Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 20:27:08 »

Tack för hjälpen - ni är klippor!

Tyvärr så gör det mig inte så glad och jag känner att man blivit "missledd" av entreprenörer som gått lite för fort fram utan att tänka efter ordentligt. Håller med om att 70% är lågt räknat och har man då även missat att "spillvärmen" kommer huset tillgodo är det ju ännu värre.

Stod oljepannan i en dåligt isolerad källare försvann nog största delen av värmeförlusterna ut genom väggarna. Jag tror huvudproblemet var att 3 m3 var fel.

Citera
- "det är rätt dimensionerat"
- "det är först vid riktig kyla som gamla hus visar sina svagheter"
- "man kan inte utvärdera om den är underdimensionerad före man haft anläggningen minst 1 år, helst inte före 5 år"
- "det här är en onormalt kall vinter"

Det är uppenbarligen inte rätt dimensionerat. Offerten anger 75 % effekttäckning. DUT är -18 grader. Om hushållsel och boende täcker 3 graders värmeförluster skall pumpen klara att värma huset från 17 grader och nedåt. Nu klarar pumpen ensam 19 graders temperaturskillnad (17 - -2) av totala skillnaden på 36 grader (17 - -18). Tar man hänsyn till att varmvattnet är lika mycket oberoende av utetemperaturen hamnar man strax under 60 % effekttäckning. 55 % om man tittar enbart på husets värmebehov utan varmvatten men det är inte seriöst att göra så. Det behövs inga 5 år för att konstatera att värmebehovet var fel uppskattat. Att det är en onormal kall november har inget med saken att göra. Det gör bara att feldimensioneringen har upptäckts några månader tidigare.   

Citera
- "om vi ska diskutera underdimensionering har jag många argument för att den är  rättdimensionerad"

Det blir lite svårt att prata bort energirådgivarens kalkyl liksom det faktum att det omöjligen kan vara 75 % effekttäckning.

Citera
- " det djupa borrhållet gör att det inte är en 6:a du har utan mer en 7:a"

Vid 0/45 ger pumpen 5,21 kW enligt databladet. Jag skulle gissa att inkommande köldbärare är 2 grader varm eller kommer att bli det längre fram i vinter. Varje grad varmare köldbärare ökar pumpens effekt med 4-5 % vilket gör att den vid +2/45 ger 5,7 kW. Är det 55/45 radiatorsystem bör framtemperaturen vid -2 vara ca 42 grader enligt min erfarenhet. +2/42 skulle en effekt på 6 kW. En 7:a antyder att pumpen skulle ge 7 kW men det är långt dit.

Citera
2 - Vad händer med inne-temperaturen om man byter till en 8:a? Klarar den då att hålla värmen i huset bättre när det är så här kallt eller snackar vi bara om att den använder mindre tillskottsel?

En 8:a (som kommer att ge 7 kW vid radiatordrift, 8 ger den bara med golvvärme) bör klara 5 grader lägre utetemperatur, alltstå -7, utan att tillsatsel behövs för att hålla huset vid 20 grader. Då har jag tagit hänsyn till att borrhålet blir kallare. Sen är det en fråga om inställningar hur jämn värme det blir inne. Det blir naturligtvis mindre tillsatsel.


Skrivet av: El_Sueco
« skrivet: 01 december 2010, 18:39:47 »

Tack för hjälpen - ni är klippor!

Tyvärr så gör det mig inte så glad och jag känner att man blivit "missledd" av entreprenörer som gått lite för fort fram utan att tänka efter ordentligt. Håller med om att 70% är lågt räknat och har man då även missat att "spillvärmen" kommer huset tillgodo är det ju ännu värre.
Har talat lite grand med leverantören idag och har efter flera övertalningsförsök äntligen fått honom att ta sig tid att komma hit och titta. Han anser dock att det är lite han kan göra. Jag ger er en summering av hans kommentarer idag per telefon:
- "det är rätt dimensionerat"
- "det är först vid riktig kyla som gamla hus visar sina svagheter"
- "man kan inte utvärdera om den är underdimensionerad före man haft anläggningen minst 1 år, helst inte före 5 år"
- "det här är en onormalt kall vinter"
- "nibes nya pumpar har inte varit helt felfria"
- "om vi ska diskutera underdimensionering har jag många argument för att den är  rättdimensionerad"
- "enligt branschen ska man om man står och tvekar mellan två pannor välja den mindre"
- " det djupa borrhållet gör att det inte är en 6:a du har utan mer en 7:a"
- "det är nibes servicetekniker som ska komma ut och uppdatera mjukvaran så att den periodiska höjningen fungerar" (min fru undrar varför den inte fungerar från början - den är ju ny?)

