Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera Nibe F1245-6  (läst 11097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2012, 20:17:57 »
Om du sätter max installerad eleffekt till 0 kommer den inte köra legionella bränning korrekt. Det är bättre att spärra tillsatsen.
Japp, precis!  Thumbsup GÃ¥ in i meny 4.9.2 Autolägesinställning och ställ in "stopp av tillsats" till -30 eller annan lämpligt kall temp. DÃ¥ (kanske redan vid -20) märker du när det blir kallt och kan ta ett aktivt beslut att ha tillsats.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2012, 21:17:07 »
Om någon radiator fortfarande har för lågt delta så stryp den lite mer, men är alla delta över radiatorerna ungefär lika så kan du vara nöjd. Och vill du sen ha större delta än 6 över VP kan du sänka hastigheten på CP ytterligare. (Strypningen gör man ju bara för att justera obalanser mellan radiatorerna, och man vill ju strypa så lite som möljigt som du säger. Förresten så kan det ju vara så att någon radiator ska ha större delta än de andra för att det annars blir för varmt i just det rummet.).

Men det finns inget självändamål med att deltat ska vara just 7. 5 går bra det med. Eller 9. Finns olika för och nackdelar med högre eller lägre delta på värmesidan, det finns många trådar om det här. Viktigaste att ingen radiator kortsluter vilket du nu sett till.

Hur golvvärmen fungerar vet jag inte riktigt (men det är bra att du t ex inte har en extra CP där!), men tänk förresten på att strypningen av några av dina radiatorer faktiskt ökat flödet till de andra radiatorerna (inklusive golvvärmen). Så du får väl bara känna vad som händer med golvtempen!

Jag undrar om vi börjar närma oss...:)

Du ger alltså din välsignelse om jag har 6.5* dT? Har läst nånstans att man ska sträva efter 7 eller mer men säger du att 6.5* är bra förutsättning för en optimerad anläggning slutar jag härja ;)

Hur är det start/stopp. Ökar dessa när jag strypt raddarna? Grejjen är att det blivit avsevärt varmare här å pumpen inte kontinuerligt längre.... Jag vet inte vilket som är orsaken... Kanske båda två?

Tack Erik
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2012, 21:18:22 »
Om du sätter max installerad eleffekt till 0 kommer den inte köra legionella bränning korrekt. Det är bättre att spärra tillsatsen.

Jo, insÃ¥g ocksÃ¥ att det inte var speciellt smart sÃ¥ jag satte upp gradminuterna istället.... 
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2012, 21:40:29 »
Japp, precis!  Thumbsup GÃ¥ in i meny 4.9.2 Autolägesinställning och ställ in "stopp av tillsats" till -30 eller annan lämpligt kall temp. DÃ¥ (kanske redan vid -20) märker du när det blir kallt och kan ta ett aktivt beslut att ha tillsats.

Så vaddå, ska jag skita i gradminuterna? Blir inte resultatet detsamma?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2012, 21:43:05 »
Om någon radiator fortfarande har för lågt delta så stryp den lite mer, men är alla delta över radiatorerna ungefär lika så kan du vara nöjd. Och vill du sen ha större delta än 6 över VP kan du sänka hastigheten på CP ytterligare. (Strypningen gör man ju bara för att justera obalanser mellan radiatorerna, och man vill ju strypa så lite som möljigt som du säger. Förresten så kan det ju vara så att någon radiator ska ha större delta än de andra för att det annars blir för varmt i just det rummet.).

Men det finns inget självändamål med att deltat ska vara just 7. 5 går bra det med. Eller 9. Finns olika för och nackdelar med högre eller lägre delta på värmesidan, det finns många trådar om det här. Viktigaste att ingen radiator kortsluter vilket du nu sett till.

Hur golvvärmen fungerar vet jag inte riktigt (men det är bra att du t ex inte har en extra CP där!), men tänk förresten på att strypningen av några av dina radiatorer faktiskt ökat flödet till de andra radiatorerna (inklusive golvvärmen). Så du får väl bara känna vad som händer med golvtempen!

Nu när vi lirar med raddarna på det här sättet antar jag att mängden värme ut i huset minskar.... Eller? Kan jag då förvänta mig att få hoppa upp ett steg på värmekurvan för att hålla mina 21 inomhus?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2012, 21:45:12 »
Du ger alltså din välsignelse om jag har 6.5* dT? Har läst nånstans att man ska sträva efter 7 eller mer men säger du att 6.5* är bra förutsättning för en optimerad anläggning slutar jag härja ;)

6 eller 7 spelar inte så stor roll. Sen är det, som sagts tidigare, inte nåt självändamål att ha 7 graders delta på varje radiator. Deltat över de enskilda radiatorerna måste anpassas efter rummet dom sitter i i förhållande till storleken på radiatorn. Har du en stor radiator i ett litet rum så kan du behöva betydligt större delta just där för att det inte skall bli för varmt i rummet och tvärt om.
Det viktigaste är att ingen radiator kortsluter slingan (särskilt om den sitter tidigt på stammen), att minst en radiator är helt ostrypt och att delta-T vid VP'n liger på ca 7 grader (+/- nån grad är OK).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2012, 21:59:07 »
Så vaddå, ska jag skita i gradminuterna? Blir inte resultatet detsamma?
Blockeringen vid en viss temp gör att du märker att eltillskott behövs för att det blir kallt inne (bra tills du vet vid vilken temp detta är). GM gör ju bara att det tar längre tid innan tillsatsen går in när den behövs. Och eftersom man normalt sett inte bor i pannrummet och övervarkar GM så vet man inte att tillsatsen använts.

