Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sveriges sämsta jordväreanläggning?  (läst 12179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« skrivet: 15 januari 2009, 13:56:22 »
Ny på forumet. Har bott i huset ett knappt år och tycker att anläggningen suger svårt. Läser på olika forum om folk som har varmt inne utan tillskott vid -15 -20 utomhus. Jag bor i södra Skåne och elmätaren tickar på som bara f-n.

Jag vet inte riktigt hur jag skall få fart på anläggningen. Jag har hört att jordvärmeanläggningar kan behöva ligga i träda vissa säsonger så att jorden hinner värma upp sig under sommaren. I annat fall blir effekten sämre för varje år som går. I oktober när nätterna närmar sig nollgradigt var köldbäraren ut +1 grad och in +4 grader. Nu i mitten av januari ligger det på -1.3 in och -4.2 ut. Snart fryser KB. På varma sidan har jag en diff på ca 10 grader men returtempen nås i princip aldrig trots att vb-ut inte är över 40 grader. Detta gör att VP aldrig vilar och drar därmed ca 75 kwh varje dygn, om jag tillåter ex 3 kw tillskott så blir det 75 kwh extra vid minusgrader, dvs ca 150 kwh per dygn, dyrt tycker jag. Har läst på bl a byggahusforumet att likande anläggningar som min går mindre än 11 timmar per dygn vid nollgradigt. Det känns som en utopi. Hur fanken bibehålls värmen de andra timmarna, har man en ackumulatortank då. Borde jag ha en sådan.

Har fått förslag på att försöka värma upp kalla sidan men inte riktigt förstått hur. Jag antar att botten snart är nådd och det är återstår ju tre månader med stort värmebehov. Det finns två jordslingor och jag har funderat på hur fördelningen mellan dem är, enligt fysikens lagar går vätskan i den slingan med minst motstånd. Men hur tar jag reda på fördelningen dem emellan. Filterna är tömda. har fått för mig att problemet sitter på kalla sidan.

Som ni förstår har jag många frågor och är något ostrukturerad men det är ju så svårt. Ge mig gärna förslag hur jag skall trimma anläggningen. I vilken ända skall jag börja. I natt lär det bli kallt...
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2009, 14:08:04 »
-1.5 grader på inkommand KB är ingen katastrof, men har du två slingor så kan du mäta inkommande temp på de två slingorna.
Tempen skall vara densamma på båda, om inte stryp flödet på den som är kallare tills temperaturen på de två slingorna (inkommande ledning) är lika.

Ditt problem verkar vara att värmepumpen är för klent dimensionerad, visst skulle den ge liiite mer uteffekt om du hade varmare brine, men inte mer än någon enstaka procent, så det är inte där problemet ligger utan antagligen att värmepumpen helt enkelt är för klen.

Nåt som kan göra rätt stor skillnad i ett dåligt isolerat hus kan vara att byta tätningslister (eller sätta dit om det saknas) i fönster och dörrar, har du kopplade tvåglasfönster, sätt in dammtätningslist mellan bågarna. (När vi gjorde detta märke man faktiskt att det blev varmare inne)
Lite mer isolering på vinden, om det är möjligt kan också minska din förbrukning rätt markant om det är dåligt isolerat. 100 mm är väl inte ovanligt i skåne? Sätt i så fall dit ytterligare minst 200 mm om det går, det tjänar du in rätt snabbt.

Ett annat bra alternativ kunde vara att komplettera med en luft/luft-värmepump centralt placerad i huset, det skulle avlasta jordvärmepumpen och se till att eltillskott i princip aldrig skulle behövas.

Jobba på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2009, 14:13:49 »
Blir det några problem med trycken på kalla sidan om jag stryper flödet i ena slingan?

Det där med att låta marken återhämta sig en säsong, behövs det verkligen. Jag tycker att den långs skånska somamren borde räcka, men vem vet vad som händer där nere på 1 meters djup.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 14:56:17 »
Du behöver inte bekymra dig om marken, den återhämtar sig med råge över sommarn.
Trycket på KBledningen är inget bekymmer, men komihåg att aldrig strypa båda slingorna, bara den som är kallare när du börjar trimma, blir den sedan "varmare" än den andra skall du öppna på den slingan igen, inte börja strypa den andra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2009, 15:04:55 »
Jordvärme behöver inte återhämta sig utan blir istället något (väldigt lite) bättre efter några år i drift. Jorden sätter sig bättre runt slangen och överför då mer värme. Kanske har någon blandat ihop med bergvärme? En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad nÃ¥gon kanske menat är att installera frikyla och pÃ¥ sÃ¥ sätt föra över värme frÃ¥n huset till marken pÃ¥ sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  

Ingen katastrof som sagt med -1.5 på inkommande KB, men ändå lite konstigt med tanke på att du bor i Skåne. Ligger slangen i sand eller liknande?

En 9kw VP som inte klarar att värma ditt hus på 170+90 utan tillsats tyder på att du har dåligt isolerat. Enda åtgärd som är ekonomiskt försvarbar är som Rickard skriver att tilläggsisolera vinden och täta fönster etc.

De 90m2 är det en källare? Har du golvvärme eller bara radiatorer?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2009, 15:08:13 »
Det är ingen risk att köldbäraren fryser, den innehåller så pass mycket sprit eller glykol att den klarar runt -15 grader.

Det är som Rickard skriver, pumpen är för liten för husets värmebehov. Det verkar vara dåligt isolerat om det krävs ca 9 kW vid -1 ute. Kopplas tillskottet in går det bara när det behövs. Det kommer att vara inkopplat hela tiden först vid en så där -8 grader ute.