Vad tycker ni att jag ska fokusera på?
1 - Ska jag fokusera på att byta till en 8:a? Oavsett om jag får den reklamerad eller får köpa den själv?
2 - Vad händer med inne-temperaturen om man byter till en 8:a? Klarar den då att hålla värmen i huset bättre när det är så här kallt eller snackar vi bara om att den använder mindre tillskottsel?


Skrivet av: 2000
« skrivet: 01 december 2010, 13:03:02 »

Naturligtvis måste han hitta en bättre kurva. Men troligen en ganska brant. 7 eller 8 kanske. Jag ville först och främst förhindra att "tok-köra" 58-60 ºC med 6KW tillsats om det inte behövs. Gradminuterna tickar ned ganska fort mellan tillsatsstegen om bör- och är-värdet skilljer mycket. Det vore bra om pumpen fick jobba lite längre (flera timmar) innan han ropar på mer tillsats. Det går naturligtvis att fixa med gradminutsinställningen och kurvlutning, men jag ser ingen anledning att ha max 60 ºC om det inte behövs.

Det är uppenbart att en 8 Kw pump hade passat bättre. Den hade bara kostat ca 5000:- mer. Borrhålet borde också räcka till. Det är värt ett försök att reklamera. Men går inte det får vi tillsammans hjälpa El_Sueco att få till en så bra intrimmad anläggnings som möjligt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 december 2010, 12:59:16 »

Vad är det för uppvärmd yta och när är huset byggt?

Ursäkta om jag svarar, Ts är offline
121 kvm, 1908, örebro.


Kan det inte vara lämpligt att sänka "max framledning" till ex 50 ºC. Med "gamla saftiga radiatorer" och golvvärme i badrummet verkar det onödigt att tvinga fram närmare 60 ºC. vbf

Liten guide hur:

1. håll inne "bakåt" knappen 6-7 sek för att få fram servicemenyn
2. gå in under driftinställningar 5.1
3. ned till 5.1.2 max framledning
4. sänk till förslagsvis 50 ºC

Är det inte bättre att reglera ner värmekurvan så att inte framledningen blir för varm?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 december 2010, 12:44:09 »


Sen har installatören räknat med en väldigt låg siffra för energiutbytet på oljan, normalt ligger den kring 80% för en vanlig panna med brännare.

Är det låg oljeförbrukning kan det vara svårt att komma upp i 80 %. Jag brukar räkna med 400 -500 liter per år för att hålla pannan varm och sedan 90 % förbränningsverkningsgrad.

Jag brukar anta att spillvärmen från pannan kommer huset till godo under eldningssäsongen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 12:36:40 »


Ursäkta om jag svarar, Ts är offline
121 kvm, 1908, örebro.


Ja, det stod ju längst ner.  :-[. Jämför jag med mitt hus verkar 21 MWh/år optimistiskt men det beror ju lite på om det är 1 plan eller 1 1/2. 


Sen har installatören räknat med en väldigt låg siffra för energiutbytet på oljan, normalt ligger den kring 80% för en vanlig panna med brännare.

Är det låg oljeförbrukning kan det vara svårt att komma upp i 80 %. Jag brukar räkna med 400 -500 liter per år för att hålla pannan varm och sedan 90 % förbränningsverkningsgrad.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 december 2010, 12:21:30 »

4 - Tidigare ägare har angivet att de använt 1,2 kbm olja men sen eldat mycket ved... i energibesiktningen stod29 400 kWh/år för värme och vatten.

Ni skulle utgått från energibesiktningens siffra och inget annat.  :'(
Sen har installatören räknat med en väldigt låg siffra för energiutbytet på oljan, normalt ligger den kring 80% för en vanlig panna med brännare.
Var det en Pulsonex eller liknande kan utbytet komma upp i 90%.
Du hade kanske fått en storlek större VP om energiutbytet varit korrekt?
Men ta upp diskussionen med installatören och se om ni kan göra nån form av överenskommelse.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 01 december 2010, 12:11:28 »

Vad är det för uppvärmd yta och när är huset byggt?

Ursäkta om jag svarar, Ts är offline
121 kvm, 1908, örebro.


