Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur funkar tillskott och kbin?  (läst 2648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur funkar tillskott och kbin?
« skrivet: 26 november 2010, 14:19:08 »
Det verkar som min pump inte klarar kallare än -14grader.
Nu går den hela tiden utan stopp och tillskotts timern har räknat ner till noll.

Men när går tillskottet i?
Är det inte när timern räknat ner till noll och % räknat upp till 100.
Kollade på menyn och det står 0%.
Såg ifjol att den räknade upp till 100% och då slog tillskottet till.
När börjar den räkna upp?
Har kollat och tillskott är inte blockerat.

Enda som hänt nu är att timern är på 0.

Vi har inga problem med värmen inne.

Såg nu att kbin ligger på +0.1
Är det inte lite tidigt att ligga så lågt?

Pumpen är en IVT C7 greenline.
I Örnsköldsvik.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 15:19:58 »
Är det 3 kW tillskott inkopplat skall det gå in när räknaren har nått 100 %, är 6 kW inkopplat går 3 kW in vid 50 %. Den skall börja räkna upp från 0 % när tillskottstimern har räknat ner till noll. Då börjar ramptidstimern räkna från 0 % till 100 %.

+0,1 in i Ö-vik är nog vad man fÃ¥r räkna med, berget är inte sÃ¥ varmt där. Sen har det varit kallt en tid ocksÃ¥ sÃ¥ pumpen har gÃ¥tt mycket. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 15:29:16 »
Är det 3 kW tillskott inkopplat skall det gå in när räknaren har nått 100 %, är 6 kW inkopplat går 3 kW in vid 50 %. Den skall börja räkna upp från 0 % när tillskottstimern har räknat ner till noll. Då börjar ramptidstimern räkna från 0 % till 100 %.

+0,1 in i Ö-vik är nog vad man fÃ¥r räkna med, berget är inte sÃ¥ varmt där. Sen har det varit kallt en tid ocksÃ¥ sÃ¥ pumpen har gÃ¥tt mycket. 

Ok, min tillskottstimer har räknat ner till noll men ramptidstimern börjar inte att räkna upp. Den står stilla på 0%.
När den räknat ner till noll brukar det inte stå under info: värmepump+tillskott.
Vilket det inte gör.
Ramptidstimern är inställd på 20 min.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 16:48:24 »
Jag slog på tillskottet idag (4.5kW), och stod och kollade när timern räknat ner, men tillskottet gick inte till?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 17:08:23 »
För att tillskottet skall gå in måste 5.5 i menyn "Val av funktion tillskott Ja/Nej" stå på Ja.
Står den på Nej så går tillskottet in för varmvattenspets (om man valt det) och om man får ett larm så att pumpen stannar. Dock går den aldrig in som tillskott för att värma elementvatten.

Sedan kan tillskottet också stoppas om man har en extern styrning av något slag inkopplad. Då skall 5.7 "Val av externa styrningar" vara ifyllt på lämpligt sätt (tex val 3: Tillskott stoppas men ingen påverkan på värmepump och varmvatten)
På min pump har jag mätning av strömmen över huvudsäkringarna till huset och om strömmen går över ett visst värde får tillskottet inte gå in. Hela styrningen sker med utrustning utanför värmepumpen och en signal ges (vid för hög ström) som är inkopplad på värmepumpens plint EXT (samma kretskort som GT1 är inkopplad på).

I mitt fall så gick extrautrustningen sönder inför förra vintern och stängde av tillskottsvärmen under hela vintern. På senvintern hittade jag felet. Just en bra vinter att upptäcka ett sådant fel och inte kunna lösa det.

Per L
« Senast ändrad: 26 november 2010, 17:11:51 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2010, 17:56:37 »
Jag har inte blockerat tillskottet så det borde slå till.
Är det några andra parametrar vp tar hänsyn till innan det kopplas in?

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2010, 18:51:47 »
Såg nu att när vp slog om för att köra vv så kopplades tillskottet till.
Men när den värmer huset står den bara och jobbar på vid samma temp.
Förmodligen max temp av vad den klarar utan tillskott.

Verkar som tillskottet funkar som det ska på vv men verkar vara något lurt när den värmer radiatorerna.


Funderar på om det är så att om vp orkar hålla returtempen konstant och innertempen är ok går ej tillskott till, utan enbart om returtempen skulle sjunka än fast den jobbar mot den.

Bara en teori jag fick för mig.... Men jag har haft fel förr  :-\

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2010, 19:00:30 »
IVT har smarta lösningar för eltillskott.
Exakt hur det fungerar finns inte nedtecknat någonstans, så vitt jag vet,men det skulle kunna vara som följer:

Om ärvärdet inte når börvärdet - 0.5 grader startas tillskottstimern och räknar ned till noll.
För att den skall börja räkna upp mot 100% måste kanske avvikelssen är/börvärde vara mer än 0.5°C under börvärde (ger en innomhustemp ca 0.3 grader under den önskade, vilket är acceptabelt)
Om ärvärdet håller sig högre än börvärdet - 0.5 grader räknar den alltså inte upp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2010, 19:10:07 »
IVT har smarta lösningar för eltillskott.
Exakt hur det fungerar finns inte nedtecknat någonstans, så vitt jag vet,men det skulle kunna vara som följer:

Om ärvärdet inte når börvärdet - 0.5 grader startas tillskottstimern och räknar ned till noll.
För att den skall börja räkna upp mot 100% måste kanske avvikelssen är/börvärde vara mer än 0.5°C under börvärde (ger en innomhustemp ca 0.3 grader under den önskade, vilket är acceptabelt)
Om ärvärdet håller sig högre än börvärdet - 0.5 grader räknar den alltså inte upp...

Jaha det kan ju ge svar på min fundering för att jag ligger 0.3 under för att den ska nå rätt temp på returen.
Kanske det är därför tillskottet inte går i, som visserligen är bra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur funkar tillskott och kbin?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2010, 19:25:49 »
IVT har smarta lösningar för eltillskott.

Så smarta att det är mig veterligen ingen som har listat ut exakt hur det fungerar men det är nog som Rickard skriver. Tillsatsen stängs av när temperaturen når något över börvärdet även med ramptid noll så det verkar rimligt med lite marginal på tillslaget också.

Sen finns det nÃ¥gon bugg i programmet, Ã¥tminstone i den version jag och nÃ¥gra andra har. Efter en varmvattenberedning kan bÃ¥de tillsats och kompressor stängas av trots att förhÃ¥llandena är sÃ¥dana att tillsats behövs. Vid sÃ¥dana tillfällen skall kompressorn alltid gÃ¥ hela tiden men det är nÃ¥got som gör att den tappar 20 minuters drifttid ibland. 20 minuter är minimitiden mellan stopp och Ã¥terstart av kompressorn. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!