Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1235 har fÃ¥tt frispel - jordfel, LP1 och skjuter nu säkringar  (läst 2156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lunden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny på forumet och i desperat behov av hjälp. Kom hem från semester i fredags och som ett brev på posten så blev det jordfel som släckte hela huset. Kopplade bort alla grupper i elcentralen utom kyl och frys och gick och lade mig. I lördags var jordfelet borta, men värmepannan larmade för LP1-larm. Försökte ställa om på Endast tillsatsvärme, men temperaturen i huset fortsatte att sjunka. Cirkulationspumparna gick, men det blev ingen värme för det. I måndags morse hade temperaturen i pannan sjunkit till 27 grader och inomhustemperaturen var angenäma 16 grader. Fick hem en reparatör (ingen expert på Nibe), som först trodde att mjukstartskretskortet var trasigt. Vi hittade en trasig säkring 2,5A på ett av kretskorten, bytte den och kopplade förbi mjukstarten med en kontaktor och fick igång kompressorn. Åkte till jobbet och kom he några timmar sedan och då larmade pannan för fel fasföljd. Efter några försök fick jag igång pannan med kompressor och allt. När jag vaknade i morse såg allt OK ut (grön lampa lyste), men inga cirkulationspumpar gick. Samma säkring som byttes igår var trasig igen. Åkte och köpte nya säkringar, bytte och fick igång pannan och den gick som den skulle. Några timmar senare hade säkringen pajat. Nu fungerar pumpen med tillsatsvärme, men så fort jag försöker starta normalt smäller säkringarna efter 20-30 sekunder (innan kompressorsymbolen tänds). Någon som varit med om något liknande, eller har någon idé om vad som kan vara fel.
Innehavare av Fighter 1235-10 från 2007. Bergvärme, borrat med två hål (oklart djup).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Många grejer här.
LP1 har jag ingen aning om, men LP är lågtryckspressostaten, löser ut om flödet på köldbäraren är dåligt.
Fasföljdsvakten brukar reagara om du inte har spänning på alla 3 faser så nått fel på det elektriska är det.
Jag hade gissat på mjukstarten men denna är ju redan bortkopplad så det är nått annat, men du behöver hjälp av en duktig elektriker, man måste nog mäta sig fram till var felet sitter.
Det finns en viss risk för att kompressorn är pÃ¥ väg att ge upp.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lunden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag lyckats läsa kretsschemat korrekt så matas väl inte kompressorn via säkringarna? Fattar jag rätt så borde det antingen vara fel i cirkulationspumparna, KB-pump, styrventil eller i kretskortet. Det konstiga är att säkringen på kretskortet fullkomligen exploderar efter bara några sekunder. Det måste vara en rejäl kortslutning någonstans. Är det för hög ström borde tråden i säkringen "bara" brinna av, inte explodera (eller tänker jag fel?). Observera att jag inte är elektriker, så jag har noll koll på vad eltrollen hittar på.
« Senast ändrad: 02 december 2015, 08:58:07 av Per Lunden »
Innehavare av Fighter 1235-10 från 2007. Bergvärme, borrat med två hål (oklart djup).

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Nu vet jag inte var matningen till KB och VB pumparna tas ifrån, men du kanske kan prova att koppla loss dessa och växelventilen och se om säkringen överlever? På nåt vis måste du ju se till att inte kompressorn startar också.

Edit:

Det kanske är fukt i KB-pumpen som gör att det blir kortis till jord, och därmed får både säkring och JFB att lösa ut?
« Senast ändrad: 02 december 2015, 10:39:29 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Per Lunden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
tip0874 hade rätt. Tusen tack för hjälpen.

Jag kopplade bort matningen till KB-pumpen och drog igång som vanligt en kort stund (ett par sekunder). Allt fungerade som det skulle (ingen säkring smällde), så det måste vara kortslutning i pumpen. Nu är det "bara" att få bort den, vilket inte verkar vara superenkelt. Jag kan ju inte direkt påstå att F1235 är gjord för att vara enkel att byta komponenter på. Serviceteknikern får komma tillbaka.
Innehavare av Fighter 1235-10 från 2007. Bergvärme, borrat med två hål (oklart djup).

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det kanske går att fixa genom att öppna locket över kopplingsdosan på pumpen och torka ut den med en kupevärmare eller hårtork?

Det blir ju mycket kondens på kalla kretsen.

Fast en 1235 har väl några år på nacken så de kanske är läge att byta pumpen i alla fall? Kanske försöka hitta någon energisnål variant som passar direkt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!