Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 31 januari 2011, 00:40:03 »

Hej,
Skulle vara lite intressant att få reda på vad det verkligen kostar att byta
kompressor,förmodligen finns det någon här som kan lite om det.

Det beror på vad du menar med att "byta kompressor"?
På en någorlunda modern Nibe med "kylmodul" så kostar det 4 arbetstimmar (2 man * 2 h) + restid (kräver inte kyl cert). Men det är bara för jobbet att byta kylmodul. Att byta bara kompressor är dyrare i arbete men billigare i material.
Felsökning kan ju kosta allt från 1 timme och uppåt beroende på fel.
Skrivet av: sinsib
« skrivet: 30 januari 2011, 21:24:20 »

Hej,
Skulle vara lite intressant att få reda på vad det verkligen kostar att byta
kompressor,förmodligen finns det någon här som kan lite om det.
40000 kr är ju ganska mkt pengar, räcker till en bra beg bil. Ett enkelt
kyl/frys skåp kan man köpa för under 3000 kr. Min gissning är att
någon skor sig rejält.
Mvh
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 30 januari 2011, 20:35:50 »

Att salta fakturor lite lätt är väl legio i de flesta branscher. Jag undviker t ex av princip bilverkstäder där man fått ett pris och man sedan skrivit "förbrukningsmateriel" utöver detta i fakturan och inte kan tala om vad det är. Det tyder på en viss kultur.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 30 januari 2011, 19:30:08 »

Elmer. Dom gör fel . är dom ute på plats och tittar och sen lämnar ett pris på byte av en armatur.ja då ska allt ingå om det inte finns friskrivningar galvrör tex på kv. Den tekniken dom andvänder är en kund en gång .Så jobbar ingen seriös entrepenör. Man kan bara hoppas att dom självsaneras. Cocacola
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 30 januari 2011, 19:14:16 »

@cocacola,

Läste faktiskt hela anbuden alla 4 ggr och i dessa stod det endast "byte av köksblandare", "byte av WC-stol" etc.
I 2 av fallen var det ju bara småpengar och inget att bråka om, men det som stör mej är att hur noga man är försöker vara så finns det alltid svar på min fråga som lyder:
Ingick inte detta i offerten? Den säger inget om att det tillkommer ett antal delar?
Det muntliga svar jag fått är "Vissa detaljer ingår aldrig i en offert".
Är väl säkert lite feg när det gäller att riskera en betalningsanmärkning och det vet nog en del installatörer och går på i ullstrumporna och hoppas att kunden inte vågar bråka.

Jag önskar att det i min stad fanns en VVS-installatör som utstrålade pålitlighet.

Synd att ditt verksamhetsområde är Stockholm, annars hade jag anlitat dej.

Blev nog lite avsteg från ämnet, men tycker ändå det kan vara relevant eftersom jag anser mej ha upplevt hur debitering kan gå till av vissa företag i VVS-branschen. Det är säkert inte vanligt förekommande, men jag förstår att det finns dom som gärna skinnar kunder och försäkringsbolag på pengar om det är möjligt.
Dessa företag är väl dom som drar ner ryktet för de som försöker agera seriöst.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 januari 2011, 22:58:50 »

@elmer
Det gäller att läsa anbudet fullt ut Billigast på sista raden brukar inte stämma .dom är bara riktigt duktiga på att skriva .
När vi lämnar pris är det på allt och inkluderar en  färdig fungerande  anläggning  :)
 Det ska gälla allt med ett fast pris , annars ska det stå ,Installtions matrial tilkommer och redovisas specificerat .
cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2011, 22:40:03 »

Förvisso.
Men när VVS-installatören lämnar det till inkasso har man färre alternativ.

Får man en felaktig faktura ska man bestrida den står på konsumentverket hur man gör.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 29 januari 2011, 22:30:42 »

Förvisso.
Men när VVS-installatören lämnar det till inkasso har man färre alternativ.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 januari 2011, 17:32:18 »

Nu får jag nog på skallen >:D

VVS-branschen (enligt min erfarenhet) är inte helt enkel att ha att göra med.
Ber man pris på installation av:

  • Köksblandare
    Priset jag får inkluderar borttagning av gamla blandaren.
    Installation av nya blandaren.
    Tillkommer ett par klämringskopplingar.
  • Toalettstol
    Priset jag får inkluderar borttagning av gamla toastolen.
    Montage av den nya toastolen.
    Tillkommer klämringskoppling samt flexslang.
  • Installation av värmepump
    Får pris för installation av värmepump.
    Tillkommer ett antal presskopplingar, klämringskopplingar för att ansluta VP till varm- o kallvatten samt radiatorer.
  • Installation av frikyla
    Priset jag får skall vara för en fungerande frikyla.
    Tillkommer gör ändock 35 meter kopparör, rörisolering, presskopplingar, nipplar, muffar samt elinstallation av fläktkonvektor och cirkulationspump.