Kan det inte vara lämpligt att sänka "max framledning" till ex 50 ºC. Med "gamla saftiga radiatorer" och golvvärme i badrummet verkar det onödigt att tvinga fram närmare 60 ºC. vbf

Liten guide hur:

1. håll inne "bakåt" knappen 6-7 sek för att få fram servicemenyn
2. gå in under driftinställningar 5.1
3. ned till 5.1.2 max framledning
4. sänk till förslagsvis 50 ºC
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 11:53:18 »

Vad är det för uppvärmd yta och när är huset byggt?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 december 2010, 10:37:27 »

Jo, det verkar som energiberäkningarna är lite tokiga från början som Roland skriver. Sen är frågan vem som uppgett fel värden och vem som sagt vad och vem som räknat tokigt. Kan tänka mig att du får svårt att få installatören att byta vp, men om du känner att installatören brustit kanske du kan använda situationen  knUp till att få denne att optimera ditt system, det vill säga att injustera radiatorerna till optimal balans, justera hastigheter på cirkpumpar mm, för baserat på dina driftsiffror finns det utrymme för att få till en mer optimerad drift för vp-n. Men att få den att värma huset utan tillskott vid sådan här kyla kommer inte gå.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 10:23:33 »


4 - Tidigare ägare har angivet att de använt 1,2 kbm olja men sen eldat mycket ved... i energibesiktningen stod29 400 kWh/år för värme och vatten. 1 januar - 13 mars förbrukade vi ca 1,5 kbm olja. (KALL VINTER) - Vi diskuterade tillsammans med offertgivarna och kom fram till att räkna på 3 kbm olja.
FRÅGA ??? I offerten står "Oljeförbrukning (70%) 3 kbm" sen nettoenergibehov 21 000 kWh/år , är detta för att man räknar med att inte behöva täcka hela behovet?????

5 - Data från offerten

Offerten                        
Oljeförbrukning (70%)      3   kbm olja / år      Varför 70%???      
nettoenergibehov         21 000   kwh/år            


Det är husets värmebehov som var feluppskattat. Energibesiktningens 29400 är kanske lite högt men ligger sanningen närmare än 3 m3 olja. Jag tittade på mina värden. Jan - halva mars bör min pump ha levererat runt 9900 kWh värme. Det är lite mer 40 % av en normalsårsproduktion. Med samma %-sats och om det gick åt 1,5 m3 olja betyder det 11 - 12 tusen kWh vilket skulle ge ett värmebehov i storleksordningen 27000 kWh/år. Det blev samma fel som när jag köpte värmepump men i lite större skala.

70 % är årsverkningsgraden för oljepannan. Gissar man för lågt värde drar huset mer värme än vad man tror och då blir pumpen klen.

Nu var inte det felet utan oljeförbrukningen för ett helt år skulle nog ha varit 3,5-3,8 m3 i stället för 3 m3. Effektbehovet är ca 9 kw i stället för 6,8 vilket betyder att effekttäckningen är runt 55 % i stället för 75 %. Offertens uppskattning av tillsatselen blir därför rena skämtet.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 01 december 2010, 09:02:26 »

Vilken temperatur på framledningen kräver huset nu när det är kallt? Jag tycker att beräknad framledning ligger väl högt.
Du ska försöka nå ned till lägsta möjliga framledning utan att det blir kallare inne. Det är bättre att pumpen går dygnet runt med tex 45 ºC framledning stöttad med 2KW vid behov, än två ggr i timmen med 55 ºC och 6KW tillsats.

Driftprioritering vv/värme kan du ha på tex 20/20. Efter en avslutad värmeprod slår den alltid över och toppar upp varmvattnet.

Det ser ut som om du har för liten skillnad på framledning/retur. Kanske blir annorlunda när tillsatsen tillkommer. Men ca 7 ºC är lämpligt när pumpen gör värme. Hastigheten ska minskas något.

Du har lite för stor skillnad mellan kb in/ut. Har du senaste programvaran i pumpen kan detta ställas i menyn. Annars får man öppna på framsidan och ställa på kb-pumpen. Hastigheten ska ökas något. Man brukar försöka få till 3 ºC skillnad vid värmeprod.
Skrivet av: El_Sueco
« skrivet: 30 november 2010, 23:09:03 »

Efterfrågade data och test

   -5   21:00   5   10   15   20   25   30   35   40   45   50   55   22:00
Utetemperatur   -14,2   -14,3   -14,3   -14,4   -14,5   -14,5   -14,6   -14,6   -14,7   -14,8   -14,9   -14,9   -14,9   -15
                                          
