Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge har man garanti pÃ¥ att borrhÃ¥let inte fryser igen + LP/larm  (läst 6865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hypernator

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jag installerade för 5,5 år sedan (September 2002) en värmepumpsanläggning i vårat nyinköpta hus. Jag tog in offerter från flera och fastnade för den som fanns på orten. Han kom med en offert på en nibe 1210- 7 och 130m borrhål. Jag tyckte då med min låga kunskap att det verkade lite men han sa att jag inte behövde varken större pump eller djupare hål. Till slut fick jag i alla fall 10 meter extra.
Villan vi bor i är på ca 200m2 i två plan med öppen planlösning, torpargrund och byggår runt 1910. Jag fick redan första vintern (som var kall) pumpen att ha köldbärartemp IN -2 UT -5 ibland var den även nere på IN -3 UT -6.
Det har hålt sig på dessa låga temperaturer vintertid hela tiden sedan dess.
Trots detta har pumpen fungerat okej. Dom kom 2006 och fyllde på lite vätska och drog åt några muttrar.
Förra veckan fick jag ett LP-larm på pumpen och undrade vad det var. Jag återställde pumpen och såg då till min förskräckelse att diffen nu var IN 1 UT -9 . Alltså 10 graders diff!
När jag sökte på internet hittade jag detta fantastiska forum och började bilda mig en uppfattning vad som hänt.
Jag befarar att slangarna har tryckts ihop av isbildning i borrhålet!
Jag har kört endast KB-pumpen i drift och sett att givarna visat lika. Jag har igår även rengjort smutsfiltret, som knappt var smutsigt alls. Jag har nu höjt KB-pumpen till trean för att inte larmet skall lösa ut och då gick KB upp till IN 1 UT -8
Om det nu är slangarna som tryckt ihop sig, vad har entrepenaden för skyldighet, måste jag borra ett hål till! Vem står för den kostnaden? Om man betalat 100 000 för en anläggning för 5,5 år sedan vill man ju inte lägga ut 50 000 till.
Vad har jag som kund för garantier på borrhålets funktion?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med ett så stort och gammalt hus har du nog haft en rätt hög förbrukning innan värmepumpen?
Storleken på själva pumpen kan iofs vara rätt skaplig, men borran behöver vara djupare ju större energibehov du har.
Dessutom räknar de flesta installatörer med "granit" som bergart, men har du t.ex. kalksten som bergart behöver du dubbelt så djupt borrhål.

Tyvärr tror jag inte att du har några större möjligheter att få någon kompensation för den för klena borran (och den förstörda kollektorn, om det nu beror på ett fruset borrhål) men skulle du kunna bevisa att entreprenören "gissat" på bergarten, och att den gissningen är felaktig så skulle det kunna gå.

Prova kontakta installatören och fråga om de har kvar kalkylen för din anläggning (om du inte själv har kvar den), där brukar framgå vilken bergart de räknat med (eller vilket värmeledningstal de räknat med), hör sedan efter med någon lokal borrare vilken typ av berg-grund som finns där du bor, eller kontakta www.sgu.se dit ditt borrhål skall ha inrapporterats - med info om bergart.
Om de har ditt borrhål registrerat så kan det finnas info om bergarten där, även om det är vanligt att borrhålen varken rapporteras in eller rapporteras med bergarten specificerad, tyvärr.

När du har så mycket som möjligt på fötterna kan du sedan kontakta kommunens komsumentvägledare så kanske de kan hjälpa dig gentemot företaget.
Naturligvis kan det vara bättre att själv först höra med installatören ifråga om de är beredda att kompensera dig på något sätt.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Om du fick med en 6 Ã¥rig försäkring med din vp sÃ¥ täcker denna fel pÃ¥ hela installationen, är lite osäker om de nu förekommande försäkringarna fanns dÃ¥??  Kolla etta om du inte vet.
Annars att du får sån stor diff och att givarna visar rätt så antingen är det som du säger att borrhålet håller på att frysa eller så har du väldigt långt ner till grundvattnet, lite svårare att kontrollera men det brukar inte vara ngt problem nu när det har regnat sen semestern.
Annars när man får en väldigt låg kb temp tyder på att vp går väldigt mkt eller rättare sagt den är lite för liten och frestar borrhålet mer och mer till slut är det en elpanna istället.
Som sagt kontrollera det där med försäkringen så kommer det inte kosta dig ngt att få det ordnat
Mest kyla men lite värme också

