Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarhus med grundvärme  (läst 1281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykelfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sommarhus med grundvärme
« skrivet: 22 februari 2015, 19:50:38 »
Hej

Jag har köpt ett sommarhus på Öland, 2 plan med källare, 130m2 boyta + 50 m2 källare. Denna vinter har vi eldat med vedpanna till det vattenburna radiatorsystemet. Systemet har två ack tankar, en i en bod utanför huset där också vedpannan står. Den andra står i källaren dit en kulvert leder. Varmvattenberedare finns i tanken i huset.
En 5kw elpatron finns också.

Nästa vinter kommer vi att behöva ha huset på underhållsvärme, dvs 10-12 grader. Därför har vi börjat titta på en luft/vatten värmepump och hoppas att ni vänliga forumdeltagare skulle kunna hjälpa en nybörjare med några frågor.

Vilken effekt behöver man på pump till ett sådant hus, observera att det endast ska ha underhållsvärme.
Vilket märke är det bästa, och vad är en ungefärlig prisbild?

Tilläggas skall att huset är byggt 1920 och ganska dragigt. Vinden är isolerad och även källarens tak. Fönster behövs göras i ordning, men ska göras under sommaren.

Om ni kan fÃ¥r ni ocksÃ¥ gärna upplysa mig om saker som jag bör tänka pÃ¥   :)

Tack!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sommarhus med grundvärme
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2015, 09:53:15 »
Kör ni underhållsvärme i dag mha elpatronen? Hur mycket energi går åt att hålla underhållsvärme under de kallaste vintermånaderna i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cykelfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sommarhus med grundvärme
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2015, 21:09:57 »
Hej

Nej vi gör inte det idag. Kör på vedpanna hela tiden....Elpatronen är på 5kw, jag är osäker på om den kommer dra 5 kw i timmen för att hålla grundvärme på 10-12 grader? Kanske får man testa någon gång...

Man kan ju såklart köra på elpatronen, men funderar på hur mycket man kan spara in med hjälp av en luft/vatten pump?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sommarhus med grundvärme
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2015, 08:26:13 »
Grovt räknat sparar du in ca 2/3 av driftkostnaden. Det skall ställas mot aktuell driftkostnad och investeringen. Kör elpatron nån vecka nu innan vintern är helt slut så har du iallafall nåt hum om hur mycket som behövs.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!