Innetempteratur   20,4   20,4   20,5   20,5   20,5   20,5   20,5   20,4   20,4   20,4   20,4   20,3   20,3   20,3
Framledningstemp.   45,6   37   40,9   41,3   41,1   40,6   40,2   40   39,7   39,5   39,3   39,2   39   38,8
                                          
Returtemp.   39,4   36,7   37,4   37,6   37,3   36,6   36,3   36,1   35,8   35,8   35,5   35,4   35,2   35
                                          
Beräkn framl.   57,9   58   58   57,4   57,6   57,6   57,6   57,8   57,9   58,1   58,2   58,5   58,5   58,6
                                          
Köldb IN   1,3   2,2   1,6   1,7   1,7   1,6   1,6   1,4   1,4   1,4   1,4   1,4   1,3   1,3
                                          
Köldb UT   -2,8   3,8   -2,9   -2,7   -2,8   -2,8   -2,8   -3,1   -3,1   -3,1   -3,2   -3,2   -3,2   -3,2
                                          
Gradminut   -830      -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429   -429
                                          
                                          
Inställd på enbart värme till radiatorer (ej varmvatten)                                          
Värmepannan hade gått i 30 minuter innan start av testet, även då på värme till radiatorer med 6 kw tillsats                                          
Testet genomfördes under 1h utan eltillskott                                          
Kurva 9 med egen punktförskjutning vid 0 grader C på +2 grader C                                          
Eltillsats är normalt inställd på att gå igång vid -430 GM (fabrik 400) med 2 kW, sedan 4 kW vid 530 och 6 kW vid 630                                          
Vattenvärmning har tidigare skett i perioder av 15 minuter och uppvärming av radiatorer i 30 min (fabriksinst 20/20)                                          
Vattenvärmning är schemalagd till ekonomiläge 22:00 - 05:00, övrig tid normalläge för vattenvärme.                                          
                                          
Antal starter      3498   st.                                 
Drifttid      2415   h                                 
Varav varmvatten      411   h                                 
Tillskott      326   tidsenheter (6 kw)                                 
Efter installationen var tillskottet på 152,4 så det får väl räknas bor. Det innebär att jag under den kallare delen av detta år förbrukat ca 174 tidsenheter gånger 6 kw = 1044 kWh på eltillskott REDAN! (jmf med offerten tidigare inlägg på ca 110....)

Nu på morgonen efter testet är det -17 grader ute och inne enbart 18 grader inne. Känns uppenbart att min VP inte klarar av att värma mitt hus - suck!
Skrivet av: El_Sueco
« skrivet: 30 november 2010, 23:02:59 »

Hej igen, tack för era förtydligande frågor, ska försöka svara

1 - Det är en 1145 - 6a som jag har med en separat Varmvattenberedare på 200 l.
2 - Jag bor i Örebro
3 - installatörerna som lämnade offert (3 st) var här och gick igenom huset noggrannt, dock gjorde de inga fysiska tester på radiatorsystemet.
4 - Tidigare ägare har angivet att de använt 1,2 kbm olja men sen eldat mycket ved... i energibesiktningen stod29 400 kWh/år för värme och vatten. 1 januar - 13 mars förbrukade vi ca 1,5 kbm olja. (KALL VINTER) - Vi diskuterade tillsammans med offertgivarna och kom fram till att räkna på 3 kbm olja.
FRÅGA ??? I offerten står "Oljeförbrukning (70%) 3 kbm" sen nettoenergibehov 21 000 kWh/år , är detta för att man räknar med att inte behöva täcka hela behovet?????

5 - Data från offerten

Offerten                        
Oljeförbrukning (70%)      3   kbm olja / år      Varför 70%???      
nettoenergibehov         21 000   kwh/år            
varmvatten         5000   varmvatten            
effektbehov         6,8   kw             
årsmedelel         6,6   grader C            
DUT         -18   grader C            
inomhustemp         20   grader C            
framledning vid DUT      55               
retur vid DUT         45               
                        
Energiförbrukning med nibe värmepump                        
Avgiven energi         20889   kWh/år            
Drivengergi VP         5257   kWh/år            
Tillsatsenergi, netto      105   kWh/år            
Tillsatsenergi El, 95%      111   kWh/år            
Rek. Tillsatseffekt, netto      1,7   kW             
Energiförbrukning el brutto      5368   kWh/år            
Besparing VP         15638   kWh/år            
Energitäckningsgrad      9 9   %            
Effekttäckningsgrad      75   %   med en 8:a skulle denna vara 99%         
Årsvärmefaktor VP         4               
Årsvärmefaktor Tot         3,9               
Kondensering         flytande               

