Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning  (läst 4176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypning
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2010, 20:26:39 »




Det som inte är bra om man har temostatventiler och använder dom, skiner tex solen så stryper ALLA flödet. En vp ska ha högt flöde för att jobba bra

Är det alltså inte bra att göra som jag gjort då, strypt alla 8 element på övervåningen(en del på retur o några på handvred, obs ej termostat) för det innebär väl att jag har sämre flöde där? Men man kan väl inte få ned temp där på nåt annat sätt o samtidigt behålla det som fungerar nere?
Nu när jag strypt är Delta bara ca 5,7-5,9 när jag kör cp på läge 2, om jag sänker till 1 vad händer då? Större Delta blir det väl, men innetempen blir samma som nu,eller ändras även den upp eller ner?
Tack för alla svar  :)
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypning
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2010, 00:18:36 »
Det spelar ingen roll var du stryper, man stryper jo för att flödet ska gå ner och
det ska gå ner var du än stryper.
Delta borde bli högre precis som du sejger om du sänker Cp till 1. Men temperaturen inne
vet jag inte,  den  kanske gÃ¥r lite ner, men om du är hemma sÃ¥ kan du jo rätta till i sÃ¥fall direkt
tillbaka om det inte blir bra.
Detta är bara spekulation av min sida, man vill jo uppmuntra och  hjälpa andra, sÃ¥ lÃ¥ngt
som möjligt, kanske om man säger något fel så rättar dom andra till för hopningsviss.
AngÃ¥ende returen tycker jag precis som Bertil sejger och som jag  ocksÃ¥  sa inlägget
titigare  at man ska till och med kunna stänga helt om man vill.
Och att det går strypa på ventilen också men helst inte med termostat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!