Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling extern cp-hur?  (läst 2720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Inkoppling extern cp-hur?
« skrivet: 27 september 2011, 20:30:32 »
Är det någon som kan hjälpa mig förstå varför en extern cp, kopplad efter arbetstank, till en vanlig Diplomat Duo skall kopplas via 1-10V matningen på plint 337-38? Dom menar i elanvisningen att man ska köpa ett speciellt relätillbehör som ska styras från 337-38 och matas från 217-N2. Jag förstår inte varför en on/off cirkpump ska styras med 1-10V styrning. Finns det inget inbyggt relä för styrning av extern cp UTAN varvtalsreglering? (Jag kan inte parallellkoppla den med interna om jag vill använda bufferttanksfunktionen i styrdatorn, den stannar internpumpen så länge det är tillräckligt varmt i tanken)
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2011, 00:40:02 »
Din vill bara ha ström. Får du inte det via 217-n2?

Säkert behövs något knepigt relä som du säger.

Du skriver "bufferttanksfunktionen i styrdatorn"? Vad menar du då? Vilken styrdator?

normalt sett går väl en cirkulationspump så länge den räknar integral?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2011, 14:33:08 »
Troligtvis brist på reläutgångar.

I samband med att Thermia lanserade tanken Thermia Extender infördes också nya funktioner i styrningen, t.ex. bufferttankstyrning, vilket ger möjlighet att kombinera VP med Ved, Sol, etc.. men ändå köra flytande kondensering. Integralvärdet beräknas efter temperatur på systemframledning, efter tanken. Värmepumpen jobbar emot en tanktemperatur, som följer värmekurvans börvärde. Man kan också välja att överladda temperaturen i tanken (0-5K). För att få bufferttankstyrningen att fungera behöver du ansluta systemframledningsgivare och bufferttankgivare till I/O-kortet.
Om bufferttank är aktiverat kan man också aktivera systemshunt, om man vill shunta ut temperaturen mot värmesystemet efter tanken. (Vid kombination sol, ved, VP etc..).
Är bufferttank aktiverat går CP i VP endast när kompressorn är i drift. Den externa pumpen är i drift förutom under värmestopp.

Vattenglaset är halvfullt

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2011, 15:09:24 »
Din vill bara ha ström. Får du inte det via 217-n2?

Säkert behövs något knepigt relä som du säger.

Du skriver "bufferttanksfunktionen i styrdatorn"? Vad menar du då? Vilken styrdator?

normalt sett går väl en cirkulationspump så länge den räknar integral?
Jodå, ström kan jag fixa lätt men tanken är ju att yttre cp inte ska behöva gå under värmestopp.

Betr bufferttanksfunktionen har HP_larm förklarat vad jag menar antar jag...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2011, 15:13:17 »
Troligtvis brist på reläutgångar.

I samband med att Thermia lanserade tanken Thermia Extender infördes också nya funktioner i styrningen, t.ex. bufferttankstyrning, vilket ger möjlighet att kombinera VP med Ved, Sol, etc.. men ändå köra flytande kondensering. Integralvärdet beräknas efter temperatur på systemframledning, efter tanken. Värmepumpen jobbar emot en tanktemperatur, som följer värmekurvans börvärde. Man kan också välja att överladda temperaturen i tanken (0-5K). För att få bufferttankstyrningen att fungera behöver du ansluta systemframledningsgivare och bufferttankgivare till I/O-kortet.
Om bufferttank är aktiverat kan man också aktivera systemshunt, om man vill shunta ut temperaturen mot värmesystemet efter tanken. (Vid kombination sol, ved, VP etc..).
Är bufferttank aktiverat går CP i VP endast när kompressorn är i drift. Den externa pumpen är i drift förutom under värmestopp.
Exakt! Jag har anslutit alla yttre givare och konfigurerat för funktionen i systemmenyn men kan bara inte förstå varför jag måste använda 1-10V styrningen för att sätta cirkpumpen av eller på. Eftersom jag inte har en optimum förmodar jag att värdet på 337-38 kommer att vara just 0 eller 10V. Frågan är om utgången orkar dra ett vanligt 12V relä?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2011, 20:10:53 »
Kolla med din Ã…F om han inte kan fÃ¥ tag pÃ¥ reläsatsen frÃ¥n Thermia  Thumbsup
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Inkoppling extern cp-hur?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 19:57:08 »
Hur ser systemschemat ut med givar placering, hade tänkt att få min arbetstank (acctank) att funka som en Extender. Vad jag förstår så är Thermia pumparna förberedda för en Extender.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!