inkoppling med extern cp driv strömmen till cp är låg om man köper rätt cp drar den lite mindre än den som sitter i 1245an. Finns det nån vp som har cirkulation av radiator vattnet vid vv laddning som ligger i närheten av den besparing man får men en 1245 eller en Daikin  Sc:,h
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 mars 2014, 18:54:28 »

Hmm, jag tror inte någon kan märka om flödet står still en liten stund, och det kostar inte något, så jag tror inte det är en särskild fördel. Vad gäller själva kopplingen, så tror jag att det kan inte vara bra att så fort som VPn gör varmvatten så trycks det kalla returvattnet in i toppen, själva vitsen med en sådan tank är att man vill ha en tempskillnadsnivå som flyttar sig sakta upp eller ner i tanken. Som det nu är kopplat så får tempgivaren Bt25 fnatt  :) Men jag är nog ute på hal is här, snart får jag veta att jag har fel...
Absolut en poäng. Någon som vet var BT25:an brukar sättas?

Eller så köper man en VP där cirkulationen i värmesystemet fortsätter även när den gör varmvatten.  ::)
Touche!  :P
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2014, 15:20:58 »

Eller så köper man en VP där cirkulationen i värmesystemet fortsätter även när den gör varmvatten.  ::)
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 mars 2014, 14:40:58 »

Hmm, jag tror inte någon kan märka om flödet står still en liten stund, och det kostar inte något, så jag tror inte det är en särskild fördel. Vad gäller själva kopplingen, så tror jag att det kan inte vara bra att så fort som VPn gör varmvatten så trycks det kalla returvattnet in i toppen, själva vitsen med en sådan tank är att man vill ha en tempskillnadsnivå som flyttar sig sakta upp eller ner i tanken. Som det nu är kopplat så får tempgivaren Bt25 fnatt  :) Men jag är nog ute på hal is här, snart får jag veta att jag har fel...
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 mars 2014, 12:41:37 »

ang FTX-regleringen borde det finnas en enklare och billigare lösning reglertekniskt, hellre än att installera och driva extra cirkulationspump och arbetstank? T ex skulle man kunna ha en volymtank, den är billigare i drift, och istället försörja vattenbatteriet med en liten egen cirkulationspump
Visst skulle man kunna hantera FTX-delen separat, MEN jag ser även en fördel i att _hela_ radiatorslingan inklusive FTX-batteriet har ett kontinuerligt flöde. Inkopplingsmässigt kommer UKV:n fungera som en volymtank och resultera i lägre antal start/stopp av kompressorn, dock behöver den värme en större mängd vatten vid varje tillfälle vilket ger längre gångtider när den väl kör.

Andra frågan, varför inte använda en vanlig koppling, varför köra in returvattnet i toppen?
Grundtanken är att simulera en VP som har en kontinuerligt flöde mot radiatorslingan (oavsett om den skapar vv eller inte). Visst blir det en ökad kostnad då det finns 2 cp, men eftersom dom ligger i serie hoppas jag att dom kan i viss mån stötta varandra (så att totalkostnaden inte blir dubbel). Ser ingen vinst i att ansluta returvattnet på annorlunda sätt än som göra från VP:n... eller missar jag ngt?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 mars 2014, 08:16:51 »

Jag glömde vattenbatteriet, att du vill ha cirkulation till det.
Två frågor bara, ang FTX-regleringen borde det finnas en enklare och billigare lösning reglertekniskt, hellre än att installera och driva extra cirkulationspump och arbetstank? T ex skulle man kunna ha en volymtank, den är billigare i drift, och istället försörja vattenbatteriet med en liten egen cirkulationspump
Andra frågan, varför inte använda en vanlig koppling, varför köra in returvattnet i toppen?
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 26 mars 2014, 05:38:40 »

Men då behöver du ingen extern cirkulationspump
Är inte säker på om jag förstår? Vill säkerställa att det alltid finns cirkulation på radiatorkretsen, dvs även när 1245:an laddar vv. Utan externa cp blir det inte så. Eller menar du att volymökningen mellan 200->300 gör att det inte längre finns behov av att ha cirkulation i radiatorkretsen medans vv görs?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 25 mars 2014, 22:32:58 »

Men då behöver du ingen extern cirkulationspump
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 25 mars 2014, 20:45:00 »

Efter många turer föll valet på Nibe 1245-8, känns säkert och stabilt (om en aning tråkigt).
Inkoppling blir som i första posten, dock med en UKV300 ist.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 mars 2014, 17:23:53 »

Niben klarar endast 65 grader med kompressorn och Daikin ger troligtvis även den högre temp med hjälp av elpatron. VV mängden skiljer nog inte mycket om nu Niben ger mera så har ju Daikin mera effekt så den laddar vv fortare. Vet inte hur Daikin funkar tillsammans med arbetstank men det bör dom ha en bra lösning på. Om priset är samma skulle jag valt Daikin för lite extra effekt skadar inte och inverter kan säkert vara bra även om jag är lite rädd för dyra reparationer och det inte tillför så mycket eftersom du redan bestämt du ska ha en tank. Kan inte påstå att jag är påläst var det gäller Daikin men den verkar helt ok.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 21 mars 2014, 17:09:40 »

Som tidigare nämndes har valet starkt lutat mot Nibe 1245-8, men idag dök således en ny spelare upp genom Daikin Evolution.
Prismässigt ligger dessa lika (via mottagna offerter)... till och med till Daikins fördel.
Har inte hunnit läsa på Daikin speciellt mkt men de skillnader som gjorts hittills är som följer;

