Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat 6, köldbärarläckage?  (läst 2247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Diplomat 6, köldbärarläckage?
« skrivet: 17 maj 2010, 12:13:28 »
I mitt föräldrahem står en Thermia Diplomat 6 sedan ca 5 år. Under de senaste veckorna har det börjat lukta sprit- eller glykolaktigt i pannrummet och av allt att döma har nivån i expansionskärlet för köldbärare minskat litegrann. Inga tecken på läckage på pannrumsgolvet men inne i värmepumpskåpet finns det några intorkade gröna fläckar under värmeväxlaren mellan kylmedium och köldbärare. Det finns förstås också en hel del rostvattensöl pga kondens som har droppat från köldbärarpumpen, som inte är isolerad med kondensskydd.

Nu till frågan: är det vanligt med läckage på den där typen av plattvärmeväxlare eller är det mer troligt att t ex någon rörkoppling innanför kondensskydd har blivit otät?

En annan sak jag reagerade på är kraftig korrosion överallt där köldmedierör är fastlödda i värmeväxlarna, det verkar som om det har använts aggressivt flussmedel som man inte har brytt sig om att tvätta bort efter lödning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat 6, köldbärarläckage?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2010, 12:31:22 »
Det vanliga är väl att nÃ¥n koppling är otät. Jag har ocksÃ¥ för mig att en del flexislangar som används för köldbärare kan börja läcka.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat 6, köldbärarläckage?
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2010, 12:44:22 »
Det vanliga är att kopplingarna efter CP på KB ut till hål fryser sönder och spricker. Bara att byta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat 6, köldbärarläckage?
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2010, 13:08:49 »
Det vanliga är att kopplingarna efter CP på KB ut till hål fryser sönder och spricker. Bara att byta.

Mmm, eller rättare sagt vilken koppling som helst som sitter efter värmeväxlaren, där blir utgående KB minusgrader, så om kondens letat sig in i gängorna för muttrarna på kopplingarna kan de spricka, eller expandera så mycket att de behöver dras igen en aning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat 6, köldbärarläckage?
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2010, 14:08:36 »
Ja fast 99 gånger av hundra så är det kopplingen som sitter på CP ut från VP, alltså på CP men efter motorn. Jag har bytt 60 st.
« Senast ändrad: 18 maj 2010, 21:19:32 av VP ORAKLET »

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Diplomat 6, köldbärarläckage?
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2010, 21:04:57 »
Instämmer med VP Oraklet. Säkert detta problem du har. Bytte en senast i fredags...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!