Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera till vattenburet i äldre hus  (läst 2425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ARPA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertera till vattenburet i äldre hus
« skrivet: 14 februari 2016, 15:43:02 »
Hej, har surfat runt en del på forumet och förstått att här finns mycket kunskap. Jag testar och postar en fråga och ser ifall någon vänlig själ har några åsikter.

Jag har min mormors föräldrahem som fritidshus. Det ligger i västra Värmland och är byggt 1924 i liggande timmer. 1.5-plan med förhöjt väggliv. Ungefär 12×8 meter i bottenplan. 2.70 i takhöjd nere och 2.50 uppe. Hela baletten står på en torpargrund.
Tilläggsisolerat 1985 med 45 mm Gullfiber utvändigt samt förhydningspapp som vindskydd.
På sommaren kan man använda alla rum utan problem. På höst, vinter och vår används mest köket och kammaren. Där blir det lätt varmt och behagligt. Finns en gammal järnspis i köket som är väldigt effektiv.
Under eldningssäsongen är det alltid på elradiatorer i bad och kök/kammare. Det är enda ställena som det finns vatten. Resten av huset är kallställt och vissa sovrum uppe värms upp efter behov, när nån är där. Det kan vara helg, jul, påsk, älgjakt eller annat tillfälle. De ouppmärksam utrymmena blir ju tyvärr både kalla och fuktiga. Inte så att det möglar eller att möbler tar skada eller att färg flagar. Har aldrig hänt. Huset står väldigt torrt, så som de ställde hus förr.
självdrag och originalfönster i princip i alla rum.

Jag har tre alternativ:
1. Fortsätta på samma vis.
2. Skaffa en luft/luft och montera i farstun.
3. Gräva ner markvärme och dra in radiatorer (på första våning)

Det är alternativ tre som jag vill ha input på. De två övriga kan jag hantera själv.
Min rörmokare jobbar med Thermia (ligger ju i grannkommunen, så det fattar jag varför).
Huset är en skogsfastighet med skog och lite åkermark i direkt anslutning till huset. Sköts som slåtteräng idag.
Min grundtanke är att ha värme runt 10-12°C när ingen är där och sen kunna öka enkelt då huset har besökare. Fönster vill jag inte byta för de är vackra. Ventilation sköts idag via eldning och husets pipor. Det funkar helt ok.
Hur styr man lämpligtvis värmesystemet så att man kan elda i lokaleldstäder utan att det blir för struligt?
Jag söker snarare ett robust system än ett raffinerat. Är det vettigt att ha glykol i systemet ifall strul skulle uppstå och frost inträffar?
Jag bor i Gbg.

Tack på förhand.

Utloggad ARPA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2016, 15:46:12 »
Foto för att underlätta tolkningen av min lilla skiss :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2016, 00:26:44 »
vattenburen värme........kostar kanske mer än värdeökningen på ett hus i Värmland....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2016, 02:43:59 »
Nu vet jag inte hur ofta du är i ditt fritidhus men eftersom den investeringen är svårt för vissa att räkna hem i sitt permanenta boende så har jag svårt att se nån som helst ekonomisk aspekt som är lönsam. Dock om pengar inte är en bristvara så kan det ju vara skönare med stabil värmekälla.

Jag hade kört på på alternativ 1-2.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad ARPA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2016, 17:33:46 »
Hehe, jo det kan knappast vara pengar som går att få tillbaka vid en försäljning. I länet finns väl hur mkt som helst till salu.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2016, 18:10:06 »
Jag gissade det.

Direktel och vedeldning är inte att förakta.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2016, 15:20:46 »
Min erfarenhet av lågtempsystem och kassa original fönster är dåligt. Mycket kallras och dålig komfort. Luft luft/ved/enstaka elraddar är mest komfort och ekonomi i sånna hus
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad ARPA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2016, 15:32:09 »
Det var en intressant input angående fönster med mkt dåligt U-värde i kombination med radiatorer med låg temp. Hade inte sprungit på den åsikten innan. Tack.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2016, 21:17:55 »
Andra får väl lämna sin åsikt i fönsterfrågan om du fortfarande överväger. Går förvisso att bättra på orginalfönster med isoglas osv. Men det kan iallafall vara något att ha med i beräkningen
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera till vattenburet i äldre hus
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2016, 15:44:18 »
en eller två wifistyrda luftvärmepumpar tror jag nog är mest ekonomiskt i det där fallet.
Det kan ta rätt länge att värma upp ett hus om du sätter in en liten jordvärmepump, och dessutom blir det som du är lite orolig för ofta ett bekymmer med funktionen om man nödvändigt vill elda med ved för mysfaktorn.
Då fungerar luft/luft-värmepumpar mycket bättre i kombination med vedeldning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!