Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftljudsabsorbenter  (läst 2235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobbanF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Luftljudsabsorbenter
« skrivet: 15 februari 2010, 09:41:10 »
Hej,

Nu är paniken nära! Vi har sedan ett år tillbaka en ny ovän i källaren....en Nibe Fighter 1235. Pumpen i sig är väldigt effektiv, tyvärr går den igång som värsta helikoptern och ger ett oljud som fortplantar sig i hela huset. Vi har haft installatören och Nibe på besök, vilka båda konstaterat att det inte rör sig om något stomljud eller vibrationer som fortplantar sig i rörsystemet, men för att vara på säkra sidan har vi bytt in- utgående rör mot flexslang.

Installatör och Nibe verkar vara rörande överrens om att felet består i rummets akustik och att vi har en mängd rörgenomföringar som går igenom hela huset. Vidare är pumpen placerad i samma pannrum som vår kära oljebrännare en gång var placerad i, varför murstocken och rökkanalen även ligger som ett lätt tillgängligt byte för detta okristliga burrande.

Rådet jag fått är att skumma (fogskum) samtliga rörgenomföringar typ. VP-rör, avloppsstam etc. och att sätta luftljudsabsorbenter i tak och väggar (i det hörn pumpen är placerad mot). Men var hittar jag dessa absorbenter som konsumentprodukt? Är det någon som har erfarenhet av denna tråd och kan vara precis i hur jag ska tänka/ göra?

Ps. fick även höra att Nibe kommit ut med en ny produkt, Fighter 1245, som skall vara helt ljudlös..........konstigt att man produktutvecklar något sådant när man hävdar att man har en produkt som inte låter "-särskilt mycket". Ds.

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2010, 12:46:10 »
De bästa grejorna är gratis, samla ihop en hoper äggkartonger och klä väggarna. Men ljudet kan spridas via golven också, Rickard har grejor mot det.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=62
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jan Ohlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2010, 21:29:29 »
Du ska absolut täta rörgenomföringar och springor ut från pannrummet först, om det finns sådana. Glöm inte eventuella springor mellan tak och vågg, täta med latexfog om det glipar. Absorbenter i rummet gör inte så stor skillnad om det är dovt surr vi talar om, Det viktigaste för ljudisolationen är att väggar och tak har ordentlig massa (är tunga) och att rummet är tätt. Att klä tak eller väggar med tre lager gips ger betydligt mer isolation än en porös ljudabsorbent. Det är den minst tunga begränsningsytan som läcker mest ljud.

Men att klä ytorna i ett gammalt pannrum med flera lager gips är knappast görligt, med tanke på alla rör. Om du ändå vill pröva med en porös absorbent så kan du använda vilken glasfiber- eller minerallullskiva som helst. Sätt vertikala träreglar c/c 600 på väggen och kläm dit skivorna emellan. 95 mm är bättre än 45 eller 70 mm tjock skiva, om du har plats. Sedan kan du klamra fast glasfiberväv ovanpå för att binda fibrerna och få en lite snyggare yta. Måla inte, då minskar absorbtionen.

Äggkartonger kan du glömma, det slutade man använda på 60-talet. Och hur smart är det att sätta brännbart material på väggen i ett pannrum?

Ljudledning och resonans är andra tänkbara problem. Känn på ytorna intill värmepumpen om de vibrerar. Om golvet sätts i vibration så finns det elastiska vibrationsdämpande fötter, avsedda för att dämpa vibrationer från maskiner, att köpa. De är dimensionerade för viss vikt, så man väljer lämplig typ förpumpens vikt.
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 21:34:09 av Jan Ohlsson »

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2010, 22:34:16 »
Ps. fick även höra att Nibe kommit ut med en ny produkt, Fighter 1245, som skall vara helt ljudlös...

1245 är allt annat än ljudlös. De stendöva stolpskott som tycker den låter lika mycket som ett kylskåp bör omgående se över sina hörselorgan eller kanske byta ut sina vitvaror.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2010, 23:23:59 »
Ps. fick även höra att Nibe kommit ut med en ny produkt, Fighter 1245, som skall vara helt ljudlös...

1245 är allt annat än ljudlös. De stendöva stolpskott som tycker den låter lika mycket som ett kylskåp bör omgående se över sina hörselorgan eller kanske byta ut sina vitvaror.

Undertecknad är dÃ¥ alltsÃ¥ ett stolpskott med fullgod hörsel med vitvaror frÃ¥n 2005 eftersom jag liknat ljudet min 1145 vid ett kylskÃ¥p? Jag ser det positivt för och tackar ödmjukast för komplimangen, för jag har blivit kallad betydligt värre saker.  ;)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 15:06:26 »
Ljudet kan också sprida sig som stomljud via källargolvet.
Frågan är om VP är riktigt frisk? Ska väl inte låta så väldigt mycket.
Annars skulle jag fundera på att i första hand försöka skärma av VP med absorbenter. Det är oftast lättast och effektivast att skärma så nära ljudkällan som möjligt. Gör någon typ av låda i tungt material tex gipsskivor och klä dem på insidan med tex motorrumsisolering till motorbåtar eller blymattor eller motsvarande till bilar. Bara en skärm framför kan också göra underverk. Ljud gillar 90-gradershörn i rum där det kan reflekteras fint. Därför är det bra att ha mycket olika vinklar i rummet. Alla har väl varit i ett omöblerat rum och hört hur det ekar. Sätt dit en soffa och häng upp några gardiner och akustiken blir helt annorlunda.

Jag har själv en Nibe 1110 som jag hör ett svagt surrande ifrÃ¥n upp i köket. Jag tycker om att höra när den jobbar sÃ¥ flitigt där nere. Den mentala inställningen är viktig  :)
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 15:14:54 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftljudsabsorbenter
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 16:29:34 »
Frågan är om VP är riktigt frisk? Ska väl inte låta så väldigt mycket.

Jag funderar också på samma sak, min gamla VP står vägg i vägg med sovrummet, men det är inget som stör nattsömnen. Går man in till den så låter den väl lite högre är frysboxen utanför men det är marginellt.

Det som kan låta illa är om man drar på nån av cirkpumparna för fullt, jag misstänker att det blir kavitation, det låter i alla fall rätt illa. Mina cirkpumpar kan jag dock köra på lägsta fart och då hörs de kappt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!