Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥got logg-system man kan koppla till sin värmepump?  (läst 12222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bykov

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Var kan man köpa ett sådant och hur mycket kostar det?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:36:30 av Rickard »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Det finns en firma som heter husdata som utvecklade statlink som man koppar in på CAN-bussen. Statlink köptes upp av IVt och säljs nu med konceptet ivt@home, http://www.ivtathome.se/pages/startPage.asp

Detta koncept kräver enligt vad jag vet en Internetuppkoppling då man kikar på mätvärden och diagram på deras hemsida. Startkostnaden är tydligen 5 000kr?

Statlink är en Windows-programvara som man kan kolla värden lokalt, eller så kan man välja att köpa ett abonnemang och kolla via webben på husdatas hemsida. Statlink säljs inte längre eftersom det är sålt till IVT.

Tydligen har IVT på senare modeller krypterat CAN-bussen, så att återanvända Statlink på nya IVT-produkter skall inte längre vara möjligt.

Själv använder jag Statlink och har hackat ihop lite php-kod för att presentera det på min hemsida.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
På vilket sätt är CAN-bussen krypterad? Jag läser av den utan problem... Dock finns det ingen dokumentation, så man får pyssla med lite raketforskning ibland.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag vet inga detaljer om krypteringen, dvs var en IVT-installatör som nämnde det för mig. Frågan är vilka modeller och från vilken tidpunkt i så fall.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Inget verkar vara oläsbart på min nya pump iallafall... Däremot är det inte så lätt att tyda all information..
Självklart säger installatören att det inte gÃ¥r, annars fÃ¥r han ju inte sälja en ny IVT@home  Thumbsup
Av samma anledning vill sÃ¥ klar inte Bosch/IVT lämna ut nÃ¥n dokumentation och för att röra till allt sÃ¥ har man inte nÃ¥n egen standardiserad parameterlista, utan samma givare kan ha olika CID pÃ¥ olika pumpmodeller  huvuddunk
Nibe skall ha cred för att dom har släppt dokumentation för sitt ModBus-protokoll...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kjmb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej
Om man inte vill köpa IVT system vad behövs då. Finns det några kopplingar att köpa för att koppla CAN-bussen till en USB, eller kan någon beskriva vad som behövs. Sedan finns det väl en drös program för att läsa rådatan.
Husägare som fick en Bosch C160 på köpet, men den krånglar...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hej
Om man inte vill köpa IVT system vad behövs då. Finns det några kopplingar att köpa för att koppla CAN-bussen till en USB, eller kan någon beskriva vad som behövs. Sedan finns det väl en drös program för att läsa rådatan.

Jag använder en Canbus-adapter från lawicel och ett egenutvecklat program.
Att läsa rådatat är inga större problem. Problemet är att tolka det helt odokumenterade datat.
Tyvärr finns ingen drös med program som förstår sig på Bosch/IVT värmepumpar...
« Senast ändrad: 25 december 2010, 22:51:13 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kjmb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tackar för snabbt svar. Är det typ en LAWICEL CANUSB Adapter du har. Såg att de var slut från leverantören men de kommer väl igen. Hur mycket data är det som kommer från CAN-bus? Du sa att det var svårt att tolka vad det är.


Johan
« Senast ändrad: 25 december 2010, 23:35:15 av kjmb »
Husägare som fick en Bosch C160 på köpet, men den krånglar...

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Tänk om vi tillsammans kunde skapa en CAN-logger för IVT/Bosch/etc kombinerad med onewire-logger i exempelv en sådan här burk: http://opensource.idg.se/2.1014/1.150671. Just denna har två USB-portar, en för CAN- och en för onewire-interface.

Open source skulle det vara så man har möjlighet att få den funktion man själv behöver :D

 


IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tänk om vi tillsammans kunde skapa en CAN-logger för IVT/Bosch/etc kombinerad med onewire-logger i exempelv en sådan här burk: http://opensource.idg.se/2.1014/1.150671. Just denna har två USB-portar, en för CAN- och en för onewire-interface.

Open source skulle det vara så man har möjlighet att få den funktion man själv behöver :D

Jag jobbar på det... dock har jag en 'riktig' PC, men den drar bara 10-12W så det svider inte att ha den igång dygnet runt.
Är det nån som vill vara testpilot?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Finns det något logg-system man kan koppla till sin värmepump?
« Svar #11 skrivet: 27 december 2010, 23:13:59 »
Jag är intresserad av vad du kommit fram till
men mest för att jag skulle vilja logga det med INCA eller VAT2000 eftersom jag har tillgÃ¥ng till dessa program  ^-^

MÃ¥ste det vara LAWICEL kort eller tror du det funkar med ett Kvaser kort?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
CID
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 20:22:33 »
Kan detta vara till hjälp gällande CID för IVT/Bosch etc?

201=Framledning T1
202=Ute T2
203=Varmvatten T3
204=Rum T5
205=Hetgas T6
206=Värmebärare Ut T8
207=Värmebärare In T9
208=Kondensor T10
209=Förångare T11
210=Luftintag T12
211=Volymtank in T7 (Har själv lagt in denna)
212=Retur radiatorer T4 (Har själv lagt in denna)

221=Vevhusvärme
222=Fläkt G3
223=Avfrostning ventil
224=Värmekabel
225=Kompressor
226=Systempump G1
227=VB Pump G2
228=Växelventil
229=Shunt Öppna
230=Shunt Stänga
234=EL-Tillskott
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan detta vara till hjälp gällande CID för IVT/Bosch etc?


Tyvärr verkar Bosch ha svårt att standardisera detta internt. Dessa CID'ar läser jag av:

10000010: T1
10004010: T2
10008010: T3
1000C010: T5
10000001: T6
10004001: T8
1000C001: T9
10008001: T10
10010001: T11
10014001: T12
1007C030: eltillskott
08038001: Kompressor
0802C001: Fläkt
08034001: Värmekabel
08030010: Växelventil
08030001: Fyrvägsventil
08028001: Vevhusvärme
08028010: Radpump
0802C010: VB-pump
080D4010: Shunt öppna
080D8010: Shunt stäng
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag antar att det är samma koder för IVT som för Bosch etc eftersom det är samma prylar. Mina koder var hämtade från en konfig-fil i statlink och därmed är det inte sagt att det är de koderna som förekommer på CAN-bussen.

Vilket språk kodar du ditt program i? Hur ofta läser du av bussen? Sniffar du bussen eller pollar du givarna?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!