Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla golv lÃ¥g temperatur Uponor golvvärme + IVT490 vad är felet?  (läst 16558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mät vad du för temperatur ut respektive in på varje slinga. Jag tycker det verkar vara något knas med flödet.
Hej igen!

Så där nu har jag fått låna hem en riktig IR-mätare och försökt mäta slangar och slingor i huset. Det kanske diffar +/- 0,5 grader på IR-displayen och jag har försökt hålla den med samma avstånd etc.
För övrigt har vi testat att vrida ner termostaterna från 35 (max) i vissa rum men det har inte givet särskilt stor effekt, någonstans upplever vi.
Imorse och igår fick jag återigen felmeddelanden på manöverpanelen "Reglercentral 1 tillopp temp låg".

Här kommer alla värden:

Fördelaren
Rör med ställdon 25,0 grader
Rör med strypskruv 23,5 grader

Stora sovrummet
Slang 1 med skruv 24,5 grader
Slang 1 med don 25,0 grader
Uppmätt golvtemp 18,5-19,5 (termostat T-75 visar 22,0/inställt 19,0)

Stora badrummet
Slang 2 med skruv 25,0 grader
Slang 2 med don 25,0 grader
Uppmätt golvtemp 21,5-22,5 (termostat T-75 visar 22,1/inställt 35,0)

Kök/matrum
Slang 3 med skruv 26,0 grader
Slang 3 med don 28,0 grader
Uppmätt golvtemp 22,5-23,5 (termostat T-75 visar 22,5/inställt 25,0)

TV/allrum
Slang 4 med skruv 24,5 grader
Slang 4 med don 25,5 grader
Uppmätt golvtemp 21,5 (termostat T-75 visar 23,3/inställt 25,0)

TV/allrum
Slang 5 med skruv 25,0 grader
Slang 5 med don 26,0 grader
Uppmätt golvtemp 21,5 (termostat T-75 visar 23,3/inställt 25,0)

Kontor
Slang 6 med skruv 25,5 grader
Slang 6 med don 26,0 grader
Uppmätt golvtemp 18,5-19,5 (termostat T-75 visar 21,0/inställt 35,0)

Lilla badrummet
Slang 7 med skruv 27,0 grader
Slang 7 med don 28,0 grader
Uppmätt golvtemp 23,0-24,0 (termostat T-75 visar 24,2/inställt 35,0)

Kök/matrum
Slang 8 med skruv 26,0 grader
Slang 8 med don 28,0 grader
Uppmätt golvtemp 22,5-23,5 (termostat T-75 visar 22,5/inställt 25,0)

Sovrum
Slang 9 med skruv 25,5 grader
Slang 9 med don 27,5 grader
Uppmätt golvtemp 20,0-21,0 (termostat T-75 visar 22,8/inställt 25,0)

Sovrum
Slang 10 med skruv 26,0 grader
Slang 10 med don 27,5 grader
Uppmätt golvtemp 21,0 (termostat T-75 visar 22,6/inställt 25,0)

Groventré/grovkök
Slang 11 med skruv 26,5 grader
Slang 11 med don 28,0 grader
Uppmätt golvtemp 24,0-25,0 (termostat T-75 visar 24,0/inställt 25,0)

IVT värden
GT1 29,1 grader (30,0 grader)
GT2 4,3 grader
GT3:1: 48,1 grader
GT3:2: 52,4 grader
GT3:3: 43,5 grader
GT6: 21,7 grader
IVT inställning 4,0/10,0

Med vänlig hälsning!
« Senast ändrad: 18 december 2016, 22:05:01 av Phiva »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
LÃ¥ter nu om att det blivit lite fart pÃ¥ grejerna.  tummenupp
Fast jag gissar att du mätt direkt på metallen på fördelarna, det brukar inte bli riktigt 100, om man sätter dit en bit svart tejp så blir det bättre med en IR-mätare.
Det brukar gå bättre att mäta på det vita på slangarna, fast har du svart tejp där så blir det lika.

Sen beror en hel del på ytmaterialet på golven, gissar att du har typ laminat i de rum som har kallast golv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!
Då har det gått ett tag sedan sist och det har faktiskt känts som systemen har fungerat OK. Golvvärmen har höjts och legat nära sitt värde på termostaterna efter ingreppen sist. Inga larm från pumpen annat än "tillskott ur GT3:3" några gånger, och att trycket gått ner lite någon gång så då luftade jag bara pumpen.

I förrgår märkte vi dock att det kändes som att det blivit varmare inomhus. Temperaturen ute har pendlat mellan någon grad minus och plus senaste veckan så vi tänkte att det kanske va det som orsakade att det svängde inomhus. Igår kväll var det dock 2-4 grader varmare i samtliga rum än normalt och jämfört med termostaternas inställda temperatur.
Jag kollade därför vår IVT490 som då visade en kraftigt förhöjd framledningstemperatur (något som vi inte haft problem med tidigare då det nästan varit tvärtom - golvvärmen larmat flera ggr för för låg tillopp temp osv).
Igår visade den
GT1 48,5 (30,1)