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 november 2010, 17:42:05 »

Skaffa ett usb minne att plugga i pumpen så kan du logga temperaturerna och köp programmet nibe wiever i webshopen så slipper du bo vid pumpen Thumbsup
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 november 2010, 14:54:58 »

Bortsett från vintern 2009/2010 var det ett antal varma vintrar tidigare. Var det oljeförbrukningen för de som användes som underlag blev det för lågt värmebehov jämfört med ett normalår. Om sedan en del av oljepannans värmeförluster kom huset tillgodo kan det ha blivit ytterligare fel.

Det står inte var huset ligger men tillsatsel redan vid noll grader tycker jag är fel även i Skåne.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2010, 13:23:34 »

Om tidigare förbrukning var mer än 3 kubik olja så är nog en 6 :a lite klen.  :'(
Men som sagt, har du kvar din gamla kalkyl?
Om din förbrukning avviker mycket från den kalkylen säger att du ska ha så kanske det går att reklamera.
Men förutsättningen är att du angav rätt förbrukning av olja till installatören?

Angående radiatorer, kolla speciellt upp den nya i pannrummet och stryp in denna.
För övrigt så ha det så kallt som möjligt i källaren, gamla källare kan dra mycket energi.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 29 november 2010, 09:53:10 »

Lite frågor att svara på som gör det lättare att svara adekvat:

• Var bor du?
• Ingick det/gjorde installatören någon kontroll av radiatorsystemets funktion/balans i samband med installationen?
• I din offert stod det antagligen uträknade värden på effekttäckningsgrad och energitäckningsgrad. Vad var de värdena?
• Prova att stänga av tillsatsen, alltså låt bara värmepumpen jobba, och följ sen vad som händer med temperaturerna när kompressorn gått en stund mot radiatorsystemet. Anteckna utetemperatur, framledningstemperatur, returledningstemperatur, köldbärare in/ut, integralvärde var 5 minut under någon timmes gång. Om kompressorn stannar så anteckna varför.
• Kolla så att ALLA radiatorer är varma upptill och svalare nertill när pumpen gått en stund. Tempskillnaden ska vara mellan 6-10 grader. Känn med handen eller shoppa en IR-termometer på Clas Ohlson.

Återkom med svar på dessa så är det lättare att veta om något är tokigt. Spontant låter det som att du har mycket tillskott. Sen låter det också som att du har ställt in kort tid för varmvattenproduktion, men jag kan å andra sidan inte Nibes fabriksinställningar. Vanligen brukar vv-produktionen vara prioriterad, och det är nog bra att låta den köra varmvatten en längre stund när du väl är igång med det, så att den blir klar med varmvattnet och sen kan gå kontinuerligt mot huset. Min Thermia 8 är inställd på 40 minuter varmvatten och 20 minuter husvärme.
Skrivet av: El_Sueco
« skrivet: 29 november 2010, 08:48:37 »

Hej

Installerade min Nibe 1145 - 6 i våras 2010.

Först fick vi en elpatron som inte fungerade så det var riktigt kallt, men när Nibe bytt ut den har anläggningen fungerat bra under våren, sommaren hösten.

För 2 månader sedan kom första felmedelandet - "att pumpen inte klarar av att göra periodisk höjning på varmvattnet" - detta felmedelande har återkommit 3-4 gånger sedan dess och jag har kontaktat installatören som ska komma och kolla. Hans svar var att programvaran behöver uppdateras....

När utetemperaturen gick ned mot 0 (+2 - -1) började min vp använda 2 kw elpatron, sen har det fram till idag använts elpatrontillägg av och till 2,4,6 kw.

De senaste 3 dagarna har det varit -10 grader ute, idag -14 och varje gång jag har varit och tittat på pumpen har elpatron 6 kw varit igång , förutom när den värmer vatten.

Jag har ställt in så att den värmer vatten i 15 minuter och huset i 30. När vi köpte VP tog vi in offert från flera och alla rekomenderade en "6:a" till vårat hus?
Är nu djupt orolig att vi valt fel pump? Kan man då reklamera detta?
Tillskottstiden är uppe i 270 tidsenheter (efter installationen stod den på ca 160) så den har använt ca 110 tidsenheter (gissar 110 * kw = 660 kwh tillskottsel sen i maj)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!