Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starka knäppningar vid omkoppling frÃ¥n VV-produktion (blandningstank)  (läst 9974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Vi hade ruggiga knäppningar när VP gick från VV-prod till värmeprod, smorde upphängningar lite slarvigt så det blev inte bättre, nu i höstas så gav jag systemet (mig själv) ytterligare en chans och tog isär svepen och smorde med 5-56 och vips, knäpptyst ;D

Prova alltså först med smörj...ordentligt med smörj 8)

Vi har vilotid på VP satt till 60 minuter med tempvariation på ca +/-0,3 grader.

Jag har beställt en acctank, 100 l, den beställdes från början för att bli av med oljudet, nu får jag byta strategi, som t.ex förbättra gångtider mm,
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Beställde en Nibe UKV 100 för att få bukt med knäppningarna i golvvärmesystemet. Inte någon ide att försöka med 5-56 där ;D Fördelarna med längre gångtider m.m. för väl bli bonus.
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
OK! ingen 5-56, men har du installerat? blev det bättre med knäppningarna? längre gångtider? osv?

Nyfiken då jag har en IVT 100 l tank som skall installeras och vill få lite info vad man kan förvänta sig!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
RLA: Jag är lika nyfiken som du ::) Har precis beställt tanken och kommer väl i bästa falla att montera den i slutet av nästa vecka. Återkommer naturligtvis med kommentarer i detta forum när jag vet mer.

Då jag har ca 100 liter på ordinarie värmesystem borde det ju göra en märkbar skillnad i gångtid, men hur mycket återstår ju att se. Jag hoppas dock mest på att få det KNÄPPTYST om du förstår vad jag menar ;D
« Senast ändrad: 31 oktober 2004, 06:49:46 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Börje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som ny medlem har jag trots idogt läsande och sökande på detta utmärkta forum i ämnet "knäppningar" fortfarande några frågor/funderingar kvar:
*Borde det inte gå att lindra "chocken" när växelventilen skiftar genom att (elektroniskt) lägga in en fördröjning innan den skiftar?
** Alternativt kunde kanske en ventil som "öppnar" gradvis användas?
*** Vad har leverantören (i mitt fall IVT) eventuellt ändrat pÃ¥ de pumpar de levererar idag?  Enligt min installatör har problemen med knäppningar kraftigt ökat i och med de nya "högtemperaturpumparna" som väl kom för ca tvÃ¥ Ã¥r sedan.
IVT Greenline HT C9 inst. Nov 2003

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om man har extern cirkulationspump med bypass skulle man inte kunna låta den innre cirkulationspumpen P2 stanna med kompressorn?

Stannar kompressor och cirkulationspump innan växelventilen skiftar mot radiatorkretsen eller tvärt om?

Hinner den lilla skvätten hett vatten ändå ut i värmesystemet innan cirkulationspumpen stannat?

Är det nån som har koll på det här?

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
P3 går ju "med" kompressorn, har du en extern cirkpump är det ingen vits att köra P2 kontinuerligt den drar ju ström men gör ingen nytta vid pumpstopp.

Men en skvätt gissar jag ändå att det kommer ut.
Kolla med installatören för att va säker att det är ok!
Du sparar några hundra/år.

Meny  5.10   om du nu har Rego 600 Läs deras uttömmande beskrivning av Rego 600 48 sidor om enbart styren  :o :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!