Idag visar den
GT1 45,7 (29,5)
GT2 0,1
GT3:1 48,7
GT3:2 51,6
GT3:3 45,5
GT6 73,9

GT1 är värdet steg i taket igår trots inga larm, och pumpen verkade strunta i att börvärdet redan nåtts och fortsatte värma. Röret vid/runt cirkulationspumpen (som f ö också är ganska het, inställning III) och shunten (ESBE) var minst sagt hett. GT6 värdet har aldrig varit så högt mig veterligen utan legat runt 20-25 tidigare.
Det verkar som att shuntventilen fastnat i max rött läge så jag drog ut den och ändrade manuellt till blått kallt läge. Då sjunker GT1 till ca 40 grader så fortfarande en diff på ca 10 grader. GT1 har alltid legat inom +/-1 innan. Jag vred shunten lite fram och tillbaka för att se om den kärvade men jag tycker att den verkar OK. Dock rör den inte en fena i autoläget. Jag har nollställt pumpens inställningar och lät shunten vara i autoläget över natten för att se hur det blev men den gick bara ner till ca 45,7 grader. Ändrade även värmekurva till 3,0 från 3,5.

Det var 27 grader på lilla toan imorse.. 23-24 grader i större delen av huset men också 20-21 i något mindre rum.

Är det någon som haft liknande fel eller vet vad det beror på? Är det shunten som är trasig? För så här ska det väl inte vara.
Ska GT6 vara så högt som det är nu och behöver pumpen jobba så hårt nu när det är mildare ute och lägre inställningar (3,0)?
Vad kan jag göra nu (innan jag behöver ringa till IVT/service)?

Stort tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Troligen är det shunten som gett upp.
Men har du en spänningsprovare så kan du mäta om den får styrsignal som den ska?
Det ser ut att vara 230 V styrsignal på denna.
Om shunten inte får nån styrsignal så prova fabriksåterställning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligen är det shunten som gett upp.
Men har du en spänningsprovare så kan du mäta om den får styrsignal som den ska?
Det ser ut att vara 230 V styrsignal på denna.
Om shunten inte får nån styrsignal så prova fabriksåterställning.

Tack Carl för snabbt svar igen!

Jag har ingen mätare här men ska ordna en under dagen. Vart exakt ska jag mäta pÃ¥ shunten?  Sc:,h
FabriksÃ¥terställning pÃ¥ pumpen? Det har jag gjort frÃ¥n menyn igÃ¥r  dontknow
Det är väldigt svårt att höra om shunten "brummar", då pumpen låter så pass mkt. Cirk.pumpen känner man ju att den vibrerar och är varm men shunten verkar ändå ha en superlätt vibb tycker jag som att den ändå är "igång".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan vara svårt att lyssna på shunten, sätt en mejsel emot och mot örat så kanske det går att höra nått?
Shunten är anslutet mot kraftkortet (sitter i mitten i ellådan), tyvärr har jag ingen bra bild, men schemat kanske duger?
Tror kortet sitter på detta hållet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan vara svårt att lyssna på shunten, sätt en mejsel emot och mot örat så kanske det går att höra nått?
Shunten är anslutet mot kraftkortet (sitter i mitten i ellådan), tyvärr har jag ingen bra bild, men schemat kanske duger?
Tror kortet sitter på detta hållet.
Hej igen Carl,

Jag har inte mätt ännu men skall göra det efter jobb idag.
Imorse läste jag av följande temperaturer:

GT1 35,8 (25,2)
GT2 1,5
GT3:1 48,7
GT3:2 39,5
GT3:3 32,9
GT6: 66,4

Detta var efter att ha testat Shunten ett par timmar i automatläge. Shuntmotorn har fortfarande inte rört sig men verkar inte rusa uppåt 50 grader nu, som för någon dag sedan, vilket är konstigt eller? Trodde ett tag när den hade legat länge +/- 1 grad att shunten fungerade igen men sedan en halvtimme har den legat så där som ovan ca 10 grader över bör-värdet.

Bör-värdet 25,2 tyckte jag var lågt men utetempen är ju "mild" ca 2 grader. Jag ändrade från värmekurva 3,1 till värmekurva 3,5 samt kollade värmekurvornas värden (nollställde ju pumpen häromdagen) som visar följande:

Ute 5 kurva 22,4

Pumpen har mest gått på normalläge eller viloläge efter förångaren byttes etc. och tillskott ur/pressotat låg fixades. Men nu idag går den igen på eltillskott 9,0KW? Kompressor läge är vanligast men fattar inte varför den går på elpatronen fullt ut nu?
Ute 0 kurva 31,2
Ute -5 kurva 34,0


Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Godmorgon!

Mätte igÃ¥r tog av den främre luckan pÃ¥ shunten och mätte vid sladdarna och där va 220V-230V  Sc:,h

Shunten verkar alltså fungera. I manuellt läge, men i automat så drar värmen iväg uppåt. Vad kan man göra härnäst?

Mvh,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Byt shuntmotor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Carl, det får bli så!
Servicetekniker kommer i eftermiddag. Återkopplar läget därefter!

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Carl, det får bli så!
Servicetekniker kommer i eftermiddag. Återkopplar läget därefter!
Shunten och säkerhetsventilen bytta, nu ska det fungera som nytt..!  a:gl :-X 8)

Tack och trevlig helg så länge!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!