Utloggad hypernator

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jag skall kolla upp ev. försäkringar men tror inte jag har någon. Kan det gå på hemförsäkringen då?
Tycker det är helt sjukt att dom offererar en anl. som sedan 5.5 år senare fryser!
Vi har inte tagit ut så mycket energi som det var tänkt eftersom vi eldat i kamin och kakelugn i stort sett alla dagar på vinterhalvåret. Elpannedrift har gått in vid ca -8 och vi har endast haft 355 TS-timmar fördelat på 6 vintrar. Alltså tycker jag dom underdimentionerat hålet kraftigt, eller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är väldigt ovanligt att borror fryser på ett sådant sätt att det skadar kollektorn, för 5.5 år sedan var den dimensionering som gjordes till ditt hus gängse sätt att räkna, så jag tror inte att din anläggning representerar en "ovanligt" klen anläggning - du har helt enkelt haft oturen att din bergrund är så beskaffad att kollektorn skadats. (Om den nu gjort det)

För att en kollektor skall skadas krävs att vattnet i borran fryser på olika djup, med en sektion mitt emellan som inte frysit, berget i detta område måste vara helt sprickfritt och om/när de partier som frusit ovanför och nedanför den "icke frysta sektionen" växer så komprimeras kollektorn i mittensektionen.

Oftast beror detta på att kunden har långt till berget och att det finns ett grundvattenflöde som passerar foderröret och värmer detta på ett begränsat område, borran kan då frysa både ovanför och nedanför, men hålls tinad i den del där grundvattenflödet värmer foderröret.
Senare på säsongen leder det ökande effektuttaget till att även resterande del av foderröret fryser med extremt högt tryck som följd, varvid kollektorn trycks ihop.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har ingen erfarenhet av frysning av hål, men borde inte trycket i så fall öka våldsamt och KB-vätska rinna ut med spritlukt som följd? Kan det vara snål inblandning av köldskyddsmedel så det har börjat bildas issörja i slangen?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, normalt brukar komprimerad kollektor resultera i att nivåkärlet fylls/rinner över. Har du haft några sådana indikationer Hypernator?

Visst kan det vara för lite frysskyddsmedel, men vore det det så borde växlaren frysa till ordentligt när flödet börjar avta.
Det kan också vara cirkpumpen som funkar dåligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hypernator

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nivåkärlet har varit lika hela tiden. Tycker också att det borde stigit en aning.
Jag hade cirk.pumpen på tvåan men har nu då gått på trean eftersom det blev ännu lägre temp på utgående på tvåan.
Än en gång tack för all hjälp. Jag skall ringa till installatören och be dom komma och titta på anl.
NÃ¥gra fler tips om vad det kan vara?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Konstigt att problemet har uppstått i år när vintern har varit varm. 355 tillsatstimmar à 6 kW på 6 år tyder inte på att värmepumpen är underdimensionerad. Den kan gärna inte ha gått kontinuerligt under några längre perioder och det är när pumpen går kontinuerligt som risken för frysning är störst. Däremot verkar hålet var snålt tilltaget men som Rickard skriver var (kanske fortfarande är) det vanligt att dimensionera för -2 grader in vintertid.

Jag hade väntat mig betydligt fler tillsatstimmar efter första inläggets uppgift om 7 kW pump till ett hus på 200 m2 från 1910, i synnerhet med de låga köldbärartemperaturerna som minskar pumpens effekt. Många av tillsatstimmarna bör ha kommit under vintern 2002/2003 då det var kallt. Även om frysning verkar vara rimligaste förklaringen tycker jag det finns frågetecken.