Vilka drifttider har anläggningen på kompressor och tillskott? Vilken tillskottseffekt har varit inkopplad? Är biytan uppvärmd?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2009, 15:27:31 »
Biytan är mycket riktigt en källare och den är uppvärmd men inte lika varmt som övriga huset. Jo visst är huset dåligt isolerat det är det ingen tvekan om. Driftstiderna är vintertid 24/7 på kompressorn. Totalt (sedan installationen -00) -25000 timmar (varför står det minustecken före???), tillskott ca 6.800 timmar. Just nu har jag begränsat tillskottet till 3 kwh.

Skulle jag vinna något på att installera en ack.tank? Hur mycket effektivare är VP vid varmare brine, delta T är vad jag förstår oförändrat ca 3 grader.

Radiatorer i hela huset utom badrummen som har vb golvvärme. Ingen aning om det är sand eller lera runt slingorna och jag har inte heller fått bekräftat att det är 500 m slinga, säljaren bara tror att det var det. installatörsfirman finns inte längre och installatören lär vara död så jag har haft svårt att få fram uppgifter.

Jag tror annars att jag kommer installera en luft/luft på bottenplanet. Sedan får VP ta hand om källare och ovanvåning. på det viset kanske den klarar kallare temperaturer.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2009, 16:06:53 »
Även om pumpen installerades i slutet av 2000 så att den bara har gått 7 år är det låg drifttid per år i förhållande till timmarna tillsats. Pumpen har gått 3100 - 3500 timmar per år beroende på när under året den installerades. Med den drifttiden skulle man tro att den var normal- eller överdimensionerad. Vet inte vad minustecknet kan betyda där.


6800 timmar tillsatsel är däremot rätt mycket. Om det har varit 6 kW inkopplat större delen av tiden (standardinställningen) har tillsatsen stått för ca 15 % av värmebehovet och det är mycket. Jag får det inte att gå ihop med den låga årliga drifttiden, inte ens om det hade varit 3 kW inkopplat hela tiden. Det är möjligen inte så att installationen gjordes senare än 2000?

En acktank hjälper inte. Den bara utjämnar värmen, den kan inte skapa någon värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2009, 16:17:35 »
Det har varit 6 kW på tillskottet tidigare, det är nu jag har bytt över till 3 kW.

Vad gäller driftstiden så undrar jag om inte det där minustecknet står för att den räknar baklänges, från vad undrar man ju. Får ringa IVT och fråga.

Jag återvänder till en av mina frågor ovan. Hur mycket mer krut får man ut av anläggningen om det är varmare på kollektorsidan. Om man jobbar på +7 resp +10 jämfört med -2 och -5.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2009, 17:00:33 »
Verkningsgraden blir runt 3% högre för varje grad varmare KB du har, på värmepumpar med scrollkompressor ökar inte uteffekten just nåt, utan det är driveffekten som blir lägre. (Den förbrukar mindre el, men ger ut ungefär samma effekt.)

KB-tempen är dock svår att påverka, vad du däremot kanske kan påverka är hur varmt vatten du måste köra ut till radiatorerna (Du har samma effekt på verkningsgraden om du kan köra ut kallare vatten till radiatorerna och ändå hålla huset varmt.)

Det du först skall kolla är att du kör med alla termostater fullt öppna, om inte så ställer du dem på max, blir det då för varmt i huset kan du ställa ned värmekurvan i värmepumpens reglerdator.
Med en lägre kurva får du högre verkningsgrad på anläggningen.

Din enda chans att få varmare brine är att trimma in flödet i de två slingorna optimalt, eller att värma dem med t.ex. en slinga som ligger i luften och som du växlar över till när det är varmt och soligt. Har sett nån form av anläggning som såg ut på detta sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2009, 17:31:15 »
En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad nÃ¥gon kanske menat är att installera frikyla och pÃ¥ sÃ¥ sätt föra över värme frÃ¥n huset till marken pÃ¥ sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  


Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme frÃ¥n hÃ¥let, sÃ¥ att det kyls över Ã¥ren; men att man inte kan tillföra nÃ¥gon värme  Sc:,h
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2009, 17:34:40 »
Är källaren isolerad eller är det betongväggar, behöver ni källaren uppvärmd??
En oisolerad källare med utjänt dränering kan  suga hur mkt varme som helst, kan man stänga de radiatorer i källaren 1 dygn fÃ¥r du ju lite hum om värmebehovet där iom drifttimmarna.
Mest kyla men lite värme också

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2009, 17:42:29 »
Kolla här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22756.0


Det har varit 6 kW på tillskottet tidigare, det är nu jag har bytt över till 3 kW.

Vad gäller driftstiden så undrar jag om inte det där minustecknet står för att den räknar baklänges, från vad undrar man ju. Får ringa IVT och fråga.

Jag återvänder till en av mina frågor ovan. Hur mycket mer krut får man ut av anläggningen om det är varmare på kollektorsidan. Om man jobbar på +7 resp +10 jämfört med -2 och -5.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2009, 17:52:19 »
Även om pumpen installerades i slutet av 2000 så att den bara har gått 7 år är det låg drifttid per år i förhållande till timmarna tillsats. Pumpen har gått 3100 - 3500 timmar per år beroende på när under året den installerades. Med den drifttiden skulle man tro att den var normal- eller överdimensionerad. Vet inte vad minustecknet kan betyda där.

Räknade fel på ett år, pumpen har ju gått 8-9 år. Ännu konstigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2009, 18:02:31 »
Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme frÃ¥n hÃ¥let, sÃ¥ att det kyls över Ã¥ren; men att man inte kan tillföra nÃ¥gon värme  Sc:,h

Kan man lagra kyla så borde man ju också kunna lagra värme. Men några veckors frikyla på sommaren kan nog inte göra mycket jämfört med uttaget under höst-vinter-vår.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!