Vad jag vill ha fram är jag aldrig upplevt detta fenomen inom andra yrkeskategorier. Alltså att lämna offert på ett arbete som jag tror är komplett installation, men där det alltid tillkommer en massa detaljer innan det är färdigt. Offerterna omnämner heller aldrig att installationen gäller en nästan komplett installation.

Är enkelt betala det som står i offerten resten får rörmokaren bjuda på.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 28 januari 2011, 12:16:51 »

Nu får jag nog på skallen >:D

VVS-branschen (enligt min erfarenhet) är inte helt enkel att ha att göra med.
Ber man pris på installation av:

  • Köksblandare
    Priset jag får inkluderar borttagning av gamla blandaren.
    Installation av nya blandaren.
    Tillkommer ett par klämringskopplingar.
  • Toalettstol
    Priset jag får inkluderar borttagning av gamla toastolen.
    Montage av den nya toastolen.
    Tillkommer klämringskoppling samt flexslang.
  • Installation av värmepump
    Får pris för installation av värmepump.
    Tillkommer ett antal presskopplingar, klämringskopplingar för att ansluta VP till varm- o kallvatten samt radiatorer.
  • Installation av frikyla
    Priset jag får skall vara för en fungerande frikyla.
    Tillkommer gör ändock 35 meter kopparör, rörisolering, presskopplingar, nipplar, muffar samt elinstallation av fläktkonvektor och cirkulationspump.

Vad jag vill ha fram är jag aldrig upplevt detta fenomen inom andra yrkeskategorier. Alltså att lämna offert på ett arbete som jag tror är komplett installation, men där det alltid tillkommer en massa detaljer innan det är färdigt. Offerterna omnämner heller aldrig att installationen gäller en nästan komplett installation.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 28 januari 2011, 00:49:49 »

Man kan ju tycka att försäkringsbolagens skadereglerare borde reagera. Har dom ingen koll alls på vad reservdelarna kostar eller är det så att reparatören skriver upp en massa delar som inte används? För inte kan väl försäkringsbolagen acceptera att det tar 40h att felsöka och sedan byta kompressormodul på en Nibe.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 januari 2011, 22:53:10 »

De passar väl på att hugga upp sig när de vet att försäkringsbolagen betalar..............Inte konstigt att folksam tycker som dom gör
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2011, 22:41:49 »

Har en bekant som hade kompressor ras på en 1115 10 kw 5år gammal och  20000 timmar, gick också på runt 40000 för kompressorbyte den också. Det skiljde inte mycket mot vad en ny vp kostade

Man kan ju fråga sig hur summorna på den fakturan fördelade sig.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 januari 2011, 22:05:19 »

Har en bekant som hade kompressor ras på en 1115 10 kw 5år gammal och  20000 timmar, gick också på runt 40000 för kompressorbyte den också. Det skiljde inte mycket mot vad en ny vp kostade
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2011, 21:24:15 »

Tyvärr blev vi tvungna att köpa en ny kompressor. Känns inte bra. Gick på ca 38 000 med jobbet. Tror att den egentligen har varit felkopplad hela tiden.

Vilken storlek på VP var det?  I mina ögon låter 38kkr mycket, vi bytte själva för ett år sedan och det gick på runt 25kkr inkl. allt. Kommer jag ihåg rätt så kostade kompressormodulen då 16kkr (8,5kW). Nu tog iofs vår villaförsäkring det mesta och trygghetsförsäkringen resten.

Vad är det som får dig att tro att den varit felkopplad?
Skrivet av: Renée
« skrivet: 27 januari 2011, 21:12:36 »

Tyvärr blev vi tvungna att köpa en ny kompressor. Känns inte bra. Gick på ca 38 000 med jobbet. Tror att den egentligen har varit felkopplad hela tiden.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 januari 2011, 21:05:58 »

Jag hoppas inte det, min har gått i 7 år nu, peppar, peppar....  :-X

Men om inställningarna inte varit så bra så slits den ju fortare, ta en titt på forumet när du ska trimma in din nya.

Blir det ny kompressorn eller helt ny VP?
Skrivet av: Renée
« skrivet: 27 januari 2011, 20:57:18 »

Är det ett vanligt problem för Nibe att kompressorer går sönder efter sju år eller kan det bero på något särskilt? javascript:void(0);

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!