Tillsatsel vid -8 säger inte så mycket när vi inte vet var i Sverige huset ligger. Det skulle vara intressant att veta det.

Går cirkulationspumpen överhuvudtaget i läge 1? Om den håller på att lägga av är det möjligt att den inte går igång i läge 1. Finns det några tecken på att den så att säga mår illa?

Går det att dra upp slangen ur borrhålet är det enkelt att byta ut den. Man var tvungen att göra det i mitt fall då man hade lyckats åstadkommar veck på slangen. Det tog några timmar för en man. Bör kosta under 10 tusen kr om nu inte installatören tar kostnaden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hypernator

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jag pratade med installatören igår (via telefon) och han sa att det MÅSTE vara cirkulationspumpen. Han skulle beställa en ny, så jag har den nog i slutet på veckan. Jag bor för övrigt i småland och har haft kurva 9 på pumpen och paralell -1 - -2 hela tiden. Eftersom vi eldar mycket i kakelugn och kaminen. Jag skall nog installera en innegivare också.
Ja Roland, vintern 2002/2003 blev de flesta tillsatstimmarna (125 timmar)
Jag får verkligen hoppas att det är cirk.pumpen. Jag återkommer med info om detta. Tack än en gång för all hjälp

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
Hej Hypernator:
Skulle ditt borrhål ha frusit igen skulle det ha klämt ihop slangarna, därav skulle det rinna över i nivåkärlet. Jag tror också på cirk.pumpen som din installatör sa åt dig. Eller att fryspunkten är alldeles för låg, tillföljd utav att förångaren fryser igen,
 Thumbsup
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det inte är cirkpumpen skall du inte betala för den.
Typiskt installatörer...  ???

Hoppas han har rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hypernator

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jaha, Rickard o Roland med fler. Tror ni hade rätt ang. cirk.pumpen.
Min installatör beställde en ny till mig i veckan men innan dess hände detta också:
Jag fick i tisdags ett HP/MS-larm. Efter tittat över allt, var det glassäkringen vid panelen som gått. Jag bytte den och satte på pumpen. Pang så small det direkt när pumpen gick igång. Jag satte då dit en ny och gick till MANuella styrningen via kontrollpanelen och när jag kom till KB-pumpen och satte en etta (1) på displayen så small säkringen. Gissa om jag blev glad då. Skyndade mig då till installatören för att hämta cirk.pumpen. Satte dit den idag och gick till manuell styrning igen. Ingen säkring som rök där inte. Efter att luftat systemet så satte jag värmepumpen på mandomsprovet. -här skulle kollas KB in Och KB r!
Jag satte mig på en stol och stirrade in i panelen samtidigt som jag berättade för frugan att det stod ca 50 000:- på spel för några ynka siffrors missvisande eller rättvisande. Efter att pumpen gått ca 20 min kunde jag avläsa KB in 3 KB r -1. Hålet är nog lite uppvärmt nu eftersom jag kört den som elpanna i några dagar men det var ju inga tecken på -10 ut i alla fall. Jag skall hålla er uppdaterade i framtiden hur det går med min pump. Jag håller i alla fall mina bägge tummar för att det bara var cirk.pumpen.
Den som lever får se.
Än en gång stort tack till er alla och till ett kanonforum!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tack för att du uppskattar forumet, jag gör vad jag kan för att hjälpa de som frågar, men forumets övriga medlemmar gör så mycket mer än vad jag kan göra...
Tillsammans är vi starka och kan hjälpa varann, jag hoppas att detta forum är ett bevis på detta och att vi tillsammans kan få till en effektivare, bättre och mer långsiktig utveckling mot ett samhälle som kräver mindre energi för att fungera.
I vart fall den typen av energi som belastar miljön på ett negativt sätt. (själv är jag energiberoende...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Kul att det löste sig.... :)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!