Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad 1230  (läst 2508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad 1230
« skrivet: 11 oktober 2006, 20:30:15 »
Igår drog jag igång min Nibe 1230/8 och den rullade igång så snällt och fint. Inga överraskningar, läckage eller annat otyg.

Hur som helst, nu behöver jag trimma in den och skulle behöva några handfasta råd på vägen.
Besparingen är än så länge högst marginell och den behöver bli bättre. (Å andra sidan har vi ganska varmt och mysigt.)

1. Gradminuter....... Jag läser på olika ställen om gradminuter hit och dit. Vad är det och vad händer när man ställer den på olika sätt? Vad är det som skiljer -50 mot -200?

2. Man ska sträva efter att få så få starter som möjligt. Hur uppnås det? Eftersom det är on/off-teknik så går kompressorn järnet i någon minut tills radiatorvattnet uppnår en viss temp. Helst skulle jag vilja att den går med typ 25% effekt under längre tid, men det är ju inte möjligt. Som det är just nu ett dygn efter igångkörning så ligger jag på i runda slängar drygt 50 starter, vilket känns ganska mycket.

KB-diffen ligger på drygt 4 grader. Det är OK, eller?

Det är inte speciellt kallt ute. Första dygnet har det varit ca 13 grader. Spelar det mycket roll eftersom framledningstempen blir ganska låg?

Tack på förhand för alla råd.

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2006, 20:47:11 »
-50 då startar den (onödigt) ofta.
-200 då riskerar man tempdiff eftersom stopptiden blir lång...

Det besvarar väl även 2.
Men med tillägg att det finns några andra parametrar som kan stoppa pumpen i förtid... osså tidsfördröjning innan nästa start tillåts
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2006, 21:29:38 »
Aha... Då fattar jag bättre.

Mitt lilla dilemma, vilket närmast kan sägas vara i moment 22-klass är att radiatorerna i bottevåningen - där värmebehovet är som störst - sitter längst ut på de båda slingorna i huset och när vattnet väl har hunnit dit så har det naturligtvis svalnat.
Iofs sitter det termostatventiler på raddarna i övervåningen så när de stoppar går alltsammans till raddarna i bottenvåningen. Men idealet vore naturligtvis att de var placerade först på slingorna. Tvärr finns det ingen chans - utan att bila upp hela huset - att dra om slingorna så jag får väl försöka leva med detta.

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2006, 21:31:40 »
1. .....  gradminuter hit och dit. Vad är det ....?
Med vald värmekurva och förskjutning ( sid 8 i mont. o skötselanvisn.), meny 2.1/2.2, som utgÃ¥ngspunkt beräknar VP ett börvärde pÃ¥ framledningstemp ( säg 28°). Om dÃ¥ framledningstemp är 25° uppstÃ¥r ett underskott pÃ¥ 3 gradminuter varje minut. Är startvärdet dÃ¥ satt till -60 tar det 20 minuter innan kompressorn startar, eftersom 20x(-3) = -60. Under laddningen är framledningstemp t ex 33° och dÃ¥ betas 33 - 28  = +5 gradminuter av varje kompressorminut, dvs efter 12 minuter stannar kompr eftersom antalet gradminuter dÃ¥ nÃ¥tt upp till värdet noll. Direkt efter laddningen är framledn.temp betydligt över börvärdet och värdet pÃ¥ gradminuterna räknas upp, kanske upp till +30. Det är nu frÃ¥n detta värde som nedräkning sedan börjar ner mot -60.
I verkligheten är inte framledningstemp konstant utan temp stiger eller sjunker och antalet gradminuter som betas av ökar eller minskar för var minut.

Eftersom det är on/off-teknik så går kompressorn järnet i någon minut tills radiatorvattnet uppnår en viss temp. ..... Som det är just nu ett dygn efter igångkörning så ligger jag på i runda slängar drygt 50 starter, vilket känns ganska mycket.

KB-diffen ligger på drygt 4 grader. Det är OK, eller?


Troligen har du väl liten vattenvolym eftersom gångtiden verkar bli liten. Därigenom kommer antalet gradminuter aldrig att nå värdet noll utan det är inställt värde på "maximal avvikelse från beräknad framledningstemp", meny 9.2.2, som kommer att stanna kompressorn i förtid. Radiator/golv-vattnet hinner inte ta upp så mycket energi under en körning utan många upprepade korta körningar behövs för att förse huset med tillräcklig energimängd. Är det för varmt inne kanske en lägre kurva eller en negativ förskjutning kan provas. En liten volymtank kan ev behövas. Avvakta dock först kallare väder och kanske test av annan värmekurva.

KB- diffen är helt OK. (På varma sidan är 7-8° lagom)
« Senast ändrad: 11 oktober 2006, 21:37:41 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2006, 22:09:48 »
Aha... Då fattar jag bättre.

Mitt lilla dilemma, vilket närmast kan sägas vara i moment 22-klass är att radiatorerna i bottevåningen - där värmebehovet är som störst - sitter längst ut på de båda slingorna i huset och när vattnet väl har hunnit dit så har det naturligtvis svalnat.
Iofs sitter det termostatventiler på raddarna i övervåningen så när de stoppar går alltsammans till raddarna i bottenvåningen. Men idealet vore naturligtvis att de var placerade först på slingorna. Tvärr finns det ingen chans - utan att bila upp hela huset - att dra om slingorna så jag får väl försöka leva med detta.

/Mats

Hej Mats,

det har sagts många gånger förr, men här kommer det igen: Ställ alla termostater fullt öppna och använd strypventilen på utgången från radiatorerna för att reglera flödet. På så sätt kan du förhoppningsvis få hyfsat varmt vatten till de radiatorer där du behöver det bäst, och få bra förutsättningar för värmepumpen. Det finns beskrivet närmare på flera platser i forumet. Lycka till!

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2006, 21:41:11 »
Egentligen borde jag väl inte berätta detta.....  :-[
Kranen på returen var stängd.
Inte undra på att det blev taskigt flöde.
Typ.
Det funkar definitivt lite bättre nu och gångtiderna blir åtskilligt bättre.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nyinstallerad 1230
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2006, 18:24:54 »
Ingen fara, även solen har fläckar du vet  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!