Nibe 1245-8
+ Användarvänlighet
+ Logg-data via USB
+ Framledningstemp 65C
+ Varmvattenvolym: 180 (ger 285l VV)
+ Finns en stor och aktiv skara användare (ex.vis här :) )
+ Internetansluten
+ SG ready


Daikin Evolution
+ Inverterstyrd (med dom fördelar som kommer med det)
- Framledningstemp: 60C
- Varmvattenvolym: 180 (ger mindre än Nibes 285l VV)
- Relativt liten skara användare
- Användarvänlighet
- Ingen/begränsad möjlighet att få ut logg-data

Huvudfrågan kvarstår kring inkopplingen av en 'arbetstank'/UKV men ny faktor i sammanhanget blir ett eventuellt val kring värmepanna: Daikin Evolution eller Nibe 1245-8?
Kanske är det ngn som redan är påläst och kan 'tycka till' :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 mars 2014, 14:55:41 »

En tryckstyrd bypass sabbar inte cop den används normalt endast vid vv beredning. Jag har en 500 liters tank parallelkopplad mot 2 st 750 liters tankar till en 1245 8 kw och det funkar utmärkt ligger en logg i ny mjukvara 1245 tråden om du vill se. Att din tank blir för stor är nog liten risk. Med arbetstank till 1245 använder man extern framledningsgivare i eller efter tanken som styr värme produktionen och då räknas gradminuter korrekt även vid vv laddning.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 21 mars 2014, 08:33:32 »

Förstår inte riktigt det här med bypass, en sådan måste alltid kosta i effektivitet, cop, dvs pengar.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 21 mars 2014, 07:33:09 »

Hur du än kopplar så får du inte cirk i rad kretsen vid vv beredning utan extern cp. Hänger inte riktigt med att tempdiffen skulle kunna bli nått problem rad kretsen får sitt flöde vp får sitt flöde.
Som jag ser det blir det en ökad tröghet innan värmepannans tempstyrning når radiatorerna, dvs det tar längre tid för pannan att påverka husklimatet (via radiatorerna).

Jag skulle välja en stor arbetstank på minst 300 liter för att undvika uppblandning i tanken och få en rejäl buffert.
Ja, en 200 eller 300-litare blir det helt klart, det är utrymmet som får avgöra. Givet att 'större är bättre' när det gäller storleken på tanken undras när det vänder... när blir det för stort? 500L, 1000L?

En ytterligare fundering kring bypass och backventil, finns det ngn styr-signal ut från 1245:an (ex.vis laddar vv, laddar inte vv). Om så är fallet kanske man kan tänka sig ngt annat än en övertrycksventil?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 mars 2014, 21:57:49 »

Hur du än kopplar så får du inte cirk i rad kretsen vid vv beredning utan extern cp. Hänger inte riktigt med att tempdiffen skulle kunna bli nått problem rad kretsen får sitt flöde vp får sitt flöde. Jag skulle välja en stor arbetstank på minst 300 liter för att undvika uppblandning i tanken och få en rejäl buffert.
Skrivet av: arcticblue
« skrivet: 19 mars 2014, 22:23:08 »

Gissar att din backventil är en övertrycksventil som öppnar vid ökat tryck. Jag skulle koppla enligt flödesutjämning samt reducering av värme knäppningar i länken http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf. Det är inget fel att koppla enligt dit förslag men det är lite ovanligt men kan säkert vara bra för det är ju ingen risk att det blir en omblandning i tanken men det är ju en viss risk att övertrycksventilen ändras med tiden samt att cp får jobba mot onödigt högt mot tryck tror jag men kan säkert ha fel för vet ingen som kopplat enligt dit förslag men det är en intressant lösning.
Tanken var som du skriver en backventil som öppnar vi ökat tryck men kanske finns det en bättre lösning? Är endast en ödmjuk amatör som försöker förstå hur man hittar en framkomlig väg ;)

Tips när det gäller borrhålet: Vill du vet hur djupt, gå till SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) och leta reda på deras databas av brunnar. Där finns all info om alla borrade brunnar.
Har kollat men hittade dessvärre inget (vet ej varför det inte är inrapporterat). Har ställt frågan till den som hanterade tidigare installation, hoppas på svar inom kort.

Har du kollat UKV-manualens principskiss med T-koppling under tanken för returen. Om inte, ladda ner den från Nibe.se. Det är så vitt jag förstår Nibes standardlösning.
Jo, har sett denna. Vill gärna ha konstant flöde i radiatorkretsen (mot FTX:ns vattenbatteri) och det får jag inte med denna lösning (inte utan extern cp).
Läggs en extern cp till får det effekten att värmepannans cp delvis reglerar tempdiffen över UKV:n och det är vad jag förstår inte önskvärt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 mars 2014, 21:47:43 »

Gissar att din backventil är en övertrycksventil som öppnar vid ökat tryck. Jag skulle koppla enligt flödesutjämning samt reducering av värme knäppningar i länken http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf. Det är inget fel att koppla enligt dit förslag men det är lite ovanligt men kan säkert vara bra för det är ju ingen risk att det blir en omblandning i tanken men det är ju en viss risk att övertrycksventilen ändras med tiden samt att cp får jobba mot onödigt högt mot tryck tror jag men kan säkert ha fel för vet ingen som kopplat enligt dit förslag men det är en intressant lösning.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!