Citera
Nu när vi lirar med raddarna på det här sättet antar jag att mängden värme ut i huset minskar.... Eller? Kan jag då förvänta mig att få hoppa upp ett steg på värmekurvan för att hålla mina 21 inomhus?
Inte nödvändigtvis; om ett par tre radiatorer kortslöt förut (väldigt lågt delta över dessa) så avgav dessa mycket värme, men övriga radiatorer hade nog högre delta och var inte lika effektiva. Så kanske blir det bättre nu bara därför.

Men allmänt sett: lågt delta över radiatorerna ger högre effekt på dem. Men då tar också cirkulationspumpen mer ström för att fixa det låga deltat. Men å andra sidan klarar du dig med en lägre kurva då. Så här finns många optimeringar att göra, men inga lätt att sätt att göra det på. Se Nibe 1145-tråden där någon redovisar mätningar av COP vid olika hastigheter på CP, börja läs ungefär här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26060.msg455596#msg455596
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2012, 22:30:31 »

Men allmänt sett: lågt delta över radiatorerna ger högre effekt på dem. Men då tar också cirkulationspumpen mer ström för att fixa det låga deltat. Men å andra sidan klarar du dig med en lägre kurva då. Så här finns många optimeringar att göra, men inga lätt att sätt att göra det på. Se Nibe 1145-tråden där någon redovisar mätningar av COP vid olika hastigheter på CP, börja läs ungefär här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26060.msg455596#msg455596

Enligt hans kurva peakar han på 40% på vb cp. Ska man köpa det rätt av då eller ska vi säga att eftersom våra maskiner är utrustade med stateoftheart-cp, som mer eller mindre går på luft (läs energisnåla), så tjänar vi mer på att ligga högre i flöde på cp?

Finns det några sanningar eller måste man flytta ner i pannrummet för att komma tillrätta med det här? Hur mycket finns att vinna på det? Kan det bli mer aktuellt när jag fått min usb-sticka som passar bakom luckan? Blir det lättare att följa upp då?

Jag skickade ju av vedpannan för att få mer tid till familjen ;)
(I ärlighetens namn är det ju faktiskt ett ytterst angenämt tidsfördriv att optimera, tänk så mycket tid man sparar från den där hemska ansiktsboken och istället aktiverar sin hjärna:))
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #23 skrivet: 16 mars 2012, 14:43:09 »
USB-minnet stoppar man in under plastluckan som sitter under strömbrytaren på framsidan. Då kommer en meny upp på displayen där du kan slå på loggning. Logga varje minut. Tips: köp ett fysiskt litet usb-minne som ryms bakom luckan, så du kan stänga "dörren" sedan och ändå logga.


Såja, nu har jag testat ett par dar med ett fint litet minneskort på 8GB. Däremot får jag ingen ordning på loggningen. Jag bockar i "Loggning" men när jag kommer ner dan efter och ska bocka ur rutan är den redan tom. Trycker jag ändå på rutan kommer bocken fram igen för att direkt försvinna.

Det skapas ett gäng filer, se "skärmdömp". Jag lägger upp två av loggfilerna och sen "STORE" filen som jag antar är generella inställningar.

Min fråga i detta otydliga inlägg är;
Varför loggar den bara vid ett tillfälle? Loggning har jag satt till 2 min men ändå tycks den bara göra en loggning innan den slutar logga....
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #24 skrivet: 16 mars 2012, 15:02:44 »
Såja, nu har jag testat ett par dar med ett fint litet minneskort på 8GB. Däremot får jag ingen ordning på loggningen. Jag bockar i "Loggning" men när jag kommer ner dan efter och ska bocka ur rutan är den redan tom. Trycker jag ändå på rutan kommer bocken fram igen för att direkt försvinna.

Det skapas ett gäng filer, se "skärmdömp". Jag lägger upp två av loggfilerna och sen "STORE" filen som jag antar är generella inställningar.

Min fråga i detta otydliga inlägg är;
Varför loggar den bara vid ett tillfälle? Loggning har jag satt till 2 min men ändå tycks den bara göra en loggning innan den slutar logga....

Har du uppdaterat programvaran i VP:n?

http://www.nibe.se/Support/programvara/

Det ser ut som din pump har hakat upp sig på skottårsbuggen.

Ställ klockan rätt och testa igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #25 skrivet: 17 mars 2012, 19:22:40 »
Jag säger dÃ¥ det. Är det inte milleniumbuggen sÃ¥ är det Inka-kalendern  :o

Anyhow, här kommer så ett nytt försök. Det är ett dygns loggning. Räcker det eller ska det va mer? Tyck gärna till!

Tack på förhand

Edit; Tabbade till loggfilen så den blev lite lättare att läsa....
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 10:48:00 av drik »
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!